Gå till innehåll

TL11/12 hur många kvar??


Rekommendera Poster

Har förgäves googlat och rotat men finner ingen info om detta,buea trodde ca kanske iaf 160 st tillverkade.

Hur många i drift eller i trafik??(förutom den i startbilsbloggen)

hur många skrotade eller används i offroad?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En intressant fråga! Denna bil verkar vara ett svart hål i volvos fordonshistoria... Jag har ställt samma fråga men ingen verkar veta speciellt mycket om startbilen, "runt 100 st tillverkade" är det vanligaste svaret man får på frågan hur många som gjordes. Mannen som driver bloggen om startbilen har börjat forska mer om detta, resultatet redovisar han nog på bloggen. Min bil har tillverkningsnummer 20 av xxx tillverkade, skylten finns på vänsterrambalk längst fram. Den övre raden står det L12041 den nedre är bilens tillverkningsnummer, har du kvar chassienummret?

 

7avd.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:wub: jo min chassie-plåt är kvar,tror det stod 42 på den men ska ut å kolla lite,tar även ett foto.

så här står det min militära handling som medföljde bilen.

 

mil.reg nr  61680

chassi nr 11-42

 

vi får hoppas han får mer info om bilarna,ja kan ju förresten frampå ringa Curt Björk på volvo lastvagnar göteborg,han verkade veta en del om gamla militärfordon när jag frågade om intygen till tgb 13

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt, är den inreggad?

Nej tyvärr,men det ska inte vara nåra problem tror jag,det skall väl till en ordenligt ursprungskontroll etc :)

 

Jag ser en regg.skylt på din ,antar att du tar den till konsum ibland?? ^_^

jag håller på att läsa loggen på startbilsbloggen ang antal startbilar,det stod något om en grupp

som skulle analysera detta men sen tar spåret slut

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, min är inregistrerad och besiktades senast 1997 tror jag, ska prova få till den och besökta den i år.

 

När du ska registrera din kärra så ringer du Militära fordonsregistret i Boden, 0921-349796, där du hamnar hos en dam som frågar dig om chassienummer och militärt regnummer. Hon skickar sedan hem originalpapper (räknas som värdepapper) på bilen som är giltiga i ett år och som du skickar in till transportstyrelsens ursprungskontroll.

Redigerad av OPJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, min är inregistrerad och besiktades senast 1997 tror jag, ska prova få till den och besökta den i år.

 

När du ska registrera din kärra så ringer du Militära fordonsregistret i Boden, 0921-349796, där du hamnar hos en dam som frågar dig om chassienummer och militärt regnummer. Hon skickar sedan hem originalpapper (räknas som värdepapper) på bilen som är giltiga i ett år och som du skickar in till transportstyrelsens ursprungskontroll.

okok :wub: :wub: :wub:  Tack o bock x 1000,det var detta som ja satt å fundera på :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

http://www.rebell.com/volvo-startbil-stb-953.html

 

I början av 1950-talet uppstod behov av ett nytt bogserfordon i Flygvapnet. Den nya generationens jetflygplan krävde en truck som kunde hantera tyngre flygmaskiner än de hittills använda Dodge-truckarna var kapabla till - och även förse flygplanen med startström under bogsering. Fordonet fick beteckningen Startbil 953 och utvecklades av Volvo som TL11. Många komponenter delades med Raptgb 915 â€Sugganâ€. Den första Stb 953 levererades till F4 i April 1954 och totalt byggdes 100 enheter.
Användes till bl.a. SAAB 29 Tunnan, J35 Draken, J34 Hawker Hunter

 

Tja de är lättare att lagra i denna storleken -_-

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:wub: Snyggt jobbat allihopa :wub:

Trägen vinner!

 

Totalt 265st startisar,nu skulle det kul att veta hur många som finns kvar,oavsett

användnings-område eller om dom är övergivna.

 

Ja vet iaf om 3 st,en är i min ägo,en är mera eller mindre övergiven,samt en till salu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den som är till salu, vart finns den, vilket skick är den i och vad kostar den?

Den som är till salu funkar men var lustigt modiferad,inte den vackraste.

Det var en slump som gjorde att ja blev erbjuden den(sökte delar)

Nån medlem här vill med köpa den men avstod

 

Du kan få uppgifter om du vill

mejla mig på

 

kilokilonovember@gmail.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...