Gå till innehåll

startar ej.


Trogglo

Rekommendera Poster

Hejsan på er och trevlig semester .

Min 1314 vägrade en morgon att starta ,startmotorn drar runt som den skall men inte ett liv.

# för gasarna har jag plockat ner  helt hållet och kört dom i ultraljudstvätt så dom är skinande rena och och uppsmorda efter konstens alla regler ,och monterat allt tillbaka men ännu inget liv.

? kan det vara tänd kablar tändstift ,rotorn,fördelarlock detta har jag adrig bytt var köper man detta och vad skall det vara för modell på grejerna.Tyrone

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tat lungt nu å köp inte en massa grejjer i onödan :)

 

Börja med kolla om du har bränsle fram till förgasarna,ryck av slangen o kör starten.

Sen kan du ta ur ett stift o kolla om du har gnista alt ta av fördelarlocket och  kolla gnistan

mellan brytarspetsen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kollade om jag hade gnista på ett tändstift och det var lite svårt att se och soppa kommer det fram för jag har ryckt ur slangen till förgasarna efter bränslefiltret.Hur kollar man gnistan mellan brytarspetsen hm lite pinsam fråga men är lite novis på förgasarmotorer men lär hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kollade om jag hade gnista på ett tändstift och det var lite svårt att se och soppa kommer det fram för jag har ryckt ur slangen till förgasarna efter bränslefiltret.Hur kollar man gnistan mellan brytarspetsen hm lite pinsam fråga men är lite novis på förgasarmotorer men lär hela tiden.

Ingen pinsam fråga......ingen människa är fullbordad :)

 

ok,lossa skruven på fördelarlocket,ska gå med en störra mejsel om det är 24volt.

annars är det byglar att sprätta åt sidan(12volt fördelare)

 

be någon köra starten när du kollar mellan brytar spettsen om det är gnista

 

Googla(markera bilder) på brytarspettsar ex b20;b30  så kommer du se hur dom ser ut :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du gjort något på bilen, motorn, motorrummet elsystemet sedan den fungerade sist?

 

Det skall sitta en kabel med vanlig kabelsko i bakkant på motorn strax bakom/nedanför ventilkåpan. Har för mig att om den kabeln är lös så startar inte motorn. Så det är värt att kolla.

 

Lycka till och berätta vad du kollar och resultatet så kommer detta forum att leda dig rätt.  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du gjort något på bilen, motorn, motorrummet elsystemet sedan den fungerade sist?

 

Det skall sitta en kabel med vanlig kabelsko i bakkant på motorn strax bakom/nedanför ventilkåpan. Har för mig att om den kabeln är lös så startar inte motorn. Så det är värt att kolla.

 

Lycka till och berätta vad du kollar och resultatet så kommer detta forum att leda dig rätt.  :)

Är inte den kabeln till tempgivaren???

 

Enklast är att kolla gnistan med ett urskruvat tändstift.

Gnistan ska synas tydligt, komihåg att det urskruvade tändstiftet ska ligga mot motorn så metalldelen på tändstiftet blir jordat.

Be ev. en medhjälpare köra runt motorn på starten.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den går inte igång med startgas och jag har ingen gnista på stiften ,en känsla som jag har är att det är tändspolen för brytaren har jag tagit loss och putsat och justerat. Men som sagt det är gamla grejer i bilen tex tändkablarna har märket ASEA så det kanske är lika bra att byta ut hela skiten. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att det sitter ett gäng kabelskarvar vid tändspolen, kablar hänger med kabelsko-skarvar någonstans mellan tändspole och motor, i motorrummets förarsida..brukar oxidera i dessa, jag hade trubbel med det förut. Gnistan uteblev helt..

 

Kan mycket väl vara kondensatorn / brytarna. Kolla så kabeldojjan på brytare / kondensator sitter där den ska.

 

 Annars är rotorn dålig på bilar som inte har fått en ny. Kolla rotor / fördelarlock.

 

 Alla tändkablarna har knappast dött samtidigt. Kolla den viktigaste tändkabeln, den mellan tändspolen och fördelarlocket.

 

 Annars tändpolen, eller kablaget till denna, eller rent av före tändspolen närmare tändningslåset. Använd spänningsprovare / multimeter och mät dig genom kablaget.

Tråkigt men oftast snabbaste vägen till felkällan. :)  Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...