Gå till innehåll

Mystiska dubbeltrampningen....hur gör man??


Rekommendera Poster

Ja har försökt dubbeltrampa min tl 11 när ja ska växla ner men lyckas inte,slutar bara med att jag nästan

måste stanna och se ut helt okunning ut -_-:wacko:

 

jag frikopplar,provar med att byta från 3a till 2a,innan ja försöker få i 2an

får den ligga i neutral nåra sekunder samtidigt släpper ja kopplingen

och frikopplar igen och försöker få i 2an men det bara skrapar tills jag

kommer ner i väldigt låg fart,först då kan jag få 2an.

 

hur gör ni??

 

dom gamla jordbrukstraktorerna på jobbet är till o med lättare att växla ner(bm400,320)

då räcker det med typ att hålla in kopplingen,låta farten sänkas lite och växla ner :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Stewz skriver ovan så är det mellangas som gäller och inte lite heller. Växla upp är ganska lätt och går ibland utan mellangas, men nedväxlingar är värre.

Ex.vis från 3:an till 2:an. Tryck ner kopplingen och för växelspaken till friläge släpp upp koplingen snabbt, ge full gas, tryck ner kopplingen och lägg i 2:ans växel släpp upp kopplingen. Det kallas för dubbeltrampning med mellangas. Och snabbt skall det gå också!! Och bra med mellangas ett kort ögonblick, dessutom måste farten vara något sånär rätt annars går det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har ja övat lite,ja  ja lyckades iaf två gånger i svängar med ganska normal hastighet,det verkar som

man absolut inte ska ha bråttom <_<

Förresten tror jag att det går att sträcka kopplingen lite,ska undersöka det lite mer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Teorin bakom det hela är att man ska varva upp bottenstocken till det varv som den kommer att få efter att 2-an lagts i. Om man hade alldeles perfekt mellangas så skulle man kunna glida i 2-ans växel med uppsläppt koppling. Med nedtryckt kopping vid iläggningen får man lite slarvmarginal. När du växlar upp från 2-an till 3-an ska bottenstocken bromsas ner i varv för att möta 3-an. Bottenstocken bromsas av oljan i lådan i när den rullar frikopplat netralläge.

 

Rätt mellangas vid nerväxling är alltså det varv du kommer att få på 2-an plus lite till för att kompensera för varvtalsfallet mellan det du trycker ner kopplingen andra gången till det att växeln går i.

 

Vid uppväxling är rätt mellangas = tomgång och så väntar man lagom länge tills bottenaxeln bromsat ner till rätt varv.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Mälarguten

Träna gärna på en vanlig bil, kör utan koppling och kör med rätt varvtal vid både upp och nerväxling, chockade en tant som blivit stående i en rödljuskorsning med trasig kopplingswire kompisen tog min bil och jag hennes växlade både upp och ner.

Hade ett gäng kassa cortinor i min ungdom en gång massor av träning kunde ju inte stå still med trasig bil när brudarna skulle åka till logen och dansa ( logen = danshak på landet på stenåldern ^_^ )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...