LurK Postad 30 Oktober , 2016 Rapport Share Postad 30 Oktober , 2016 Då va "Abret" hemma då,vintern är räddad Hinner ej rapportera mer för mer idag,mera kommer imorgon 10 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 1 November , 2016 Författare Rapport Share Postad 1 November , 2016 Som vanligt med Zenith fallfuggarna krävs rengöring efter många års stillestånd,en ny packning tillverkadesoch även en extern bränsletank monterades och kopplades till den elektriska bränslepumpsom är installerad.Dock kan den sura ner sig ibland,antagligen pga att bränsletrycket kanva för högt och forcerar nålventilen då den är stängd.Ska prova gå tillbaks till mekanisk pump ist.Tyvärr verkar kopplingen funka så det som återstår innan testkörning äratt fylla lite kylarvätska och fixa gaspedalen(rostat fast) 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 4 November , 2016 Författare Rapport Share Postad 4 November , 2016 Köpte en flång ny bränslepump,värt varenda öre ist för elpump(som dessutom la av helt) Monterad även plogen och kopplade på hydraliken,konstigt nog funkade allt och utan läckage,men det kommer väl då slangarna ser rätt så gamla ut. Vad var då stora "haken" med hela projektet?...jo jag får inte i backen Alla andra växlar finns,och det finns inte ens oljud från bottenstock i lådan eller ens urtrampningslager. Men när man försöker få i backen verkar det som nått tar emot,gaspedalen känner man rörelser i vid försök iläggning av backen. Kan va nått ivägen eller behövas justering,har vart med om det tex när man bytt kopplingar på valpar 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 4 November , 2016 Rapport Share Postad 4 November , 2016 Kan vara så enkelt att kulan vid fjädern vid skiftgaffeln låst sig, vet inte hur valpens växelförare ser ut men c202 har även en extra kula fjäder vid själva växelstaget som kan fastna. Så enklast lossa locket och se hur det ser ut så inte backdrevet ligger i delar i lådan, fiska upp alla kulor fjädrar och gör rent. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 4 November , 2016 Författare Rapport Share Postad 4 November , 2016 Kan vara så enkelt att kulan vid fjädern vid skiftgaffeln låst sig, vet inte hur valpens växelförare ser ut men c202 har även en extra kula fjäder vid själva växelstaget som kan fastna. Så enklast lossa locket och se hur det ser ut så inte backdrevet ligger i delar i lådan, fiska upp alla kulor fjädrar och gör rent. Ja nu slapp jag det iaf Nog fanns backväxeln där iaf,lossade staget och kunde lägga backen via locket M.a.o är det staget som felar Verkar som staget inte riktigt orkar vrida sig tillräkligt för att kunna få "sliden" rätt när det ska baköver,aja...baggis 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 4 November , 2016 Rapport Share Postad 4 November , 2016 Vanligt fel på Valpen om du googlar lite, att växellänkaget dvs "röret" ändrar form eller / och spricker.. och den rörelse som krävs för backväxeln uteblir. Har iaf läst en del om detta.. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 4 November , 2016 Författare Rapport Share Postad 4 November , 2016 Vanligt fel på Valpen om du googlar lite, att växellänkaget dvs "röret" ändrar form eller / och spricker.. och den rörelse som krävs för backväxeln uteblir. Har iaf läst en del om detta.. Jepp,läste detta nyss,tack för tippset Svanen http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/7127-bytt-v%C3%A4xell%C3%A5da-v%C3%A4xelspaken-f%C3%A5r-fel-l%C3%A4ge/ Har faktiskt aldrig justerat detta stag på valpar. Minns nu att problemen på de jag bytte koppling på va att nått kom i kläm tex slang eller nån kabel. Får hoppas att man slipper demontera staget,blir trängre och bökigare på denna valp då hydralventiler och slangar är i vägen 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 6 November , 2016 Författare Rapport Share Postad 6 November , 2016 Efter lite fight lyckades jag få igång värmefläkten,den går endast på högsta läget hitils,vilket duger gott Visade sig vara en rutten kopplingsplint,det fick iaf bli en prov. bonnakoppling från säkringsplinten så säkrad är den iaf. Det som behövs att få den plogduglig är att fixa backen,(blir jobbigt att gå ut lägga i backen) Färdbroms och fotgasen Handbromsen verka funka väl iaf,kan duga som broms ett tag Fundera på om det är värt laga upp karossen,hytten går nog att fixa men attans va rostig den är baköver Telefonminnet räcker inte till för fota allt. Har lite planer att fimpa allt bakom hytten och bygga ett snyggt träflak i samma stuk jag byggde på TL 11an. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 6 November , 2016 Rapport Share Postad 6 November , 2016 Backen??? Du har väl lågväxel, det räcker väl... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 6 November , 2016 Rapport Share Postad 6 November , 2016 Jo.. men plogar du kan det väl vara lämpligt att kunna backa när du står mot laduväggen... :lol: 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 6 November , 2016 Rapport Share Postad 6 November , 2016 Planering.. Planera körandet.... Eller är du en sån där blinkersspaken fastnar i skjortärmen när du svänger?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 6 November , 2016 Rapport Share Postad 6 November , 2016 Vi snackar fortfarande snöplogning.. vet du vad det är? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 7 November , 2016 Författare Rapport Share Postad 7 November , 2016 Hur tror ni ett tippflak skulle fungera med befintlig hydralpump? Borde ju bli enkelt koppling om man använder snabbkopplingarna tex till upp o ner funktionen på plogen? Frågan är vad det orkar trycka uppöver när man öst på lite last på flaket Undrar om Dexxas kan beräkna lite,problemet är väl att veta vad pumpen levererar Tänkte till lite mer,man behöver väl ju typ bara enkelverkande teleskåp kolv? 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 8 November , 2016 Rapport Share Postad 8 November , 2016 Är en fråga om tid,är det lågt flöde så kommer flaket upp så småningom Ner hjälper Newton till med, 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 8 November , 2016 Rapport Share Postad 8 November , 2016 Vi snackar fortfarande snöplogning.. vet du vad det är? Skämt på internet är svårt.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
smen Postad 8 November , 2016 Rapport Share Postad 8 November , 2016 Frågan är vad det orkar trycka uppöver när man öst på lite last på flaket Frågan är i första hand hur stor cylinder/kolv du har råd att köpa, men att trycka något tiotal ton är inga konstigheter. Kolvdiameter på 100 mm och ett pumptryck på 200 kg. trycker 15,7 ton. Sen att valpramen blir som en damcykel det får du leva med ... Olsson i Ellös har fina tippcylindrar, har funkat bra för mej i allafall 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 8 November , 2016 Författare Rapport Share Postad 8 November , 2016 Hmm ok mja,skulle inte dessa komponenter passa tro?? Bara en spekulation än så länge dock http://www.oie.se/Produkt/vagga-tippcylinder-(P_Q20089)?sectionId=1000899340 http://www.oie.se/Produkt/vaggbeslag-(P_Q20090)?sectionId=1000899340 http://www.oie.se/Produkter/cylinder-for-vaggfaste-1000196874 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 15 November , 2016 Författare Rapport Share Postad 15 November , 2016 Blev nån timme valp-mek idag,va så sliten igår efter natthelgen och mådde som enröv hela dagen,lyckades iaf plocka ur en diskmaskin och köpa snus,inget annat Men idag va jag på G och tog krafftag mot det fastrostade gasreglage,en virejacklyckades dra loss det Nu kan man gasa med foten som vanligt ist för att handgasa genom motorkåpan.Kollade även på belysningen vilket verkar sakna ström i säkringsplinten,en misstänktbov kan va den ruttna kopplingsplinten framför värmefläkten.Har även provat justerat växelstaget vilket jag misslyckas med nu med 3 gånger typ Verkar vara näst intill omöjligt att göra det ensam.Det funkar ju att lägga i den utifrån men attans va tråkigt springAnnars går motorn väldigt fint,bra oljetryck och jämn motortemp Funderar på att plocka ur bakväggen,lyfta bort dörrarna och choppa resten under vindrutan så jagfår in den i garaget,kankse bygga nån sorts hardtopp? Iaf går jag lös med vinkelslipen imorgon och börjar fimpa rost på flaket,stor risk att jag fimpar hela abret, Ska inhandla lite bränsleslang och filter och försöka på att koppla inorginal bränsletanken ist för den externa .Även ett renoveringskitt till huvudbromscylinder 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
AndersV Postad 15 November , 2016 Rapport Share Postad 15 November , 2016 Kul att följa någon som renoverar då jag & 14årige Sonen också ska renovera hans Valp 9033/3315 !!! köp ej vanlig gummibensinslang !!! jag köpte 4meter för något år sedan av kvalitetsmärkeshandlare, men nu är det sprickor och den läcker rakt igenom! Köp slang som verkligen ska tåla Etanol enligt specifikationer annars blir man lurad Om du ska riva ner bakväggen som är bultat i enkelhytten? är den då till salu för en rimlig summa till Sonen? Om det inte är för långt bort & blir på tok för dyrt med frakten? Mvh Anders 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 15 November , 2016 Författare Rapport Share Postad 15 November , 2016 Kommer inte ihåg vilket fabrikat det är på slangarna jag brukar köpa,men har aldrig haft krångel med slangarna från min vanliga butik. Kan rapportera fabriket här om så önskas Jag bytte ut slangar på 13 bilen när jag köpte den 2012 och de är fortfarande fina. Jag tror tyvärr inte jag ska göra mig av med bakväggen just nu iaf. Den ingår just nu i planen med modiferingen,men man vet ju aldrig. Isf har ni första tjing på den 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
AndersV Postad 16 November , 2016 Rapport Share Postad 16 November , 2016 Låter fint att vara på första plats för första gången på många år OM du nu skulle vilja avyttra den framöver, men samtidigt så behöver vi inte en sådan före sent på sommaren 2017 om det skulle bli så 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 18 November , 2016 Författare Rapport Share Postad 18 November , 2016 Just nu funderar jag på att avytta hela abret Lyckas ej få ordning på att justera staget rätt så att det går att lägga i backen inifrån.Bläää. Vart i kontakt med Hansens tgb support online men lyckades inte trotts att jag gjort enligt instruktionen. Han får helt enkelt komma hit i fysisk person och fixa det åt mig Haft ur "donet" som sitter monterad under spaket och moddat det lite så det går att dra åt lättare. Det jag lyckades med idag va att få växel 1,2,3,4 helt perfekta...men backen nej nej.. Aja..fixade iaf belysning fram,som jag misstänkte va det glappt vid kopplingsplinten vid fläkten 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 18 November , 2016 Rapport Share Postad 18 November , 2016 Ja telesupport'er är ju värdelösa. På fysiskt arbete ingår ju garanti Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 21 November , 2016 Författare Rapport Share Postad 21 November , 2016 Nu har jag lagt 5 timmar totalt på att försöka justera växelstaget.....utan bra resultat Fundera på att montera ett lock och spak från volvo 140 så kan nån få stå på flaket och växla åt mig.Huvudbromscylidern har jag demonterat och vid kontroll spruttar den ganska braså felet bör vara i hjulcylindrarna.Jag kommer iaf renovera bromscylindern nu när den är urplockad.Nån som vet om man kan få ur växelstaget på valparna utan demontera kylare?Skulle va bra om man kunde inspektera hela röret om det nu är så att det krokigteller skadat 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 23 November , 2016 Författare Rapport Share Postad 23 November , 2016 Trägen vinner till slut Fick justering på växlingen rätt Demonterade åter igen donet som ni kan se i inlägg 22. Gjorde ytterligare en modifering så hylsan dras åt lättare. Felet kunde mycket väl ha varit att "hylsan" flyttade sig hela tiden och man hade trott att man skruvat till den för kung och fosterland när den ändå satt en aning löst. Men nu jävlar sitter den,det kan jag lova En milstolpe avklarad nu anfaller jag färdbromsen i hjulen Här är iaf huvudcylinder isärtagen,inge vidare fräsha komponenter där 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.