Gå till innehåll

Ska man vara rädd för C202:an?


Rekommendera Poster

Jag går i terrängbilsköpartankar, och det visade sig att en bekant har en C202, dubbelhyttspickis, med 3500 mil bakom sig, och i riktigt bra skick.

Nu verkar det ju dock så att överallt jag läser så verkar 202:orna vara saker man ska akta sig för. Rasade pinjonger, lättrostade som få, felplacerad fördelningslåda osv.

Är det så illa? Eller törs man köpa en med få mil att ha som transport till skogsröjningen, samt att ta sig till jobbet med de dagar plogbilen glömt vår väg...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stod själv i valet och kvalet i början av 90 talet och eftersom den mest skulle användas mycket för vägkörning så

fick det bli en c202. fördelen bättre landsväxlad mer komfort en c202 i orginalskick har en topphastighet på närmre 120 och ska klara av att marcha en bra bit över 100km/h. alla c202 har i regel gått mycket mer mil än militärvalparna som mest gått i terräng. Svagheter crackhylsa istället för schims i pinjonen men håller man ett öga på detta så ska det inte vara något problem min bakaxel är snart uppe i 20k mil och fortfarande ok, c202 är tyngre och det är lättare att knäcka drivaxlar framhjulstrumpeter, trumpeterna är på c202 förstärkta. Jag har bara knäckt en trumpet samt lättare viridningar i splinnes på 2 st drivaxlar.

fd lådan är 11 bilens och håller men det finns de som byter olja utan att tänka sig för. 4x4 broms ska kopplas bort annars får framaxlen onödigt med stryk vid hastiga inbromsningar med svängda hjul på asfalt samt vid backning. Elen är omfattande på c202 men brukar funka finns några svagheter ett kontaktstycke vid värmepaketet samt lite utsatta säkringshållare som kan oxidera och ställa till spökfel men i övrigt är det inte värre än på andra 80 tals bilar.

 

Bromsarna har dubbeltriangel med dubbla servon och dubbla ventiler knippet med de alla bromsrören( tror det var 6 bromsrör) över tanken är bara att rensa bort samt ventilerna vid bakhjulen och sätta dit 2 vanliga rör till bakhjulen,servona är lite utsatt och saknas avluftningslangen beckar de lätt ihop, lite andra bromsalternativ går att plocka ihop men de stora trummorna kräver servo hjälp.

 

Innan du bestämmer dig så ta en provtur i en sv valp och jämnför sen med ungraren C202 vilken som passar ändamålet bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

C202 var populär bland elverken, men de allra flesta slutade med rasade axlar. Ser man en C202 stående så är de väldigt ofta utan axlar. Men det lär finnas fordon där alla kugghjul är runda eller vårdas ömt som av eile, men de är undantagen.

 

Nu har jag själv suttit i högerstolen med en chauför som inte gått eco drive kursen i en C202 efter en grusväg, och den blev stående under en beredskapsutryckning på kvällen......

 

Senare årgångaroch de som överlevt många mil lär vara säkrare köp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan nog stämma att många är axelösa pga av 4x4 bromsen, men det är ju bara att bygla en kabel så är det problemet löst.

Finns en stor fördel om man vill vinterköra med c202 och det är att 4 hjulsdriften går att koppla in i vilken fart som helst med bara ett knapptryck.

En annan fördel är vinschen som satt som standar och den går att köra samtidigt som hjuldriften.

 

Lite nyfiken vad begärs för c202 du tänkt handla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det er rigtig som JDW skriver at mange biler står uden aksler fordi de er kørt i stykker men som eile skriver er det et spørgsmål at kontrollere bagakslen jævnligt at der ikke er defekt crackhylsa og hvis man er i tvivl bygger man den om med schims.

Når man schimser der holder det jeg har ARB airlockers i min for og bag og det køre fint efter jeg fik den rigtige olie på.

Men olien er meget vigtigt at den er rigtig for ellers bliver bagakslen meget varm.

 

Hvis jeg køre bag min kammerat som køre Valp med 80kmt køre jeg 1000omdr mindre i min C202.

 

Mvh JP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite nyfiken vad begärs för c202 du tänkt handla?

 

Ptja, jag har inte varit och granskat den ännu, men prisdiskussionen skulle börja på ca 20.000 enligt säljaren, med defekt huvudbromscylinder (det går att lufta, men trycket försvinner efter ett tag), och så ska vi se lite vad vi kan hitta i däckväg. Jag skulle vilja ha en uppsättning light off road-däck (typ original), men även dubbade vinterpuckar (har en uppsättning 15" C-däck, nokian från en Merca sprinter).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dubbade lär väl inte behövas med 4x4 drift, huvudbromcylinder ger inte luftproblem på c202 som har påfyllnadskopparna uppe på instrumentbrädan däremot tyder det på servo problem vilket är vanligt, är du kunning lagar du det lätt oftas bara en torr oring som läcker igenom kostnad några tior per servo. i annat fall någon hjulcylinder oftas någon av de främre där de som står uppåt ofta samlar på sig kondens och rost.

kolla annonserna lade precis ut ett tips -63 för 9 lapp ej rost förvarad en mycket längre tid i kallgarage tele numret kan mejlas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ne rädd behöver du nog ej vara men det ända problemet kan vara elen i vissa fall, men om du köper en skall du nog kolla över jord punkter, kontaktstycken, samt säckringarna.

Även att du skall tänka på oljan i FD-lådan som eile skrev längre upp, skall du köra mer väg än skog så tipsar jag dig att ha frihjulsnav för att spara transmissionen och lite bensin, det har jag på min så denna 4x4 broms funktionen är borta.

Annars tycker jag att 202:an är en mycket kompetent bil och trevlig.

Vill du titta lite på när jag modiefierar min 202:a så gå in på garage och sedan på "Projekt AT-valpen" så kanse lite tips kommer fram ibland ;)

 

Mvh Volvo C202

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...