Gå till innehåll

Vart koppla bränsleslang?


L-G

Rekommendera Poster

Haft bränslestöld i TGB 11:an inatt!

 

Helt sonika har man brutit upp låset på tanklocket och kastat bort nätfiltret...men som om inte det var nog har man

ryckt loss en bränsleslang under bilen som kommer från en T-koppling i bränsletankens undre framkant....där har

man tappat ur de sista dropparna i en dunk som stod kvar under bilen..... kanske fanns det mer bensin än man räknat med för kvar på marken runt bilen fanns en tre kvadratmeter genomsur fläck på sandparkeringen.

Ringde 118118 för att bli kopplad till polisen för att anmäla åverkan.  23 min beräknad väntekö..........öken.

Ringde sedan brandkåren som kom och sanerade bort gruset.  

 

 

Nåväl..... den slang som de ryckte loss under bilen....jag har letat som en tokig och kan inte finna vart den varit kopplad till?

Nån som kan hjälpa mig här?

ptdc0033.JPG

 

Beklagar bildens kvalitet men det var med mobilkameran.

Den avslitna slangen syns till vänster ovanför kardan och kommer från T-röret på tankens framkant.

 

Mvh L-G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att det är en bränsle slang ?, Säger som Fredrik jag har också bara en vinkel och har inte sett något T rör som sitter på tanken,

Kan det vara en avluftnings slang ?

Var det fler slangar som var lossade ? tycker de har haft lite väl tur om de lyckats få loss rätt slang direkt, men storleken på pölen och faktum att tanken är tom, pekar ju på att de hittat rätt till slut och inte gett sej tid att vänta på att det skulle rinna ut ur tanken, för det tar ju en stund att tömma en tank genom en bränsleslang på själv fall.

Funderade bara om de ryckt i flera slangar efter som det inte känns igen av någon här vilken slang det är, och många av slangar till vakuum har samma dimension.

 

Har du förresten kollat så bottenpluggen på sidan, så de inte lossat den i sitt försök att tömma tanken. 

 

Ja det är ju jäkligt att de skall på och förstöra och stjäla, Hittade du silen och klarade locket sej ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för stödet!

........ som tur är saknas "bara" 80 liter bensin. Ingen åverkan på tanklocket mer än att lås-örat var böjt

snett, kanske för att komma åt med bultsaxen på hänglåset.    Å så den avkapade slangen då.....

 

T-röret verkar vara original, likaså slangarna som är anslutna till T-röret.

Den ena anslutningen går via rör framåt på vänster sida bilen längs ramen och verkar vara matningen till motorn.

Den avslitna, eller avkapade, slangen  på höger sida var förlängd med en bit trädgårdsslang ner i en 5-l dunk som var kvarlämnad under

bilen fylld med soppa som svämmat över. Kanske hade de inte plats för mer eller så blev de störda i arbetet?

Hänglåset är helt väck.   Metallfiltret i påfyllningsröret har jag hittat.

 

De konstiga är att hur jag än tittar finns det absolut ingenting att montera den avkapade änden till.....?!?

kanske har den bara varit uppstoppad ovanför tanken som nån sorts avluftning?

Men jag förstår inte varför man skulle ha avluftningen där?

Ingen bensindriven bränslevärmare vad jag vet....däremot har jag tillsatsvärmare som går på kylkretsen.

 

Märkligt är det sannerligen.

Men då motorn verkar gå normalt än så länge (flyttat bilen 1 km till bostaden där jag egentligen inte får stå)

så är det kanske bara att plugga slangen eller montera den högt ifall den fyller någon slags avluftningsfunktion......

Har för mig att det skulle finnas ett bränslefilter med backventil i närheten av tanken......nåt sånt ser jag inte till?

Regnar som f.n nu så jag har inte lust att gå ut och kolla just nu....men man e ju ledig imorron :-)

 

Ibland önskar jag att man hade haft en färgpatron med blå markörfärg som tömde sitt innehåll i nyllet på

"tjuvsmurfen" under pågående fingrande.  Naturligtvis med färg som inte går bort på ett par veckor.......

......ungefär som färgen i en sedelautomat.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt med din förlust av bensin och att du fått lite jobb...

Är slangen grov som en normal vatten slang och en gång i tiden genomskinlig(idag mörkgul)?

Ovan på tanken brevid tankarmaturen, sitter avluftningsslangen. Ena ändan ovan tanken och andra i påfyllningsarmaturen.

Kan det vara den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, nej det är inte avluftningsslangen för den ser jag är hel.

 

Den slangen som är av, är gammal traditionell svart bränsleslang 8mm.

Den är lika smutsig och dammig som allt annat under bilen

och ser verkligen ut att ha suttit på T-röret ut ur tankens framkant

sen evigheter sen.

 

När jag fyllt bränsle i tanken strömmar det bensin ur denna slang

så fort slang öppningen lyfts ner under bränslenivån i tanken.

Fritt fall och snabbt går det.

På denna slang hade man trätt en 50 cm grön trädgårdsslang

(som man haft med sig) och vikt ner i en genomskinlig 5 liters dunk

som stod kvar och svämmat över.

 

 

Just nu är den klippta slangen uppklämd mot tanken/golvet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar märkligt med denna underliga slang, jag har ingen sådan på min heller och den är ju militär.

 

Tror som föregående talare att det har varit till en bensinvärmare i bilens tidigare liv, troligen har då denna slang varit pluggad med något efter att värmaren demonterats.

 

Hur som helst bör du plugga slangen, annars lär bränslepumpen dra luft genom den då det är lättare att suga luft från denna slang än bränsle från tanken. En M8 skruv + en slangklämma borde lösa problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...