Gå till innehåll

Monstret har anlänt


Rekommendera Poster

Idag 1800  anlände min tl11 (953) på ett grusflak på en växlare,ända från botkyrka har den rest.

den var faktiskt lite bättre skick än ja räknat med,men naturligtvis finns det en hel del jobb med

denna 60 åring.

 

Mycke folk har stannat till under timmarna och frågat vad det är för skapelse och

ja har fått förklara fordonets funktion på flygbaser och hangarer

post-6465-0-41726900-1370973370_thumb.jpg

post-6465-0-16224500-1370973418_thumb.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack tack!! det som sitter framför kylaren tror ja är bara en ballast ist för startgeneratorn,ja ska kolla lite mer senare.

Plan A är att kanke få den reggad o besiktad,den funkar ju maskinellt men behöver lite svetts här ä där samt

få igång all belysning+färg o sånt(satt inte en enda säkring i hållaren förutom 2),

Det som är bra med denna är att ja får in den i garaget :wub: (om ja demonterar taket på bilen då)

så man även kan meka vintertid

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har ja en första undran om alla växelspakarna??

Den längst till höger är iaf vanliga lådan om ja fattat rätt,för ja lyckades få i backen.

men vem är för hög å låg? finns ju två kortare spakar närmast förarsätet och

vad är den andra isåfall till?? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En befogad fråga när det är fyra spakar att hålla reda på :)  Längst till vänster har du spaken för att koppla in framhjulsdrift, framåt så kopplar du i den. Nästa spak är hög och låg, framåt så kopplar du i hög. Sen, som du har märk, har du växelspaken. Växellägen som vanlig låda med back längst till höger och bakåt - sist handbroms.

 

Spana in denna: http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/files/file/122-servicehandbok-f%C3%B6r-startbil-953-och-954/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag har det blev det lite lättare motorservice,bytte tändstift(2 var kassa),gjorde rent övre delen av förgasaren,

kollade även ventilspelet när ja tog bort ventilkåpan,hade även problem att få fram bränsle genom pump

och även ner i flottörhuset.

Men nu startar den direkt utan att tveka och går bra(än så länge iaf :wacko: ),svarar duktigt på gasen,så jag har övat lite körning på gräsmattan iaf

Ska se om ja vågar ta en sväng runt kvarteret,dock tar jag med brandsläckaren :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:wub: Jepp!

 

Tog en tur runt kvarteret,kunde inte hålla mig,många satt/grejjade i sina trädgårdar vid detta tillfälle. Nåra tror ja sprang o gömde sig,

medan andra verkade chockade :angry: 

Den är lite speciell att köra men man lär sig,verkar inte vara så trögstyrt heller

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det synkad växellåda? Eller får du dubbeltrampa och ge mellangas?

 

Här är ett par bilder som jag tog.

 

startjeep001.jpg

 

Denna bilden visar det egendomliga montaget av dragkroken bak. Bultad direkt i kardanklumpen! Är det original?

 

startjeep004.jpg

Redigerad av Beau
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nog har man skaffat sig lite jobb alltid, :) men å andra sidan måste ja ha nått sidoprojekt,annars blir det drygt B)

 

Ja kunde växla upp utan dubbeltramp.men ner var värre,tror ja var tvungen att stanna :wacko: .

blir mer övning imorgon,ska prova den där sugga-varianten och även skanna(läsa) manualen här på forumet.

 

hoppas nån här kan ge svar på den lustiga kroken på baxaxeln? :ph34r:

även varför det sitter en extra gaspedal som ar placerad där passageraren sitter(bakåtvänt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nog har man skaffat sig lite jobb alltid, :) men å andra sidan måste ja ha nått sidoprojekt,annars blir det drygt B)

 

Ja kunde växla upp utan dubbeltramp.men ner var värre,tror ja var tvungen att stanna :wacko: .

blir mer övning imorgon,ska prova den där sugga-varianten och även skanna(läsa) manualen här på forumet.

 

hoppas nån här kan ge svar på den lustiga kroken på baxaxeln? :ph34r:

även varför det sitter en extra gaspedal som ar placerad där passageraren sitter(bakåtvänt)

Kroken som sitter på bakaxeln är original och användes när plan skulle bogseras. Mellan stolarna mot bakvägen sitter en spak som med vire sitter kopplad på draget och med den lossades planet. Gaspedalen skötte teknikern som satt bredvid och höll uppe motorvarvet när den frontmonterade generatorn drogs igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen för infon OPJ!! :wub: då vet vi bla att kroken är där den ska.

Sen har ja en annan undran om oljefiltret,antar att det är ett papp/insattsfilter i

den oranga behållaren på höger sida om motorn,vart får man tag på detta?

oljan är ganksa svart och ett oljebyte är nog hög prio

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:wub:

 

Är det bara att ta med nr "PF 1025" eller "4011558650704"  in till närmaste reservdelshandlare som

handlar med mann-filter tro?

 

Kan förresten summera lite ang dagens mek och rengöring.

Fick göra rent förgasaren ytterligare en gång,detta pga av mycke skräp o annat i tanken som följer med.

den började gå extremt dåligt för att plötsligt dö helt,gjorde rent/tryckluftsblåste

filtret vid pumpen och tog även förgasaren med,märkte även att nålventilen

som styrs via flottören var lite seg,så jag putsade denna lite lätt med en smärgel.

Nu går den kalasfint men blir inge mer körning föränn ett vanligt

plastfilter monteras före pumpen.

plockade även bort dom dåliga belysningshållarna/skärmarna bak då dessa va i

ett mycket dåligt skick.

 

Sen har beau var här med lite utdrag på tl11/12 och vi har analyserat skillnaderna :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok tack för det!

 

 sen skulle ja ha tag på en packning till flottörhuset i förgasaren??

fick den tätare idag efter att ha korsdragit lite bättre men den är sliten

och klarar inte så många demonteringar till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är manövreringen till bromsat släp. Det finns några mysko uttag bak av gammal militär standard, det var då elstyrda bromsar på kärrorna. Är det så att du känner att du gärna vill bli av med "spaken" så är jag nog intresserad av den, är en av få detaljer jag inte har till min bil.

 

Visst är det spaken som syns på bilden?

 

info_startbil_050_51209e889606ee172aec00

 

Bild lånad från startbilsbloggen--->  http://startbil.blogg.se/index.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok tack,det var lustigt ,jo ett uttag finns det bak iaf,

spaken finns inte kvar på min tyvärr.

Det kankse går att tillverka en sådan spak om man vill??,ja har läst startbilsbloggen häromdagen

när ja googlade :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...