Gå till innehåll

regler för bullbar


Bender

Rekommendera Poster

Det lär finnas vissa "godkända" (ur krocksäkerhetssynpunkt) bullbars, men bygger man själv lär man tyvärr inte kunna åberopa det...

 

Om du sätter i ett par extraljus är det helt plötsligt en extraljushållare när du skall ta den genom besiktningen och då är chanserna större att det kan passera. Jag hade en brutalt stor båge på min Niva med två smä lampor i och det klarade sig. Men det är lite av ett lotteri, det ärnog mycket upp till den enskilde besiktningsmannen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De regler som funnits, och någorlunda finns än idag på lb-reggade fordon är att "extraljushållaren" ska sitta mellan huvudljusen.

 

Den andra regeln, som blir alldeles hysteriskt rolig för 11, 13 och 20-bilsägare, är att fästet inte får sticka upp högre än fronten på motorhuven. Här har man nog tänkt mest på vanliga pickuper ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De regler som funnits, och någorlunda finns än idag på lb-reggade fordon är att "extraljushållaren" ska sitta mellan huvudljusen.

 

Den andra regeln, som blir alldeles hysteriskt rolig för 11, 13 och 20-bilsägare, är att fästet inte får sticka upp högre än fronten på motorhuven. Här har man nog tänkt mest på vanliga pickuper ...

Hahaha, alltså upp till vindrutan på våra tgb då! :lol:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahaha, alltså upp till vindrutan på våra tgb då! :lol:

 

Det måste ju vara motor-"huven" inne i kupen man refererar till.

 

På min Niva stack den upp en bit över huven och jag har sett samma båge på andra Nivor.

 

Själv skulle ja gärna ha en yttre bur på min för att skona främst hörn och lampor men sådana lär inte vara uppskattade på bilprovningen. Är det någon som vet hur man skall bära sig åt för att få igenom en sådan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju väldigt många som besiktigat sina bilar med helbur runt om bilen utan bekymmer.

har inte hittat något som direkt förbjuder det, men det är kanske som de skriver ett lotteri. 

Min bil brukar de fråga om det är en "leksak" när jag kommer in, och jag kan ju inte förneka att jag leker en del med den  :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...