Trogglo Postad 16 Juli , 2013 Rapport Share Postad 16 Juli , 2013 Hejsan på er och trevlig semester . Min 1314 vägrade en morgon att starta ,startmotorn drar runt som den skall men inte ett liv. # för gasarna har jag plockat ner helt hållet och kört dom i ultraljudstvätt så dom är skinande rena och och uppsmorda efter konstens alla regler ,och monterat allt tillbaka men ännu inget liv. ? kan det vara tänd kablar tändstift ,rotorn,fördelarlock detta har jag adrig bytt var köper man detta och vad skall det vara för modell på grejerna.Tyrone Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 16 Juli , 2013 Rapport Share Postad 16 Juli , 2013 Tat lungt nu å köp inte en massa grejjer i onödan Börja med kolla om du har bränsle fram till förgasarna,ryck av slangen o kör starten. Sen kan du ta ur ett stift o kolla om du har gnista alt ta av fördelarlocket och kolla gnistan mellan brytarspetsen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Trogglo Postad 16 Juli , 2013 Författare Rapport Share Postad 16 Juli , 2013 kollade om jag hade gnista på ett tändstift och det var lite svårt att se och soppa kommer det fram för jag har ryckt ur slangen till förgasarna efter bränslefiltret.Hur kollar man gnistan mellan brytarspetsen hm lite pinsam fråga men är lite novis på förgasarmotorer men lär hela tiden. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 16 Juli , 2013 Rapport Share Postad 16 Juli , 2013 kollade om jag hade gnista på ett tändstift och det var lite svårt att se och soppa kommer det fram för jag har ryckt ur slangen till förgasarna efter bränslefiltret.Hur kollar man gnistan mellan brytarspetsen hm lite pinsam fråga men är lite novis på förgasarmotorer men lär hela tiden. Ingen pinsam fråga......ingen människa är fullbordad ok,lossa skruven på fördelarlocket,ska gå med en störra mejsel om det är 24volt. annars är det byglar att sprätta åt sidan(12volt fördelare) be någon köra starten när du kollar mellan brytar spettsen om det är gnista Googla(markera bilder) på brytarspettsar ex b20;b30 så kommer du se hur dom ser ut Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 16 Juli , 2013 Rapport Share Postad 16 Juli , 2013 https://www.google.com/search?safe=off&hl=sv&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1280&bih=737&q=b20+brytarspettsar&oq=b20+brytarspettsar&gs_l=img.12...4531.14882.0.16559.24.8.4.12.12.0.113.832.2j6.8.0....0...1ac.1.19.img.ZiwOkwLywJY#facrc=_&imgdii=_&imgrc=WYP5iNvUZDMe7M%3A%3BRefx3u6kjdrWRM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.forumbilder.se%252FCDB1V%252Fdistributor-b20-lores.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.140-klubben.org%252Fforum%252Fviewtopic.php%253Ff%253D1%2526t%253D3562%3B400%3B300 Där den röda ringen är kan du se brytarna Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 16 Juli , 2013 Rapport Share Postad 16 Juli , 2013 Har du gjort något på bilen, motorn, motorrummet elsystemet sedan den fungerade sist? Det skall sitta en kabel med vanlig kabelsko i bakkant på motorn strax bakom/nedanför ventilkåpan. Har för mig att om den kabeln är lös så startar inte motorn. Så det är värt att kolla. Lycka till och berätta vad du kollar och resultatet så kommer detta forum att leda dig rätt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Trogglo Postad 16 Juli , 2013 Författare Rapport Share Postad 16 Juli , 2013 Jag ser ingen gnista och jag antar att den skall synas tydligt när man har skärmat av ljus utifrån ,tack på förhand för den fina guidningen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Trogglo Postad 16 Juli , 2013 Författare Rapport Share Postad 16 Juli , 2013 Ps har ej gjort några el jobb eller något annat innan den sluta funka däremot så var den lite segare att starta på slutet den kändes lite trött innan den starta. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 16 Juli , 2013 Rapport Share Postad 16 Juli , 2013 Jag känner igen detta fenomen,min var likadan då var det brytarna som behövde puttsas o justeras Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
AlterEgo Postad 16 Juli , 2013 Rapport Share Postad 16 Juli , 2013 Testa om den går igång på startgas. Gör den det så är felet bränslerelaterat. Min 13 får ibland tugga på starten ett bra tag när den stått, bränslet rinner tillbaka till tanken... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
samlarsaker Postad 17 Juli , 2013 Rapport Share Postad 17 Juli , 2013 Har du gjort något på bilen, motorn, motorrummet elsystemet sedan den fungerade sist? Det skall sitta en kabel med vanlig kabelsko i bakkant på motorn strax bakom/nedanför ventilkåpan. Har för mig att om den kabeln är lös så startar inte motorn. Så det är värt att kolla. Lycka till och berätta vad du kollar och resultatet så kommer detta forum att leda dig rätt. Är inte den kabeln till tempgivaren??? Enklast är att kolla gnistan med ett urskruvat tändstift. Gnistan ska synas tydligt, komihåg att det urskruvade tändstiftet ska ligga mot motorn så metalldelen på tändstiftet blir jordat. Be ev. en medhjälpare köra runt motorn på starten. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Trogglo Postad 19 Juli , 2013 Författare Rapport Share Postad 19 Juli , 2013 den går inte igång med startgas och jag har ingen gnista på stiften ,en känsla som jag har är att det är tändspolen för brytaren har jag tagit loss och putsat och justerat. Men som sagt det är gamla grejer i bilen tex tändkablarna har märket ASEA så det kanske är lika bra att byta ut hela skiten. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 19 Juli , 2013 Rapport Share Postad 19 Juli , 2013 ok,försök ragga fram en annan tändspole och prova igen,ja tror det kan funka oavsett volt. kankse det även kan va kondensorn? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 19 Juli , 2013 Rapport Share Postad 19 Juli , 2013 Jag vet att det sitter ett gäng kabelskarvar vid tändspolen, kablar hänger med kabelsko-skarvar någonstans mellan tändspole och motor, i motorrummets förarsida..brukar oxidera i dessa, jag hade trubbel med det förut. Gnistan uteblev helt.. Kan mycket väl vara kondensatorn / brytarna. Kolla så kabeldojjan på brytare / kondensator sitter där den ska. Annars är rotorn dålig på bilar som inte har fått en ny. Kolla rotor / fördelarlock. Alla tändkablarna har knappast dött samtidigt. Kolla den viktigaste tändkabeln, den mellan tändspolen och fördelarlocket. Annars tändpolen, eller kablaget till denna, eller rent av före tändspolen närmare tändningslåset. Använd spänningsprovare / multimeter och mät dig genom kablaget. Tråkigt men oftast snabbaste vägen till felkällan. Lycka till. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.