Jump to content

Lasse303

Sergeant
  • Content Count

    124
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

Lasse303 last won the day on October 3 2017

Lasse303 had the most liked content!

Community Reputation

119 Excellent

About Lasse303

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Location
    Gotland

Recent Profile Visitors

186 profile views
  1. Jag kan starkt rekommendera hjälm vid körning. I dag kanske inte en skyddshjälm i plåt känns så bekväm när det skumpar till. Är man tillräckligt lång slår man huvudet i taket eller i den sneda sidan ganska ordentligt!!. Lägg två cykelhjälmar i cockpit så de finns tillhands. Sätt sen en skylt "hålltummarna på ratten" . Om du ev. kör på något med framdäcket får du ett rejält slag i ratten och tummgreppet var ett minne blott. Jag kommer inte ihåg vikten på bilen men väl hur rädd jag blev 1:a gången det hände trots alla anvisningar. (men du har kanske lång och gedigen kompetens kring att köra Kp-bil i terräng isf fall och eller styrning utan servo...) Kul att någon tar sig an ett projekt som detta!
  2. OK. Jätte tack för hjälpen pvb301, skall genast ta fram fogsvansen. Det gäller att ha koll på VH och instruktionsbok... och så har jag hittat den lilla metall bygeln som skall sitta mellan bil och domkraft. /L
  3. Gamla träd och gårdar hör samma. Men det gäller att skynda innan de går hädan.. "Kvilleken eller Rumskullaeken som den också är känd som, är över 13 meter i diameter och över 1000 år" men det gäller att skynda på om man vill se trädet levande. Enligt experter lever den inte många år till... https://www.skogsaktuellt.se/artikel/57614/slutet-nra-fr-sveriges-ldsta-ek.html
  4. Hej, i VH /Instruktionsbok för Tgb 11, visas en hydraulisk domkraft som ställs på en träpall vid tex hjulbyte. Jag tänkte tillverka en sån däringa visad träpall. Är det någon som har mått på hur en originalpall ser ut. Det är väl inte så märkvärdigt att spika ihop några klossar men det vore kul att ha en i originalutförande, så slipper man mäta och krångla med förvaringsutrymmet. Sen till nästa fråga: Höger bakhjul; enligt Instruktionsboken skall domkraften ansättas på axel så långt ut som möjligt. Det blir inte så mycket plats kvar till att stoppa dit en pallbock på axeln mellan länkarmen och hjul. Basen på pallbocken blir lite för stor. Tacksam för ideér. /L
  5. Grattis till en intressant resa. Den delen av Europa bjuder på mycket att se, Inte bara WWII utan lika mycket från WWI och längre tillbaka. Men det verkar vara råkallt och blött av dina bilder att döma. Hoppas det finns Calvados och annat att värma sig med. Är inte den delen känd för att tillverka god C. och annat. Vill minnas att jag läst någonstans att de flesta länder "la ner" Kustförsvar modell typ Atlantvallen när inte inte ens Wehrmacht klarade att bygga en barriär som kunde stå emot en angripare, utom Sverige och Norge ( borde hänvisa till någon källa men kommer inte i håg..). De kan man fundera på med våra långa kust. Var KA-batterier verkligen rätt sätt att använda krigsmaktens resurser. Kanske fler cyklar eller vita blixten hade gjort lika stor nytta?? ( De allierade hade inte lång tid för att etablera ett brohuvud för resurser. På den tiden krävde ett kompani 100 ton/ dygn vid aktiv strid, drivmedel, ammunition och ärtsoppa. Så om det hade dröjt kanske hela företaget hade stoppats. Brohuvudet som byggdes efter det att stranden hade tagits avgjorde om det blev fiasko eller ej,(min synpunkt). Skulle varit intressant att lyssna till vad HQ allierade styrkor hade för planer. Skulle de göra som Hannibal och ta med sig elefanterna över Alperna eller...
  6. Vi tackar alla för din insats för trafiksäkerheten! I landet har det rapporterats över 27 000 viltolyckor med rådjur under 2018 till nu. Skall man åka ca 5 mil så blir tidsvinsten att åka 90 istället för 70 ca 9 minuter. kanske något att fundera på. Hoppas det blir en välförtjänt belöning i form av middag. Rådjur kan vara lite torrt men fick ett tips en gång. Försök och övertyga någon inom sjukvården att just du behöver en spruta - med den största kanylen. Blanda samman grädde, goda kryddor fyll sprutan .. och injicera rikligt i steken. Be sen någon att gissa vad du bjuder på. Det är inte helt självklart. -
  7. Jag såg också någon stans att förgasarna är ställda lite olika. Den främre förgasarens retur av undertryckskolvens rörelse nedåt skulle var något långsammare än bakre Fg? Går det att montera fel Fg på fel plats eller hur hur fungerar det? Johannes, - Att kolla länkarmar det har jag inte tänkt på! Något att pilla med mellan åskskurarna.
  8. Angående Sprit eller ej i tanken så kör jag numera med K-sprit i elvan ... Min bil startade inte vad jag än gjorde! Tills jag bestämde mig för att byta ut allt bränsle ca 1/2 tank. Bilen hade varit parkerad i ca 2 månader med temperatur växlingar kring nollan. EFTER jag bytt bränsle startade motorn direkt!! och allt arbete med att felsöka bränsle systemet, . upplevdes nog just då som ganska bortkastat. Efter lite funderande insåg jag att min elva bil och gräsklipparen har många likheter. Jag har sällan fått gräsklipparen att starta på gammalbensin, så att köra slut på tanken och fylla på med nyinköpt bensin på våren resulterar i 1-3 drag för att få igång klippet. Så numera alltid 1-% k-sprit i elvan. Hur mycket "en %" påverkar Co-halten på avgaserna vet jag tyvärr inte. Kanske någon annan har koll? Jag mätte min bil som framgått tidigare till 2,4 i CO-halt med 1-% ksprit. Chromix , kan varmstartsventilen ha hängt sig i stängt läge. Ditt luftfilter var ganska blött av bränsle... Vid tomgång och utan choke skall överblivet bränsle ledas ut från "svarta" luftburken via ventilen. Vid normalt varvtal under körning märks det inte. Vid varmmotor och ett övertryck i flottörhuset kommer det att bli en fetare bränslemix om ventilen leder in övertrycket. Co-halten testas ju vid tomgång? Hur kan man undersöka om den fungerar? Rörelsen i ventilstången är mycket liten kanske någon m. Annars kan du ta bort locket på plastlådan och blåsa i in-slangen och se vad som händer i ut-loppet se VEH Varmstartsventil... - Tänker jag att min bil ståendes en längre period, - i med k-sprit och fulltank så undviks förhoppningsvis kondens och invändig rost. Huruvida det är värt att lägga ner jobb på sin bil är nog en läggningsfråga Jag har tyvärr inte heller tid att köra tgb så ofta jag vill, men det är roligt att känna sig tillfreds med att ha löst problem och köra en bil i toppskick. Som alla andra har jag fått frågan vad jag skall ha en TBG-11 till ? Ja den frågan kan vi nog alla svara på.
  9. Bajon 1, Du kör med en mager bränsleblandning ... kan man förmoda? 0,5 ligger på magra sidan om Stoichiometriska punkten. En motor som får för mager blandning kanske ger följande symtom? Antar att att din bil går bra och tycker mig ha förstått att du är bra på mekaandet! MYCKET MAGER BLANDNING Dålig motorkapacitet Glödtänder under jämn hastighet Brända ventiler Brända kolvar MAGER BLANDNING Låg bensinförbrukning Lågt avgasutsläpp Försämrad motorkapacitet Viss tendens till knackningar och smällar Jag har sett några andra referenser i VE-handboken ( kommer inte i håg var?) som rekommenderar mellan 3-4% i CO-halt vilket i ofs skulle ligga i linje och riktning med de rekommendationer som Companero Tamaz ergållit av "besiktningsgubbarna". <En tydligt fetare blandning.> Vill minnas att Eile nämnde att SU/Stroberg bibehåller,,Luft-bränsle mix genom vartalsregistret. 0,5 i CO-halt bibehålls under hela tiden och inte bara vid tomgång Ja för oss alla andra blir det en gåta? Skall vi köra på en klar 7:a eller pilla dit 05a. a la Bajon 1? - En helt annan tråd, är Gravanders som inte drar sig för att trolla med knäna! betydligt större utmaning än att pilla med några förgasarskruvar? Spännade att se om du lyckas får dit klumpen !!
  10. OK Tamaz, men det är en intressant synpunkt med 7,0 i CO-halt. Jag och många andra vill säkert ställa in motor och förgasare optimalt men smakar det så kostar det säkert. En 11-a drar en hel del bränsle redan med 2,4 i CO värde. Någon kanske kör runt med en 7:a och vill dela med sig av erfarenheter? Jag kollade på TRP.styelsen och fann där att min bil klassas som N1. Letar man vidare finns det en klass som heter N1 Classs III >1760kg som kan passa för en TGB-11. Vad det nu har för betydelse i sammanhanget.//
  11. OK det var som attan, trodde att VEH:s värden, rekommendation var något bra Vad tror du besiktningsmannen menade med att "går bäst" i vilket avseende? Blir bränsleluft-blandningen fetare ökar i princip effekten på motorn...
  12. Hej, - tänkte" det är nog bäst att kolla min bils avgasvärden med tanke på vad du skriver! Startade nästan utan choke Kört i ca 5 minuter i 28 -gradig värme ( så motorn är inte helt kall...) och kollade min CO-halt på närmaste verkstad = 2,4 I VEH finns det tydliga instruktioner när och hur CO-halten mäts. Jag vet inte Om det hjälper någon? I alla fall kan det vara en indikation på på vad som är möjligt att uppnå. Mitt tomgångsvarv är lite högre än rekommendation i VE-handbok. Det finns tyvärr många källor till fetare bränsleblandning. SE VEH, Avd 2 Motor Grupp 23 Bränslesystem varmstartventil (bränslet från flottörhus skall ledas bort vid tomgång) temperaturkompensator - volymskruv tomgångs varv bränslenål dämpkolv mfl? I VEH står det att : Kanske du har tur och Verkstaden bjuder på lite analys - Så våra bilar borde klara en avgasnorm på 4,5
  13. Ja det är en poäng! Lossar man flöttörhusen monterade underlättar det säkert om man slipper skiftnyckel till ventilen... Mina Flottörhus var också fulla med svarta avlagringar och Grums precis som inloppen i förgasarna men där satt det fast på ytan lite mer. Vill minnas att Gravander säger "att armen byter sina ventiler efter några tusen mil". Det svarta lär vara..? Additiv i bränslet. Lättflyktiga kolväten avdunstar och kvar blir tillsatser. Läste någon stans att den kommersiella marknaden för additiv i bränsle uppgår till 500 miljoner kr. Ja som tur är sitter inte allt i våra förgasare...
  14. Hej, Bra att det löste sig. Och,, Att det var ett enklare fel och kanske lätt att åtgärda? Vilken typ av nålventil sitter monterad? Öppen eller med en liten sil. Var satt skräpet? Kommer det skräp i röret är det kanske grums i filtret innan. Det sitter som bekannt två filter på vägen till Fg,men man vet ju aldrig... Jag tömde i alla fall min tank lite amatörmässigt när det var en skätt kvar. Kopplade loss vid tanken och satte ett kaffefilter i tratten som blev ganska full med rostflagor. Jag tror det kan vara bra att göra någon gång...Det finns någon tråd om rostiga tankar. + Rengöra â€filterkungen†men det har du säkert redan tänkt på. Ja hade motorn varit kall och övertrycket i flottörhuset i utjämnat borde det inte komma ut något bränsle om flottörventilen tätar. Trycket som finns mellan filter och fg. borde även det utjämnas till slut när det läckt färdigt. Mängden bränsle som kan läcka ut är inte stor kan man anta. Mitt problem visade sig vid varm motor, med lösa ventilationsslangar och trasig varmstartventil.., och blött luftfilter. Lite fria funderingar; Monteras en tryckmätare på â€filterkungen†och tiden mäts för att bygga upp korrekt arbetstryck,, skulle man även få en uppfattning om bensinpumpens kondition?? Det kanske inte är möjligt men lyckas inte bensinpumpen skapa ett korrekt tryck lär åtminstånde det synas? Jag kanske gör det en dag skriver i min egen tråd, vi får se. Att bli hämtad med pappas Terrängbil är något som många barn borde få uppleva. Det finns fler mäktiga upplevelse än Greta gris(omåttligt populär tecknad tv serie)
  15. Det som kanske är fundersamt... är "viss mängd" Motorn borde varit kall och något övertryck som läcker ut borde kanske inte finnas efter den tid du anger? Nålventilen regleras via flottören och det tror jag du kan kolla underifrån, och bara skruva loss undersidan av förgasaren monterad. Skulle däremot det finnas kvar en tryckskillnad borde det komma ut bränsle. Nivån i flottörhuset minskar och nytt bränsle tillförs... voila. Så är motorn kall eller ej. Är den kall och så din förgasare så får vi nog börja med nästa fundering. Mina övertrycksslangar satt löst och en hade släppt. och varmstartsventilen var trasig... så min tråd för långt tillbaka >Bensinlukt>, berodde antagligen på ett liknade fel. ./.
×
×
  • Create New...