Jump to content

Lasse303

Fänrik
  • Content Count

    220
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    10

Lasse303 last won the day on July 1

Lasse303 had the most liked content!

Community Reputation

206 Excellent

About Lasse303

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Location
    Gotland

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ja,, inte jag heller, innan Eile påpekade detta. En bekanting med Landrover köpte sin gamla Landrover- klenod just med trasig drivaxel och lådan full med trasiga splineskugg så visst fog finns för att vara aktsam vid vissa uppgifter.Tex backning med tungt släp i lutning. Nyttigt att fundera lite som amatör, och lära sig hur man gör. Eiles fadäs med tändningen på Autobahn pekar på en annan risk med 4wd på c202/303. Egentligen kanske man skulle låsa axeln i dosan i 2wd läge for alla vanliga asfalt åkare. Förlängde man axeln i dosan ut genom hålet för justerskruven kunde man kanske lägga i och ur 4wd mekaniskt??
  2. Ja efter att tänkt lite till så resonerar jag som så; Det är tre olika problem: Motor, rörelse och kombinationen... -att motorns kraft fördelas på två axlar vid 4wd och (-)lägre kraft erhålles/kardan (+)utväxling via lådan på respektive kardanaxel. Backväxel är väl inte 1:1 ? -vid rörelse, tex backning på lutande underlag, fordonet dras bakåt (tung båt) och med fullt rattutslag och rörelsen bakåt fortplantas kraften via diffen till kardan och klokopplingen från det hjul som rör sig fortast. Kan inte bakre kardan röra sig med samma hastighet pga för stor friktion på bakhjul tas skillnaden upp av klokoppling. Ja - som du sa vid något tillfälle att med fullt rattutslag på ratten och tex backa ner på en slip kan få konsekvenser! Sen vet man inte hur moderna SUV 4wd:s växellådor helt fungerar... och är tänkta att användas. Många fordon har 4wd men var ligger en säker hantering. En isfläck på plan väg?
  3. Eile, För att förtydliga... Är 4wd i lagd delas momentet/motorkraften upp på två axlar som i sin tur delar upp på 4 hjul... 4wd borde ge lägre vridmoment på fram och bakaxel= 1/2 var men, Framaxel, =Fullt rattutslag = roterar ett hjul snabbare och det blir inte större moment på det andra hjulet, än det snabbare roterande hjulet erhåller, utan lägre. Större skillnad i rotation borde ge större skillnad i moment mellan hjul. Eftersom kardanaxel mellan fram och bak roterar lika snabbt överförs samma vrid till bakaxel som det snabbast roterande hjulet erhåller. Mellan Drivaxlar till bakhjul är det inte lika stor skillnad på drivmomenten, rör sig inte lika mycket. Om nu det är möjligt att ta ut ett visst moment pga högre rotation av främre svängande hjul som fördelas mellan fram- och bakaxel ger det ett ” för stort” moment på axlar till bakhjulen?? Såvida inte bakhjul kan slira, problemet uppkommer vid tillräcklig friktion under bakhjul, typ asfalt. Det kanske inte är så viktigt men kul att verkligen förstå vad som händer! Är det 2wd kommer hela momentet att hamna på bakre kardan men fördelning mellan H+V hjul blir mer lika... men större kraft. På en Landrover sa någon att man skulle lägga i 4wd för att minska vridet på axlarna. Eller har jag missat något i funderingarna? (Lång uppsats blev det...)
  4. Smart!,, att strömsätta kretsen till magnetventilen med en separat brytare(?). Antar att det inte finns någon konstig elektronik som inte mår bra av att kretsen är sluten i lågväxel-läge. Alla brytare är på eller av i standard utförande... Har du någon tanke kring vad som är den svagaste ”länken”. Klokoppling till 4wd, diffen, portalaxel eller något annat? Eller någon annan tanke kring backning med 4wd?
  5. Äg, Han borde höjt priset till 700 kr om och när ”VR” vill köpa, Äg: s anbud tycks vara förkastat med = svar = nytt anbud från Vr:s sida... , Kanske det borde finnas en skylt med ”” ej förhandlingsbara priser , Vill man göra affärer eller bara äga en skrot, kan man fundera kring?
  6. Jag har kontrollmätt fälg och däck med badrumsvågen Fälgen väger 18,4 kg ( 22 cm bred och 45 i diameter ) Däck 280/15-16 väger 22,9 kg med slang (något slitet…) Skicka däck och fälg eller bara fälgar 4 st. blir inte så billigt! Det kanske är lika bra att ta en förlängd helg och se något nytt i Sveriges kulturarv, och hämta/leverera vid dörren, Pris inkl. privat frakt med förskottsbetalning på resa TOR. Du har varit ju varit och kollat på K-märkta platser i Småland, men det är klart skall fraktgodset till Piteå så är det lite långt …
  7. Ett 280/85-16 däck tror jag väger ca 22 kg...
  8. En vanlig 11/valpfälg väger ca 18 kg
  9. Från vilken tid är huset med sängskåpet i köket? På SR Radio, hörde jag ett intressant program kring kök, sovrum och finrum. När vi slutade sova i köket i Sverige och flyttade in i ett särskilt sovrum.... Kyrkö mosse är tom K-märkt ... enligt Wiki
  10. Hej, mina masonitsidor behövde också renoveras. Hålad masonit obehandlad=naturfärg blev det. Gillade inte de vita passade ”liksom” inte in i den gröna looken tyckte jag. Men är det en civilvalp kanske vita verkar mer korrekt. Om det var oljebehandlad eller ej kommer jag inte ihåg. Bestämde mig för att grunda skivor med någon färglös grund? Målade hela skivan x 3 st. på bägge sidor med grund. Kanske var det tapetklister(..) eller något annat, diskuterade med personalen vad som var bäst, om det är viktigt kanske jag kan hitta ett kvitto?? Tog med ett färgprov till deras färgskanner och det var denna kulör (se bild) som blev resultatet, Nöjd till 95%. Om det är viktigt kanske man bör köpa en liten burk och provmåla först. Alla sidor blev fixade men inte tak och lite till, kunde inte bestämma mig för vilken isolering jag ville använda och taket var ganska bra. I forumet har det resonerats kring lite olika idéer kring isolering tidigare (2017?), (ser på burkens etikett att färgen köptes i aug. 2017, hittade ett inlägg där jag beskriver mina skivor lite mer ingående 4 aug 2017)). En sak missade jag, spegelvände skivor men missade att lägga upp/ner sida rätt på en, så hålen satt rätt men fel sida ut… OM du vill kan jag ta en bild på en skiva...
  11. Ja det var tur att det var ovan språngskiktet annars hade man blitt nyfiken på vad slags sjö du badar i? Ang Abborrar, så lär de (ej bekräftat) vara bekväma. Ändra dykjup kostar energi till att pumpa upp eller kanske ur simblåsan. Det enklaste blir att simma rakt fram tills din badstrand dyker upp. Abborregrundet eftersöks inte utan råkar ligga i vägen på optimalt dykjup, men vem vet hur de gör, och varför Bra att du inte tar gäddan .. som lär vara utrotningshotad.
  12. Hur djupt mäter du vatten temperaturen? Misstänker att det går ett språngskikt någon meter ner. Var håller borrarna till..
  13. Ja en sån manick ja, tror det var upphängningen till inkopplings-gaffel till friläget som syns i luckan under. Provkört och allt verkar fungera som det ska, och växellådor ska jag akta mig för
  14. Växellåda-oljebyte-dramatik På vänstersidan av växellådan under pinnen till växelgaffeln(har jag numera lärt mig) läcker det lite olja, kanske också från luckan till det sk. kraftuttaget. Byte av packning kräver avtappning av olja (man borde öppna och dammsuga som Eile...) men jag väljer nog den lättare vägen. Lägger i friläge, efter tips...,efter öppnat luckan kanske jag förstår varför ingen har ett kraftuttag där. Det enda man ser i luckan är en växelgaffel.... Välbehövligt med olje byte av döma efter avtappningspluggens utseende! Drar sen ut pinnen ovan, sitter lite fast men kanske det bara är oringen? När den lossnar hör jag hur något faller ner i växellådan och pinnen kommer ut utan problem. Tar bort oringen och försöker skjuta in - tvärstopp. Kände på mig att det skulle gå åt-hve. Ifs var det ett medvetet risktagande, men men. Kikar in i hålet med en spegel och pinnen sitter i något och man ser att detta "något" bara till en del. Kan man pilla så det kommer rätt? Letar verktyg och hittar en nyckel till min gamla Saab. Passar perfekt men inser att detta "något" är fjäder belastat. Det kommer aldrig gå att pilla på plats. Men med lite bändande ser jag att gaffeln i kraftuttagsluckan rör sig. På med ny o-ring drar utåt-uppåt i gaffeln och vips sitter pinnen på plats- !!! Det sitter ingen packning under den lilla gråbrickan , tydligen skall det räcka med O-ringen, smetar lite permatex på metallen men tyvärr läcker det lite i alla fall efter allt pillande och "ågren - på en skala =10". Turen räckte inte ända fram men bra långt! Vid byte av pinnen måste man nog öppna kraftuttagsluckan och ha en ny packning i beredskap... Resten av de små pinnar med grå små hållare får absolut sitta kvar där de sitter. Sån tur har man nog en gång. Ja så var det det där med olja och kvalitet... Så varför inte byta på FD lådan på en gång.
  15. Hmm, tyvärr har jag också lite dålig bromsverkan, på höger bak,,tgb11, antagit att det är bromscylinder, men din upptäckt känns lite besvärlig (underdrift). Plockar av hjulet ibland och torkar rent. Vet du om det är någon skillnad på packboxar eller annat.., fram och bak? Vad (nr) Var köpte du din reservdel? Och gör gärna en fin och utförlig instruktion
×
×
  • Create New...