Mikaelsson Postad 11 September , 2013 Rapport Share Postad 11 September , 2013 Signalspaning Vintern 2013. Försöker avlyssna FRA På radarbilden i den högra skärmen avslöjar jag ungefär var jag befann mig. Men som vanligt höra men inte höras. Om intresse finns så kan jag lägga ut mer bilder på min exemplariskt fungerade utrustning. Kanske finns någon radioamatör som är intresserad? MVH Ulf 7 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 14 September , 2013 Rapport Share Postad 14 September , 2013 Så en period slaktade de mörkläggningsknappar ur bilarna, men du fick en fungerande Giraff?? Perfekt att pejla fyrverkeriavskjutningar till nyår! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mikaelsson Postad 16 September , 2013 Författare Rapport Share Postad 16 September , 2013 Nej. Det är inte en giraff. En Signalspaningshytt från S1. Som ingått i televapen kompaniet. Radarn är en egen installation som avlyssnar ACARS information från flyg och presenterar det på en radar bild. Det var inte något som försvaret använde. Det är i stort sett endast 2 saker som jag i nuläget saknar i hytten. Hårdisken som driver SPARC CPU:n och en original antennväxel. kanske finns det någon som vet var man kan få tag på detta? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bluesky Postad 16 September , 2013 Rapport Share Postad 16 September , 2013 Vad är det för hårddisk du behöver? Är det en SCSI disk? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mikaelsson Postad 17 September , 2013 Författare Rapport Share Postad 17 September , 2013 Det är väll kanske inte själva hårddisken som är problemet rent fysiskt. Snarare behövs original disken med drivrutiner och program till SPARC datorn så X-terminalerna kan börja jobba tillsammans. Så helt enkelt hårddisk med original programmering från försvaret. Jag har fått ihop delar så det mesta är komplett (97%), men saknar denna disk. Antar att det klassas som "vital del" på den tiden som utrustningen var aktuell. Skulle faktiskt vara riktigt kul att få den att fungera till 100%. Och då är det hårddisken med program som saknas. Samt en antennväxel men det är mindre viktigt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bluesky Postad 17 September , 2013 Rapport Share Postad 17 September , 2013 Specialmjukvara är nog inte det lättaste att hitta men datorn borde nog gå att få igång med någon Unix/Linux variant. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mikaelsson Postad 17 September , 2013 Författare Rapport Share Postad 17 September , 2013 Ja. det är säkert så. Men där slutar mina kunskaper helt och tvärt.... Tyvärr. Har ingen erfarenhet gällande Linux eller liknande. Skulle vara om man hittar någon lokal förmåga som kan hjälpa till. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
spp Postad 23 September , 2013 Rapport Share Postad 23 September , 2013 Men har du position i ACARS? Behövs det inte MODE S/ADS-B för att få position? Installationen låter intressant. Hur mycket hårdvara har du? /Stefan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 24 September , 2013 Rapport Share Postad 24 September , 2013 Hej! Kul med avionikintresse på forumet! ADS-B som sänds genom en MODE S transponder kan inte avlyssnas av oss "vanligt folk" utan kräver markstation för sekundärradar i mångmiljonklassen. Däremot kan man haka på ACARS på internet via t ex Flightradar24.com, otroligt avancerat och helt gratis! Finns även som telefon-App Jag jobbar med avionik till vardags och för ett antal år sedan installerade vi, på uppdrag av dåvarande LFV/Luftfartsstyrelsen, ADS-B utrustningar i ett 30-tal småflygplan (Piper, Cessna, etc) baserade inom Östgöta Control. Dessa kommunicerade inte via transponder utan på VHF (har glömt vilken frekvens) med Håkan Lantz radionätverk och kunde avlyssnas med enkel mottagare typ scanner kopplad till en dator med lämplig mjukvara. Installationerna vi gjorde var för flygutprovning av systemet och jag vet inte vad som hände sedan. Har pratat med några fpl ägare som sagt att de inte längre använder utrustningen vi installerade. Intressant om någon av herrarna vet mer? //Sten SM7GDM 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
spp Postad 24 September , 2013 Rapport Share Postad 24 September , 2013 Som jag har förstått det kan Håkan Lantz STDMA skickas över endera VDL (flyg VHF) eller via Mode S transponder. (För sjöfart 160 MHz). Från början gällde enbart VDL, men nu föredras Mode S. Detta enligt teorin, men är det så i verkligheten också? > ADS-B som sänds genom en MODE S transponder kan inte avlyssnas av oss "vanligt folk" utan kräver markstation för > sekundärradar i mångmiljonklassen. Det finns många radarstationer som triggar transpondern, så räcker det inte att man lyssnar efter transpondersvaret? Är det inte så Flightradar24 gör? /Stefan TGB40 + TRPTPHYTT / Kapell / Liten kran TGB30 + STHYTT 9111 Terränglastbil 934 Boeing 75 aka Stearman (såld) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mikaelsson Postad 24 September , 2013 Författare Rapport Share Postad 24 September , 2013 ACARS avlyssnar jag genom en scanner (en av tre), och sänder data till en dekoder som kan presentera informationen på data skärmen. Men ACARS innehåller sällan position (kan finnas), men man kan läsa meddelanden som sänds. Äldre system som fortfarande används till viss del, om jag förstått rätt. Jag använder en Kinetic SBS 3 som kan ta emot transponder signaler och även presentera dess information MODE-S/ADS-B. I realtid. Med hjälp av båda delarna så kan den intresserade se ganska mycket. Mer information hittar man på http://www.coaa.co.uk/planeplotter.htm eller http://www.kinetic-avionics.com Vidare så är det naturligtvis gott om möjligheter att avlyssna och lagra radiotrafik. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
spp Postad 24 September , 2013 Rapport Share Postad 24 September , 2013 Med MLAT kan man positionsbestämma Mode S utan ADS/B. Med det borde väl gälla Mode A och C också? Har du något MLAT-nät? Det kanske skulle vara något att delta i i så fall. Optimalt avstånd mellan stationerna? Och skicka fler bilder! /Stefan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mikaelsson Postad 25 September , 2013 Författare Rapport Share Postad 25 September , 2013 nej nått sådant har jag inte. Vet inte vad MLAT är. Är det någon form av triangelinmätning och positions bestämning? Ska ordna lite fler bilder snart. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 26 September , 2013 Rapport Share Postad 26 September , 2013 Så ser min mottagare med antenn ut för att lyssna på på flygranspondrar på 1080MHz. Kalllas ADSBOX. Den kan bara passivt lyssna på svar som andra triggat, men i stockholmstrakten räcker det bra. Jag hör flygplan på höjd ut till Nyköping, Karlskoga, Arlanda typiskt. När jag har en sån igång får jag "premium support" på Flightradar24! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 27 September , 2013 Rapport Share Postad 27 September , 2013 Det låter ju skitkul! Liknar en USB WIFI sticka? Och en mini-GP. Var hittar man info om denna? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 27 September , 2013 Rapport Share Postad 27 September , 2013 USBstickan köpt från http://www.microadsb.com/ Antennen är gjord av semirigid koax, spröten är 60 mm långa. Nedvinklat jordplan ger 50 Ohm i matningspunkten. (Avstämd med nätverksanalysator) Antennen är inte jättekritisk. Signalen från fpl-transpondern är väldigt stark om man har "line of sight". Är det inte fri sikt hörs dom inte. En större antenn tar bara upp mer störningar. Högt placerad antenn är bra. Bättre att förlänga USBkabeln än att förlänga antennkabeln på grund av förluster. Programvara som behövs för att "feeda" till Flightradar24 >> adsbox >> fr24feed_x86_233 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 30 September , 2013 Rapport Share Postad 30 September , 2013 Hej! Då är mottagare beställd från Anteni.net Ltd!Ska bli kul... //Sten Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 8 Oktober , 2013 Rapport Share Postad 8 Oktober , 2013 Hej igen! I år kom tomten tidigt. En st microADSB Bullion uppackad. Nu ska jag lista ut hur man får igång den mot nätet. Mycket att läsa på den medföljande disken... SBA111: Jag hittade " fr24feed_x86_233" i .tar-format, provade att extrahera den med OpenFreely, men det ville inte. Var hämtade du filen och hur packade du upp den? //S Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 8 Oktober , 2013 Rapport Share Postad 8 Oktober , 2013 WinRAR har "begränsat" support för tar filer. Annars borde vem som helst med ett Unix/Linux/Mac system kunna hjälpa dig. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 8 Oktober , 2013 Rapport Share Postad 8 Oktober , 2013 Linux har jag aldrig lärt mig, men har flera Mac'ar. Får kolla ikväll. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 8 Oktober , 2013 Rapport Share Postad 8 Oktober , 2013 På en OS X Mac borde du bara kunna dubbel klicka på Tar filen i Finder för att öppna den. Alternativt högerklicka och välja något lämpligt alternativ. Tar är ju ett gammalt traditionellt format i Unix världen så det borde alla Unix baserade system hantera. Tyvärr kan jag inte säga mer exakt för jag kommer inte ihåg när jag använde Tar sist. Google är din vän... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 8 Oktober , 2013 Rapport Share Postad 8 Oktober , 2013 Funkade i Mac'en. Tack för tipset! Det blev då en .exe fil, provkör imorgon på jobbet... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bluesky Postad 8 Oktober , 2013 Rapport Share Postad 8 Oktober , 2013 För framtida bruk på windows så rekommenderar jag 7-zip. Bara att högerklicka efter installation. Den packar även upp tar filer. http://www.7-zip.org/ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 8 Oktober , 2013 Rapport Share Postad 8 Oktober , 2013 Jag kör fr24applikationen på en linuxserver. Tror att det finns en variant för Windows men den heter nåt annat. Linuxserver låter väldigt pampigt. Verkligheten är lite mera amatörmässig. så ser den ut, ligger bakom maildatorns bildskärm. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 9 Oktober , 2013 Rapport Share Postad 9 Oktober , 2013 Detta verkar vara programvaran för att mata till FR24 från Windows http://feed.flightradar24.com/updates/232/fr24feed.exe Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.