Gå till innehåll

Rekommendera Poster

Hallo!

Etter å ha søkt litt rundt på forumet ser jeg at noen «har hørt» at eksosanlegget (avgassystemet) fra Raka rör har dårlig passform. Men er det noen som har rustfritt eksosanlegg fra Raka rör som kan si om det virkelig er noe problem å montere det? Kan Raka rör ha justert settet sitt sånn at det nå passer mye bedre enn før.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har ett avgassystem från Raka rör på min 20-bil och kan konstatera att passningen inte är 100% ok. Vid monteringen kommer inte ljuddämparna riktigt rakt utan blir lite vinklade i förhållande till fästet. Man får tvinga dem lite för att få fast dem. Sedan är vinkeln på röret som skall gå under bilen bockad till nästan 90-grader. Detta innebar för mig att röret inte gick fritt för bromstrumman till handbromsen så jag fick köpa ett kort skarvrör att sätta mellan ljuddämparen och röret under bilen. Men som sagt är blockningen på röret för kraftig så med skarvröret på plats så får man flytta fästet ungefär 10 - 15 cm framåt. Men eftersom den lag som sade att röret måste mynna ut på vänster sida är borta så valde jag att kapa av röret som skulle gått under bilen i en lagom vinkel och rikta det åt höger och lite nedåt. Detta blev mycket bättre.

 

Nu är ju min växellåda lite längre än på 11 och 13 bilarna så det kan vara detta som gjorde att det bråkade med handbromstrumman men vinkeln på bockningen är fortfarande för kraftig. I övrigt så är alla skarvar bra så det går lätt att sätta ihop alla delarn och få det tätt.

 

Håkan

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg att ett sådant komplett system ligger på runt 5700 kr.

Tror inte ens man får båda nya ljuddämparna i rostfritt  för det någon annanstans.

Jag skulle direkt även om det gick att ha det under, ändå vrida om så att jag fick utsläppet på höger sidan, dragningen framför handbroms trummar har aldrig fallit mej i smaken, för lätt att klämma det.

Har klämt några rör där så på min bil även om jag strävar efter en mer original bil nu, så gör jag avkall där.

Funktion före att vara helt original för min del, men den är ändå svår att återställa helt original då jag gärna vill ha vinsch både som arbets redskap och hjälp när marken inte bär. 

Samt har gjort mindre ändringar ändå nu med hytt bytet till aluzink

Mej veterligen gjordes det aldrig på 1314 bilarna. Men det är mycket möjligt jag har fel där.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...