Jump to content

Recommended Posts

Jag började vid årsskiftet att ta fram en ny styrenhet för växellådan på TGB30/40. Konstruerat nytt kretskort och fixat till ett program. Kortet är 150x101,3mm med komponenter på båda sidorna och passar i en stränggjuten aluminiumlåda. Jag har provkört styrenheten i min TGB40 med den stora kranen och det verkar som om den fungerar som den ska. Original boxen från VDO har inte fungerat något vidare i min bil så jag har inte kört en TGB40 med fungerande original styrenhet. Jag har bara försökt få till programmet i styrenheten motsvarande original. Jag fick tag på kontaktdonen motsvarande original styrenhet men dom har jag monterat på kablage. Trodde inte att det skulle gå att köpa dom över huvud taget. Man behöver inte bygga om något i lastbilen utan den nya styrenheten passar direkt. Är det någon som skulle vilja hjälpa till att testa en styrenhet ett tag?

 

post-9018-0-90821900-1438291423_thumb.jpgpost-9018-0-07080100-1438291678_thumb.jpgpost-9018-0-65072900-1438291684_thumb.jpg

  • Like 13

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imponerande att du hittat originalkontakterna! Vi är flera här på forumet som försökt utan att lyckas.

Bor du i Stockholmstrakten kan jag hjälpa dig att verifiera funktionen, jag har hyfsad koll på vad den ska uträtta.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Otroligt att det nu finns flera lösningar för detta. Det börjar nästan bli lite konkurrens ;)

Jag är intresserad kund till en lösning som tillåter lämplig användar anpassning.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Otroligt att det nu finns flera lösningar för detta. Det börjar nästan bli lite konkurrens ;)

Jag är intresserad kund till en lösning som tillåter lämplig användar anpassning.

Ja det är mycket bra. Det ökar livslängden (och värdet!) på våra trevliga bilar.
  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tog lördagen till att gasa runt på lite dåliga grusvägar och det verkar fungera som det ska, får fixa några smågrejer. Roligt att några fler vill testa. Jag skaffar grejer och sätter ihop ett par styrenheter till för å testa med då. Skulle tro att det tar ett par veckor eller kortare beroende på hur mycket det tänker regna. Funderar på att använda en ledig analog ingång på styrenheten för att steglös kunna flytta ner att växlingspunkter ca 200 Hz så man slipper varva motorn så mycket när det går lätt.

  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag är också intresserad av att testa din box då min spökar igen.(växlar inte upp till H2) Får växla manuellt D-S-D

Hur klarar din box backmatning från en ev. nödkörningsbox?  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tveksam till att koppla en "nödkörningsbox" till styrenheten. Absolut inte då den inte är spänningssatt. Styrenheten mäter strömmen på alla aktiva spolar och tänder en LED vid avbrott eller kortslutning. Blir nog svårt att kombinera med en "nödkörningsbox". Jag fick problem med reläet för backväxeln när man går från R till N. Styrenheten spottar ut data via ett RS232 med info om aktuell växel, växellådans varvtal, status på alla ingångar, ström på utgångar osv. Så en USB till RS232 och ett enkelt terminalprogram som kan visa vanliga ASCII tecken så är det barra att logga vad som händer i maskineriet.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det där dj**a reläet för backen kan man vara utan.  Någon påstod att boxen hade lagt i backen plötsligt i full fart. Reläet ska alltså förhindra att backen läggs i om inte växelvredet står i R. Tjurbajs!

 

Jag tror att det var en beväring som la i backen för skojs skull och sen blev förvånad över resultatet. Efterpå ville han inte stå för vad han gjort.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

 

Jag har en Tgb 40 som inte växlar upp till högsta växlen. Så jag vill gärna prova dina grejer. Bor i Skåne strax utanför Hässleholm. Ring gärna 0709 955577 Lars-Åke Blom

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har provkört mera i helgen med uppdaterat program där det går att justera alla växlingspunkter 0 till 250Hz med en pot. Original växlingspunkter är då 0 och sen blir det minus 250Hz. Det verkade gå bra och man behöver bara varva lite extra för M3 men det är nog inte så mycket att göra åt eftersom det är ett så stort steg upp i utväxling. Jag har fått en del grejer så då är det bara att få till lite tid å montera några kort till. Skicka gärna telefonnummer via den andra mailen "Personal Messenger" om ni vill provköra styrenheten så hör jag av mig.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hejsan!

 

Jo då jag har ju kört en del med min tgb 40 och det verkar fungera. Har inte gjort någon redig tur i geggan men det kommer väl snart. Det enda som jag inte kört på min bil är vinschen tillsammans med transmissionen så det ska jag testa. Det är ju så svårt att få till ledig tid...... Men jag har i alla fall monterat ihop tre styrenheter till nu som jag bara ska ladda program i nu någon dag å se att dom beter sig som tänkt. Måste fixa lite kablar å kontakter också. Så jag ska försöka skick ut någon enhet till några som vill provköra närmaste veckorna. Det går ju sen att göra flera men det är nog bra å testa lite mera först.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det skulle vara kul att höra lite utvärdering av din "styrbox" nu när du kört lite med bilen och gjort erfarenheter.

 

Det är inte särskilt svårt att göra en egen styrbox och det börjar finnas en hel del varianter. Det finns flera som gjort om styrningen så att man växlat "manuellt", detta har jag själv provat och tycker nog det är den trevligaste varianten (man vill ju vara med och bestämma ^_^).

 

Problemet verkar ligga i att få till en styrbox som ser vettig ut fungerar bra och har ett överkomligt pris B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det skulle vara kul att höra lite utvärdering av din "styrbox" nu när du kört lite med bilen och gjort erfarenheter.

 

Det är inte särskilt svårt att göra en egen styrbox och det börjar finnas en hel del varianter. Det finns flera som gjort om styrningen så att man växlat "manuellt", detta har jag själv provat och tycker nog det är den trevligaste varianten (man vill ju vara med och bestämma ^_^).

 

Problemet verkar ligga i att få till en styrbox som ser vettig ut fungerar bra och har ett överkomligt pris B)

 

du menar har en rejäl växelspak med ev H/L knapp (röd) på?

Även känslan, borde kanske finnas nån JAS Joystick från skrotade skrov att bygga på??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har jag lusat av några fel i programmet och så har jag rättat till några grejer som jag lyckats förstått fel på hur det ska fungera. Så nu blir det lite mera provkörning med de tre boxarna som jag har. Jag har satt en liten indikeringslampa på signalen från gaspedalen så man ser om den fungerar. Det är en del funktioner som är beroende av givaren på gaspedalen.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det går att flytta alla växlingspunkter 250Hz neråt från original med en potentiometer som man kan monteras i plåten bredvid tex växelväljaren, inte med på bild. Vad jag kan se så lägger M3 i vid ca 1800rpm på motorn då man dragit bort ca 250Hz från original så det gör det hela lite bättre när man åker tom. Det går att vrida på potentiometern när man vill mitt under växling eller mellan. Det går att köra ekonomi på tex H1 till H3 sen vrider man upp till "normalt" växlingsvarvtal så går M3 i vid samma varv som original boxen. Eller mellan någon annan växel eller då växellådan växlar ner.

 

SBA111 har hjälpt mig lusa av programmet en runda å svarat på en massa frågor så nu hoppas jag att det ska gå lite bättre :o)

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok.   Det vore ju intressant att kunna ha ett fast "ekonomi" läga som kan slå över till...   Och original växel punkter för terräng åka...

Nu har jag ju iofs ingen TGB30 själv än men den kommer att införskaffas...  :D

 

Har själv funderat att bygga en ny styrbox men då även ha växelspaken från en gammal Opticruise istället för ett vred.

 

Finns det en möjlighet att få veta hur boxen funkar så man kan lägga till ovan spak..  :)

 

Skicka gärna ett PM om du vill...  <_<

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok.   Det vore ju intressant att kunna ha ett fast "ekonomi" läga som kan slå över till...   Och original växel punkter för terräng åka...

Nu har jag ju iofs ingen TGB30 själv än men den kommer att införskaffas...  :D

 

Har själv funderat att bygga en ny styrbox men då även ha växelspaken från en gammal Opticruise istället för ett vred.

 

Finns det en möjlighet att få veta hur boxen funkar så man kan lägga till ovan spak..  :)

 

Skicka gärna ett PM om du vill...  <_<

 

Finns några styrboxtrådar där både ritning o funktion finns, bar o ta fram lödkolven!

(tror inte jag sett någon lösning med PC- gränsnsitt för att kunna byta körmod än??)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den här tråden innehåller en hel det lösningar och kopplingsscheman: http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/10257-manuell-styrbox/

 

Själv skulle jag vilja ha en sekventiell spak typ motorcykel där man växlar upp vid tryck åt ena hållet och ned åt andra hållet. Längst ned efter N kan backen ligga. En 3-vägs vipbrytare med fjädrande återgång kan ge signalen men jag vet inte hur jag ska behandla den. Eller åtminstone ingen ekonomiskt hållbar variant :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finns några styrboxtrådar där både ritning o funktion finns, bar o ta fram lödkolven!

(tror inte jag sett någon lösning med PC- gränsnsitt för att kunna byta körmod än??)

 

Ok... jag har kollat runt i forumet och det enda jag hittat ritningar på är lådor för att växla manuellt...   :)

 

Länka gärna vilken post det är så vore jag tacksam..  :D

 

Nja Inte fråga om PC gränssnitt utan snarare en switch för att kunna växla mellan det man har från början till något mer ekonomiskt..  

Samt att byta ut Växelvredet mot Opticruise spaken som sitter på konsolen...  (R N D M samt att man på D o M läget kan växla manuellt med att vicka spaken höger lr vänster) För mig känns det väldigt optimalt att kunna göra så... 

 

Givetvis så ska man kunna lägga i lockupen på ådan vid vilken växel man vill osv.  

 

Men att ha ett gränsnitt för att kunna  fixa och dona är ju inte en dum ide..  

 

Mvh

Elmion

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...