Jump to content

Lasse303

Fänrik
  • Content Count

    229
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    10

Lasse303 last won the day on July 1 2020

Lasse303 had the most liked content!

Community Reputation

218 Excellent

About Lasse303

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Location
    Gotland

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Mina Saab erfarenheter är många och ibland goda. Den 1a. var en Saab 93, som blåste en packning på E4 på väg till Sthlm, sen blev det två v4 efter varandra som bägge brann upp i en ladugårdsbrand ,, Tyckte det var en bra vinterbil, uppväxt med Volvo Pv, Amazon och 140, det är inga vidare vinterbilar, smala däck ( stenhårda och gamla) och bakhjuldrift. Framhjulsdriften på Saaben kändes helt rätt, lätt att lyfta upp på vägen med några polare ombord...
  2. Oj krya på dig så nu hamnar ni i karantän under Julen dessutom, ladda med pepparkakor och Netflix
  3. Hmm bra ide, kontakt för 4-hjulsinkoppling är inkopplad men med en tryckmätare så jag ser när när vakuum släpper och 4x4 kopplar in. Insåg inte sambandet vid mitt bromsprov tidigare. Blir det 4 hjulsdrift tvingas ett bakhjul utan bromsverkan runt av framhjulen. Det får bli nya tester inser jag. Koppla ur kontakten för 4x4 ? Måste jag bygla" hur" eller räcker det att rycka en sladd?
  4. Min bil tog inte på höger bak för en tid sen. Kanske min kontakt inte heller fungerar?? Någon varnings lampa har jag inte sett? Eller insett att det borde finnas. Misstänkte bromscylinder på höger bak, men har inte kommit mig för till byte. Tyckte min idé blev bekräftad av en kladdig bromstrumma. Tog bort och gjorde rent b-backar varefter Bilbesiktning godkände! Jag filmade bilen vid bromsprov på grusväg satte vita streck på hjulen och bromsade! Alla hjul bromsar men , jag brukar trampa två ggr. på bromsen den sjunker lite vid 1a och vid andra trycket känns det normalt. Jag har i
  5. Jag har mina pildäck kvar och och hoppas på det bästa. Har jag tur håller däcken ett tag till. Undviker halt väglag och vinter körning, men ännu går det bra några veckor till. När bilen står lite längre pallar jag upp, så att hjulen vilar lite på golvet. Tänker att det är bra att inte helt belasta hjulupphängningarna från fel håll. Idag blev det tippen med gipsskivor och annat bös som jag inte vill ha i en renare och nyare bil Men man längtar att komma ut på den där skogsvägen med köket ombord och hitta en äktaterrängbilsupplevelse med fin natur god mat och rolig körning. Håller med om att m
  6. Ditt problem liknar ett jag hade just i oktober ... bilen hade stått ett tag några veckor... och ville inte starta. Ute temp runt nollan ibland. Köpte ny bensinpump, köpte ny Filter-Kung efter ha spräckt glaset bytte filter vid tanken osv. Hmm det kanske är som med gräsklipparen på våren. Tömde tanken 20 liter bensin med en tratt och ett Melitta filter i, nyfiken på innehållet, mycket grums spolades ut. Ny bensin och bilen startar på 1:a rycket!! Efter den erfarenheten, så full tank som möjligt och lite extra schnapps i bensinen ( lär ju vara mera sprit i soppan i dag ?? Direkt frå
  7. Hej Jag har original bärremmar men tyvärr lite slitna så remmen glider ur. Gav upp och köpte helt vanliga spännband som räcker två varv justeras med spännet och knyter/säkras fast på varv nr. två. Fungerar klockrent. Kostnad Biltema ToR och två rem / bår.
  8. Helt rätt att marginaler kan vara onödigt stora. Det är svårt att bedöma var ett rimligt pris bör ligga. Har absolut köpt hos andra leverantörer med lägre pris men inte fått samma rådgivning. Jag kanske är en dyr kund? Nej, sluta inte att medverka i forumet Eile! Jag tycker Du har fört många intressanta och tankeväckande dialoger. Många redovisar snygga lösningar och fantastiska projekt men du tillhör dem som även diskuterar och analyserar lite mer, vilket jag tycker är bra. Jag har tex lagt provbitar av mitt urval av slangar i 95 och 98 bensin, tack vare en tråd du har tagit upp, skall k
  9. Håller med Hansen, Tatanka är en viktig resurs för oss Tgb ägare i alla fall typ 11 bilar. Claes.., Vänlig, och har för det mesta tid att förklara och berätta hur man gör för oss som är beroende av goda råd och andras kompetens. ”De flesta har nog hört historien om skruven som skulle bytas”” och 5-10 minuters rådgivning är också värt något. Men, för Eile, supermeken, är det helt klart onödigt att betala för något man redan har kompetens kring. I natt var det dags att campa med tgb, kl 23 klart och måne endast + 3, glömt underställ till pyjamas och kaffet - så det blev att åka hem,
  10. Ja,, inte jag heller, innan Eile påpekade detta. En bekanting med Landrover köpte sin gamla Landrover- klenod just med trasig drivaxel och lådan full med trasiga splineskugg så visst fog finns för att vara aktsam vid vissa uppgifter.Tex backning med tungt släp i lutning. Nyttigt att fundera lite som amatör, och lära sig hur man gör. Eiles fadäs med tändningen på Autobahn pekar på en annan risk med 4wd på c202/303. Egentligen kanske man skulle låsa axeln i dosan i 2wd läge for alla vanliga asfalt åkare. Förlängde man axeln i dosan ut genom hålet för justerskruven kunde man kanske lägga
  11. Ja efter att tänkt lite till så resonerar jag som så; Det är tre olika problem: Motor, rörelse och kombinationen... -att motorns kraft fördelas på två axlar vid 4wd och (-)lägre kraft erhålles/kardan (+)utväxling via lådan på respektive kardanaxel. Backväxel är väl inte 1:1 ? -vid rörelse, tex backning på lutande underlag, fordonet dras bakåt (tung båt) och med fullt rattutslag och rörelsen bakåt fortplantas kraften via diffen till kardan och klokopplingen från det hjul som rör sig fortast. Kan inte bakre kardan röra sig med samma hastighet pga för stor friktion på bakhj
  12. Eile, För att förtydliga... Är 4wd i lagd delas momentet/motorkraften upp på två axlar som i sin tur delar upp på 4 hjul... 4wd borde ge lägre vridmoment på fram och bakaxel= 1/2 var men, Framaxel, =Fullt rattutslag = roterar ett hjul snabbare och det blir inte större moment på det andra hjulet, än det snabbare roterande hjulet erhåller, utan lägre. Större skillnad i rotation borde ge större skillnad i moment mellan hjul. Eftersom kardanaxel mellan fram och bak roterar lika snabbt överförs samma vrid till bakaxel som det snabbast roterande hjulet erhåller. Mellan Drivaxlar
  13. Smart!,, att strömsätta kretsen till magnetventilen med en separat brytare(?). Antar att det inte finns någon konstig elektronik som inte mår bra av att kretsen är sluten i lågväxel-läge. Alla brytare är på eller av i standard utförande... Har du någon tanke kring vad som är den svagaste ”länken”. Klokoppling till 4wd, diffen, portalaxel eller något annat? Eller någon annan tanke kring backning med 4wd?
  14. Äg, Han borde höjt priset till 700 kr om och när ”VR” vill köpa, Äg: s anbud tycks vara förkastat med = svar = nytt anbud från Vr:s sida... , Kanske det borde finnas en skylt med ”” ej förhandlingsbara priser , Vill man göra affärer eller bara äga en skrot, kan man fundera kring?
  15. Jag har kontrollmätt fälg och däck med badrumsvågen Fälgen väger 18,4 kg ( 22 cm bred och 45 i diameter ) Däck 280/15-16 väger 22,9 kg med slang (något slitet…) Skicka däck och fälg eller bara fälgar 4 st. blir inte så billigt! Det kanske är lika bra att ta en förlängd helg och se något nytt i Sveriges kulturarv, och hämta/leverera vid dörren, Pris inkl. privat frakt med förskottsbetalning på resa TOR. Du har varit ju varit och kollat på K-märkta platser i Småland, men det är klart skall fraktgodset till Piteå så är det lite långt …
×
×
  • Create New...