Jump to content

Lasse303

Fänrik
  • Content Count

    202
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    8

Lasse303 last won the day on May 19

Lasse303 had the most liked content!

Community Reputation

189 Excellent

About Lasse303

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Location
    Gotland

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag fixade en kopia hos en riktig låssmed, de hade ett ämne på hyllan. Till dörrar fanns det lås men inga nycklar, köpte nya hos Mr Tatanka, snabbt fixat. Är det någon som vet om det är angivet på låsen vilka nycklar som passar?
  2. Du har säkert läst VH noga, om inte kanske du hittar lite tankar där?? I radio-elvan är det inte en 70 A Generator monterad? Du kanske hittar något intressant?
  3. Orsaken till det ofrivilliga friläget i växellåda är inte löst men men kanske inte så ovanligt. Träffade en officer i armen med erfarenhet från biltypen. "jasso det, att friläget hoppar in det händer lite då och då, det är bara spaka runt med hög-lågväxel så ordnar det sig" Ja så det var det ur värden, tillsvidare.... Varför är en annan fråga, men kanske inget att ligga sömnlös för. Angående mina vakuum tester så undersökte jag vid vilket tryck 4wd kopplas in. Värden gäller min bil men kan kanske vägleda någon? Lägsta undertryck ligger på strax under 35 kPa. Första testen kopplade in framhjulsdrift vid 32 och testmätning 2, vid 34 kPa. Vid tomgång skapas ett undertryck på ca 47 kPa så framhjulsdrift bör kopplas ur, i princip så snart man startat bilen. En intressant övning vore att flytta låsmutter på dragstången i vakuumdosan fram och tillbaka och kolla vakuum för in- ur koppling av framhjulsdrift. Men det får bli en annan gång. Önskvärt är fullt ingrepp men inget nötande mot framaxel vid urkoppling. En i mitt tycke ganska centralfunktion med 4wd+diffar, som påverkar körning, säkerhet (Gripens 180-böj) m.m. så det känns lite bra att ha lite koll på vakuum trycket. Råkar det vara 4wd inkopplad t.ex. när det är halt så blir körtekniken annorlunda ?
  4. Hej VLC skall försöka komma ihåg vem som döljer sig bakom. Ja, en bra idé med separata mejladresser och alias, liknande lager på en lök och med olika lösen, alla lösen kan hackas det är bara antal tecken som avgör hur lång tid det tar. Aldrig använda jobbadress privat. Det gjorde man för 20 år sen, dessvärre! De nära och kära, bekanta, Bank och annat, diverse E-handelsftg, terrängbil. Osv Det är lätt att använda flera adresser i sin telefon och lättare att dumpa en adr om olyckan är framme, virus skräppost etc.
  5. Ja dessvärre läcker packboxen, lite klar och ren olja under remskivor fram (tänkte det var vattenpumpen) och något under hålet i kåpan vid övergång mellan motor och växellåda. 2/10 mm finns väl inte? Men skall bända lite på bromstrumman vid utgående axel. Friläge trillar inte in under färd som tur är, Och ett bra råd att studera funktionen lite närmare... Växlar går in som sig bör tycker jag. Det känns som Eile och HH har en brukbar idé kring FD. Jag får inget missljud utan belastning men det konstiga är att missljudet försvinner efter några km och gaspådrag kan göras utan problem, så det är inte helt utan grund att vakuumet kan vara en av förklaringarna. Morgondagen ägnas nog åt praktiska tester och skruva på vakuumsystemet!
  6. Ja det är nog lite långsökt, att om gaffel ligger an lite vid vissa varvtal skapas vibrationer som får växellägen i FD att trilla ur och neutral trillar in. 1:a steget blir att få bort missljudet vid gaspådrag i början om det är möjligt. Letat i VH efter vilket minsta tryck framhjulsdrift kopplas ur, men hittar det inte... Däremot anges minsta tryck för diffar in och ut till 45 kPa. Antar att det är det lägsta. Skall kolla alla slangar m.m. som du föreslår och fortsätter en stund till på vakuum spåret för att försöka fastställa när undertrycket är för litet och framhjulsdrift kopplas in. Hur kollar man glapp i bromstrumman?
  7. Det är en 11-bil... Feljusterad, ja där finns kanske något att fundera på? Efter start kan ett skorrande läte vid större gaspådrag i höras början från lådan. Kör man några minuter och gasar lite försiktigt så undviks missljudet. Efter några km hörs det inte. Jag har satt det i samband med klokopplingen till framhjulsdriften som borde justeras +/- ? Numera med vakuummätare så vet man, uppkommer vid < 70 kPa i vakuumsystemet. Med utgångspunkt i Eiles tänk. En idé. Om gaffel till 4wd ställs i fel läge och vilket påverkar växel-gaffel i FD och sakta för den mot neutral och får den ev. att hoppa ur vid urkoppling av framhjulsdriften ? Kanske klantade mig vid byte av membran i vakuumdosa. Den Inre av tryckplåtarna hade en buckla jag klämde bort?? Tänkte den blivit för hårt åtdragen. Hänryckningens tid mellan Hägg och Syren får uppskjutas till jag löst problemet eller tillbringas i garaget.
  8. Följande; med högväxel i lagd, kör in bilen i garage, med framhjulsdriften ilagd (tar sig enklare över portkanten), stannar och kopplar ur framhjulsdriften och flyttar bilen något (rätar upp framhjul så inte damasken står i spänn). Slår av tändningen. - Nästa dag/start händer det jag beskrivit ovan. Att ”Vridet överförs från Hvxll. genom FD till utg axel”, har jag inte helt och fullt begripit tidigare. Men begriper inte hur friläget i FD som HH och Eile beskriver hoppat i. Kan det möjligen ha något med framhjulsdriftens urkoppling att göra. Tyckte jag hörde ett tydligt ”klunk” vid urkoppling... Till sist är det något att vara orolig för eller bara normalt och lite otur? Vad tror ni?
  9. Problem med att lägga i växlar Är det någon som känner igen eller har erfarenhet av följande problem? Efter start av motor med koppling nertrampad (känns som vanligt..) lägger jag i back och eller växlar fram --> ingen av växlarna tar och det enda som händer är ett svagt surr från lådan. Kollar för säkerhets skull att lägga i lågväxel, och nu tar växellådan både back och fram!!? Lägger ur lågväxel till högväxel. Växellägen tar och allt verkar normalt . (Ifs skruvade jag loss pluggen till växellådan strax innan för att kolla oljenivån...) Vid närmare eftertanke kändes det mera som friläget på huvudväxellådan inte kopplades ur. Jag har ett litet oljeläckage från den lilla pluggen ovan PTO ( har inte den något med friläget att göra?).
  10. Saab bilar var inte så dumt på vintern,när Volvo och Mercedes mfl drev på bakhjul. Kanske det man saknar är att det var så lätt att komma upp ur diket en vinter dag med en V4. Fick man ihop 1+4 lyfte man enkelt upp bilen, men det fåstoss”, en 4 Laban klarades på 2 personer. Det man inte skulle göra var krocka med en älg!
  11. På varje flak skall det finnas en vuxen som kan kommunicera med föraren av flaket. Tydligen räcker det inte alla gånger.... 30 st ungdomar m.e.m i gasen är inte så enkelt alla gånger. ( kan vara lokal ordningsstadga) För tre år sen hände detta.. ”Vid 23.15 på fredagskvällen larmades ambulans och räddningstjänst till Söderväg i Visby, där en olycka skett i öb-rondellen.- Det är en yngre man som blivit påkörd av en traktor och han fick föras med ambulans till Visby lasarett. Enligt obekräftade uppgifter ska han ha varit med på ett studentflak, fallit av och blivit påkörd, säger Fredrik Andersson, vakthavande befäl vid polisens regionledningscentral i Stockholm.regionledningscentral i Stockholm.” Tyvärr avled pojken av sina skador. Ibland känns det som regn och kyla är till fördel...
  12. Hej MikaelD Ett gott seriöst jobb och utomhus,, tur det blivit sommar,, du håller på med. Några frågor. Vilken av Kvibergsgröna köpte du? Grundfärgen, vad använder du? Underarbete vad gör du mer exakt, blästra, borsta eller vad, på hjulen? Funderat på grundfärg. Ibland aluzink och eller annat som på hjul. Inbillar mig att man kanske skall byta metod vid förarbete och grundfärg beroende på underlaget?
  13. Ps varför inte ersätta gummislangar med koppar rör där det är praktiskt och t.ex gänga anslutningar på Filterkungen. Köpa Swedol gummislang är inte heller i lågprisklassen.
  14. Läst tråden om bensin och slangar. Onekligen en komplicerad fråga! Tror jag går ut i garaget och häller upp lite av nya dunken av OKQ8:s B98 + k-sprit + blyersättning och lägger i lite slang bitar från diverse leverantörer, så får vi se vad som händer. Det är bra och veta om jag skall föra in åtgärden på agendan i april varje år. Byte av bensinslang och inte bara mellan förgasare och tank utan även diverse vakuumslangar. Smörjschemat får eventuellt kompletteras med underhåll av slangar (MHRF påpekar även detta).
  15. Drivmedel, blyersättningsmedel? https://mhrf.se/e10 Meny fordon, bränsle KONSEKVENS HISTORISKA FORDON, Texten kanske inte är helt ny, men innehåller en del matnyttigt? Vilka tillsatser finns det i kemiskt flytande drivmedel som säljs under namnet B98 år 2020? Jag brukar använda lite K.sprit (BT:s) men ingen vet vad den verkligen innehåller. Förekommer etanol i B98, ja så är det nog kanske 5%. Gör K-sprit någon nytta med etanol i tanken? Är K-sprit= E-sprit? Enligt texten fråm MHRF lär Etanol binda "mer vatten" Tror det var du Eile som påpekade o-nyttan med K-sprit. Saluför de olika stationskedjorna olika kvalitet på sin 98-produkt. Är det 5% Etanol eller mer i B98? Ja det blir många frågor. Det är nog även ide att fundera över val av blyersättningsmedel. Finns flera produkter att tillgå! Här finns helt klart underlag till ett seriöst jobb. Resonemang liknande "jag har kört på - och det funkat bra för mig" är OK, men det är alltid bra med en bredare analys. Sanningar i den frågan är eventuellt med kort datum. PS Jag vill återknyta till H.Hansens fråga kring reklam, drift m..m.av Terrängbil.net . Just nu är vi ett antal privat personer som driver våra egna individuella frågor och projekt. Ibland skulle det vara enklare att kunna ringa till OKQ8 och representera 1000 gröna fordon med en förbrukningsvolym på 500 * 1000= 500.000 liter drivmedel., eller diskutera med Motorhistoriska Riksförbundet
×
×
  • Create New...