Gå till innehåll

kylare 9033


Rekommendera Poster

Hoj!

 

Har lite bekymmer med att min motor går lite varm när det är varmt ute, ingen originalmotor utan en b200f från en Volvo 360 som sitter mellan stolarna. Dock är kylaren original och säkerligen in i världens bästa skick. Min fundering är, kan man få fatt på en kraftigare kylare som passar på ett ungefär där originalkylaren sitter? Har sett folk som satt kylare på flaket och lite varstans, känns mest praktiskt att ha kylaren där den ska sitta.

Saker jag redan provat är att plocka dit en elektriskt driven fläkt på kylaren, det blev bättre men inte tillräckligt bra. Åker man lite längre ser man hur vattentempen smyger sig upp mot 100 grader, då är det bara att slå på värmen i kupén en liten stund så går vattentempen ned igen. Det fungerar rätt bra så länge man är lite frusen utav sig, men om man redan tycker att det är bra jävla varmt att köra Valp en solig sommardag blir man lite less när man är tvungen att slå på värmen.

 

/krille

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kåpan runt fläkten kvar? isåfall får du nog byta till en fläkt med fler blad eller en med brantare vinkling så den flyttar mer luft/min.

 

om ingen kåpa, sätt dit en! den gör nämligen jobbet att tvinga fläkten att suga all luft genom kylaren (luften smiter nämligen förbi under kylaren om kåpan saknas).

 

Det blir nog trångt att få dit någon större kylare, jag har sett en inte så vacker montering av större kylare på en 202:a i Uppsala för många år sedan men den bilen hade en dieselsnurra från volvo 240. Kylaren satt framför karossen åvanpå framkofångaren.

 

Är det en pickup kan du ju prova att köra utan den bakre motorkåpan, men se till att du inte har några lösa pryttlar på flaket som kan åka framåt när du bromsar el kör stutt i något i skogen.

Är det en skåpbil kan du hänga av bakdörren å köra bakre värmaren då blir det inte så varmt i framsätet.

 

Mvh. Arvid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Har du en bra kylar service firma i närheten så byter de snart ut elementet och sätter dit de gamla gavlarna och topp samt botten på kylaren och den blir som ny.

Nu är det några år sedan men på en valp jag fixade med kostade det inte 1000 kr för både jobb och matriel. släng på lite till på det nu och du har en original ny kylare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...