Gå till innehåll

Generator tgb 1111A


Gäst Jens

Rekommendera Poster

Jodå, mickes 11 fick sin generator moddad och monterad i fredagskväll, blev bra faktiskt. Så blev det en ny Biltema startmotor oxå när vi ändå var i farten, hans tidigare som oxå var 12 voltare började tröttna nu.. -_-

Får se hur länge en ny från Biltema håller. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 4 months later...

Min generator havererade idag, det ena lagret har skurit. Köpte en biltemagenerator nyss. Hur har ni kopplat den, ni som kör med biltemaalternativet?

Den gamla laddregulatorn kan jag ju fimpa, men vart ansluter jag fältlindningen?

 

Måste ju vara D+ förståss...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svana 

 

Hur gjorde ni modifieringen på 24V generatorn...till Mickes 11 bil  ?

Vilken av remskivorna körde ni med ...?

 

 

 

Jodå, mickes 11 fick sin generator moddad och monterad i fredagskväll, blev bra faktiskt. Så blev det en ny Biltema startmotor oxå när vi ändå var i farten, hans tidigare som oxå var 12 voltare började tröttna nu..  -_-

Får se hur länge en ny från Biltema håller.  :D

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Svana 

 

Hur gjorde ni modifieringen på 24V generatorn...till Mickes 11 bil  ?

Vilken av remskivorna körde ni med ...?

 

Oj hur gjorde vi..

 

 Först kapade vi av generatorns stora nedre fäste, för att få rätt et-mått mot motorblocket. Sedan borrade vi upp det för jag vill minnas att bulten inte gick igenom annars, eller om det blev för trångt och vi behövde ett större glapp.

Sedan på med remskivan från gamla generatorn och ändring av spännjärnet, minns inte om vi kortade av det / bockade det / eller fräste längre spår, men det ser man nog när man kommit så långt.

 

Vi använder orginalrem, jäkla tight och hård  men det fungerar faktiskt bra. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, då var det lite mekande att få dit den alltså....

 

Har börjat kolla på min och vad jag kan få fram så är det iallafall ena kolet som är lite för kort ....

sen så har ena flatstiftet på laddningslampan gått av , men troligen kommer det ifrån när jag lossade instrumentpanelen..

Kolen till generatorn var tillfälligt slut hos generatorfirman i Nacka.

Tänkte nästa ta och byta ut generatorn mot en lite modernare generator och ha den gamla i reserv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Att byta till en biltema 24v generisk generator (63-615) är lite meck, kräver bågfil, muttermaskin, 2 borr (10mm,13mm) och svets.

Misstänker att utförandet på generator kan skilja litet då en annan TGB1314ägare inte hade sådana problem med spännstaget.

 

Har nu bytt på min TGB-11 och kan berätta lite mer i detalj hur jag fick dit den.

 

På min bil sitter generatorn (SEV Marschal) i nederkant med en 3/4" UNC bult och 2st brickor (5mm totalt) som distans mot blocket och en båge med svetsat mutterstycke på överkant och en M6 bult igenom.

 

post-7584-0-14348200-1464000091_thumb.jpg

 

  1. Ta bort gamla generatorn
  2. Laddningsregulator med kablar till generator kan tas bort (separat kabelstam)
  3. Ta bort bulten 9/16"? och spännstaget,
  4. Såga av grova fästpunkten på generatorn så att det blir 40mm kvar från framkant, då passar generatorn med distansbrickorna flyttade till framsidan på 3/4" bulten.
    post-7584-0-62250400-1464000091_thumb.jpgpost-7584-0-04602300-1464000092_thumb.jpg
  5. Borra upp hålet med en 13mm borr
  6. Tillverka/införskaffa en krysskil till biltemageneratorn (självklart finns det uttag, men ingen krysskil)
  7. Tog en krysskil från en gräsklippare (bättre än inget) och stoppade in i axelurtaget.
  8. Flytta över remskivan från originalgeneratorn,
  9. För in generatorn via höger hjulhus (tog en stund att få in den i motorutrymmet)
  10. Skruva fast nya generatorn i undre hålet och kontrollera att remskivorna ligger i linje med varandra, skimsa med brickor annars, alternativt ta av mer på fästet.
  11. Köp nya remmar och haka på, 900mm fungerade för mig. Självklart måste man lossa på universalknuten, lossa fläkttornet för att montera nya remmar.
  12. Borra nytt 10mm hål med centrum 1cm från böjen i spännarmen, såga av överskjutande material 5mm från nya hålet och runda av hörnen.
    post-7584-0-46962000-1464000092_thumb.jpg
  13. Ta ur en tårtbit ur staget (spets neråt) mitt mellan spännspåret och böjen, men sparade 4mm i botten så det hänger ihop. Jag tog ur för mycket, kanske 1cm räcker.
  14. Böj staget försiktigt med hammare i skruvstäd så det inte böjer sig i sidled
  15. Provmontera staget, det skall gå fritt samt peka snett uppåt över generatorn. post-7584-0-63935100-1464000093_thumb.jpg
  16. Svetsa ihop.
    post-7584-0-89480900-1464000092_thumb.jpg
  17. Originalkablarna är pinsamt klena så nya kablar för B+(M8) B-(M6) måste installeras nu när generatorn laddar 55A (70A max) istället för 35A. Det sitter en 6mm2 kabel där nu (för trång gul ringkabelsko) mellan generator och startmotor.

Blev klar igår kväll med detta, har bara startat motorn, men nu sackar inte fläktarna när man drar igång extraljusen.

 

Med vänlig hälsning, Rickard

http://www.plars.org

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...