Gå till innehåll

Ledartavla

  1. Fredrik L

    Fredrik L

    Moderators


    • Poäng

      10

    • Innehålls Antal

      2 438


  2. olzon

    olzon

    Sergeant


    • Poäng

      8

    • Innehålls Antal

      74


  3. eile

    eile

    Major


    • Poäng

      7

    • Innehålls Antal

      2 409


  4. Johannes

    Johannes

    Major


    • Poäng

      7

    • Innehålls Antal

      1 198


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-06-07 på alla områden

  1. Äntligen var det värme som det gick att arbeta i. Underbart att få en helt produktiv dag efter någon månads större stiltje. Började dagen vid nio med att göra i ordning farsgubbens gröna valp. Återmontera förgasare, återmontera tändning efter vinterns genomgång, göra genomföringar till tändningens relä (bilen 24V, tändningen 12V) samt montera batterifrånskiljare. Efter att hämtat sambon och mött en TGB11 med takbox, ökade suget så hög tag i svartvalpens måsten också. Den betydligt mycket mer ålderspåverkade kopplingscylindern mådde inte bra i värmen, orkade inte renovera den för tillfället utan monterade i en ny från VP autoparts. Att montera en ny var inte lika enkelt som det var tänkt, fick plocka ner hela pedalstället, stå med brännare och värma ur en bulten som fäster pedalen vid kopplingscylindern. Riktigt drygt, men var så skönt när det blev i ordning på det. Ny cylinder talar inte samma kvalité som den gamla, därav att den sparas och läggs på "renoverings" hyllan. Pedalstället fick sig en renovering samtidigt och en redig uppsmörjning med lite SKF fett, bör hålla sig från att gnissla nu på ett tag. Återmonteringen gick betydligt mycket mer smärtfritt efter att allt blivit rengjort och insmörjt. Sedan fyllning av vätskor, luftning och Check. Nöjd Eller ja, sambon höll inte med. Men kände mig riktigt nöjd. Under tiden som jag höll på med pedalstället och koppling cylindern. Så rekryterade jag in Menige Fröken Sambo . Hon satte full fart med att massakrera den extremt sunkiga batteriboxen i ruttet spån. Därefter slipa ytrost och måla över golvet med 325 från Kviberg. Dock ska jag definitivt ta med mig burken tillbaka vid nästa besök. För är kulörskillnad mot den förra, samt sprayen jag köpte sist. Men för rostskydd, så är det grönt, så går att lägga ett lager till efteråt. Även motorhuven fick sig en dust. Såg bättre ut än allt skräp som färgat den under åren. Nu är det bara skåpsidan på mellanväggen som ska göras i ordning innan ryggstöden kan sättas tillbaka. Återmonterat pedalställ, här fick ingen pensel komma fram idag. Funktion före skönhet när det kommer till det drivmässiga, då detta är våran andra bil under sommaren. Påbörjade också den nya batterilådan, tätade lite gamla hål osv. Givetvis kan man inte leva med denna gröna färgen, utan det blir ju en rätt olivgrön när den är färdig! Men är ett stort uppsteg från sur spånskiva. Lådor och täcksida kommer ifrån en gammal servicebil som vi skrotade ut. Har väl stått och skräpat i garaget i några år men kom äntligen till användning. Har man kört skåpbil större delen av sitt yrkesverksamma liv, så saknar man definitivt stuv utrymmen i valpen. Lite översikt, saknar remmar för att spänna fast batteriet samt batterifrånskiljaren. Överväger sen om jag bara ska ha sittbänk eller om man vågar riskera lite i takhöjden med en grund avlång låda, är det någon som har försökt sig på det? Nu blir det att svänga förbi Swedol imorgon och komplettera med lite småsaker, så hoppas jag att båda valparna rullar i helgen igen. Enbart den svarte som fått tillägga lite mil i år.
    8 poäng
  2. Gårdagens traditionsenliga Nationaldagsfirande på O2fort. Ett gäng glada marina hemvärnsmän kom med strb 90 och gjorde entré med löspluggen sprutande från båtarnas 12,7 mm och ak4. En hylsa landade intill min 7 åring som genast plockade upp den och brände fingertopparna.... nu har han flera minnen från dagen, både hylsor och blåsor...
    6 poäng
  3. Ledighet mitt i veckan! Större delen av nationaldagen firades i verkstan Det var bara att ställa sig vid svarven och börja gnida, här är dom färdiga infästningarna mellan "lastarmen" och hydraulcylindrarna. Rejält fasade på bak/undersidan för svetsningens skull, syns ej på bilden dock. Pinnsvetsat. Som man kan ana här valde jag att ändra min design lite jämfört med ritningen. Här valde jag att köra med enkla plåtar istället för dubbelt på varje sida (som syns på ritningen), men det borde hålla ändå! Ordentliga sömmar, kördes med OK 48.00 3.2mm på ungefär 150A, varma svetsar ska det vara. Fick lov att hänga dit cylindrarna för att se hur det artar sig. Rätt så nöjd hittils Främre tvärbalken med infästningarna för hydraulcylindrarna i lastar-ramen, svetsades ihop. Denna balkdel tog bra lång tid att svetsa då det är mer än en halvmeter svets per "öra" (53cm) Svarvade medan de nysvetsade bitarna luft-svalnade i lugn och ro. Här ser vi en fulvariant på "gångjärn" som lastarmen kommer få. Det blir ett stål-fett-stål glidlager som led, 0.25mm glapp. Mest för att jag snålar och inte har lust att köpa ett till mässingsämne för 1000 kronor för att göra 75% till spån. Sista bilden innan jag klappade ihop för kvällen. Nu väntar jag bara på att få en leverans med VKR-Rör 80x80x7 för att göra stödramen utav, den som lastarmen ska sitta i. Letar även efter en lämplig hydraulcylinder för utskjutet/stickan. Något mellan 50-60cm ytterdiameter och 450-500mm slaglängd. (Edit: 50-60mm ska det vara )
    4 poäng
  4. Japp, slänger in några bilder med
    3 poäng
  5. Det tog sin lilla tid, men den skulle ju målas också. Inte de bästa bilderna, men solen var jäkligt knepig den dan. Har glömt fråga min däckexpert om den exakta benämningen på fälgarna, men ska göra det också
    3 poäng
  6. Mest nöjesåkt idag, dottern och hennes pojkvän var med och de provade att filma lite. La upp 3 snuttar på you tube. Noteras kan att vid vanlig landsvägskörning är den rätt tyst. på kanalen finns även film med lite turbo vinande och även lite motorvägsstress i 110km/h på gps'en
    2 poäng
  7. Jag hoppas ha napp på en uppsättning original Trelleborg hjul, bättre begagnade, till min 30:a. Men de kommer från nord norge och verkar kunna levereras till Luleå. Är det någon som vet något bra, billigt och effektivt sätt att få 6 hjul levererade från Luleå till Arboga/Köping trakten? Eller kanske direkt från Nord Norge?
    1 poäng
  8. Startbatterier är nog rätt kassa för ändamålet, tror biltemas silveroxid batteri (de som förr såldes med 4 års garanti) är bättre för djupurladdning ger inga höga strömmar men verkar hålla hur länge som helst. Har ett sådant 70 Ah stående eftersom jag behövde ett rent startbatteri i båten. En bekant tingade det i höstas just för elmotor drift men projekt blev aldrig av så det kan säljas vidare för en billig penning.
    1 poäng
  9. Även jag tillbringade Nationaldagen på sjön, lite mindre dock... Så 9 mil JDW västerut med uppmålad plasteka på släp. Även investerat i en Minn Kota 34 elmotor. Så nu var det det här med batteri.... Motorn ca på gränsen för båtlängden, å andra sidan har ju jänkarna diskbaljor o inte båtar o åker omkring i... Hade ett 100Ah Btema som misshandlats i en annan båt ett par år, som var risigt, gick ca 5 min, så då är det bekräftat skrot Likaså testades 35Ah Btema svart gräsklipparbatteri, är ju smidigt att bära, höll 1h med full fart. 45Ah Btema grått start batteri, ca 70 min med full fart (strömmen tog slut i iPhone så tidsstämpel något oklar. köpte detta batteri till sonens bil i vintras, med just ev konvertering till båten som alternativ. Sjön är ca 5km lång så ca 100Ah är väl behovet, även om "bottgas" inte är aktuellt normalt och därmed "extrem" elförbrukning på denna test... Har även scannat Gooogggle för "fritidsbatterier", dvs förutom avsedda för "krypströmsuttag" som har rejält bärhandtag och kapslade poler, men det verkar inte finnas så många? Jag har tillgång till el en skogspromenad bort, å andra sidan vill man ju ha energi för en tur runt sjön. Å tredje sidan finns ett par handtag mitt på som backup...
    1 poäng
  10. 375 tons tryckkraft- nu talar vi om rejäla lass Förlåt, kunde inte låta bli. Men attans fint bygge. Vad räknar du med att vikten blir på byggnationen
    1 poäng
  11. Härligt det blev ju en massa gjort Trevligt med bilder, så man hänger med bättre
    1 poäng
  12. 1 poäng
  13. @Hansen du får väl ta lite semester, tog själv några dagar på sjön och sen åter hemma tycker man vardagen flyter på i lugnare takt all undertryckt stress som bortblåst. @Puppe när jag luftar slavcylindrar/hjulcylindrar så det sista jag brukar är att köra slavcylinders kolv i botten med nipplen något öppnad så ev luftfikan vid kolven även försvinner.
    1 poäng
  14. Fram till igår hade jag bytt brytare, rotor, bränslerör, alla bränsleslangar+ filter utan någon förbättring... har dessutom hittat två trasiga vaacum slangar efter tips från Lurk. Bränslepumpen är hel och ger bra tyck efter att slangarna bytts, glaskoppen fylls snabbt och den bensindoft som kunnat anas baktill på bilen är borta. idag bet jag i det sura äpplet och plockade lös förgasarna in på arbetsbänken. Flottörhöjden var ok men konstigt nog så satt den ena nålventilen fast i stängt läge. Det gjorde mig förbryllad då nålventilerna är splirrans nya. De har fastnat i öppet läge ett antal ggr och den senaste blev uppenbarligen inte bra trots tryckluft. Nu vågar jag inte sätta tillbaka den igen... Slutsats köp hellre nålventiler med de små filtren om det är möjligt. Nu satte jag på dem gamla nålventilerna igen och lilla gumman går som en klocka, bättre än innan! Wroooom!
    1 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...