Gå till innehåll

Manövercylinder fråga.


Rekommendera Poster

Jag gjorde att krafttag idag och lyckades lufta kopplingen (tror jag). Iaf så verkar det ha gått vägen. Det jag funderar på nu är om jag fattat instruktionsboken rätt. Jag kan se då kopplingen trampas ner att tryckstången till manöver (slav) cylindern rör sig 3-5 mm. Läser att det är det "spelet" som är rätt men betyder det samtidigt att det i praktiken skulle gå att få i växlarna och köra? Just nu står bilen och är inte i skicket att kunna starta så jag kan inte kontrollera med motorn igång. Jag tycker inte att jag får något motstånd i kopplingspedalen men tryckstången rör sig iaf.

Sen så skiljer sig skisserna i mina papper åt. I "Reservdelskatalogen" och "Pltgb bil 903 beskrivning del II" skiljer sig placeringen på kolven och gummipackningen åt i manövercylindern. Men det kanske inte spelar någon roll. Min ordning är: returfjäder, gummipackning (påträdd på kolven), kolv, låsring etc. Men hur är det med "spelet", skulle den vara körduglig nu? /Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skall nog ha mer slag längd på den om det skall ta något. de där slavcylindrarna har faktiskt en förmåga att själv lufta efter ett tag, och de blir bättre, det sitter ju lite fel, med slangen och luftnippeln för att all luft skall komma ut vettigt, så luften brukar gå tillbaka upp till behållaren för bromsvätskan när man kört en del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, Jag fick i och ur växlarna utan problem men det kanske som du säger har "korrigerat" sig efteråt. Dröjer iaf ett tag innan motorstart så jag håller koll på hur mycket tryckstången rör sig om jag ser någon skillnad sen sist. Funderade ett tag på att byta plats på nippeln och slangen. Tack för svaret!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...