Gå till innehåll

Skillnad kopplingscyl på valp 3314-68or och 69or


LurK

Rekommendera Poster

Jag har idag rivit ner lådpaket på mitt valp projekt(69a),men ja har märkt en skillnad

mot den jag ägde tidigare när det gäller kopplingscylindern.

på denna 69a går två ledningar in cylinder,en från slavcylindern i pedalstället,en går ut till en

enhet snett ovanför fäst i karrossen

 

På 68an var det bara enkel ledning i cylindern som skjuver kopplingsgaffeln.

 

Fick valparna uppdatering sent 68 eller 69 tro?

 

Sen finns det ett vakumsystem när man ska frikoppla vinchen istället

för spak som min gamla 68 hade

 

Tyvärr är verkar kolven fastrostad i kopplingscylinder.ja har ställt den upp och sprejjat i wd40

även sprejjat slangkopplingarn för att senare kunna lossa den och ge den ett diselbad

 

Det verkade inte heller vara fel på själva urtrampningslagret(det rullar jättefint),men däremot hade det fastnat i påverkat läge pga grader på glidhylsan,tror det hade räckt med en smäll så det hade det farit tillbaks.....men nu ligger ju lådan på backen redan :P

Lammelerna var väl slitna med borde funkat lite till

 

Undrar om man ska skrota direkt eller eller åka ner beställa en koplning :rolleyes::)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undvik olje produkter i bromsvätske system packningar sväller av detta ta loss cyl ur med låsringen horna rent det som går använd bromsvätska sen brukar de släppa om man stöter mot kolven det sitter en returfjäder bakom kolven har man tur sen e de bara horna å montera ihop de igen//Thomas

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undvik olje produkter i bromsvätske system packningar sväller av detta ta loss cyl ur med låsringen horna rent det som går använd bromsvätska sen brukar de släppa om man stöter mot kolven det sitter en returfjäder bakom kolven har man tur sen e de bara horna å montera ihop de igen//Thomas

tack,Jag renoverade en cylinder på min förra valp,men det var den i pedalstället :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De ser ut som valpen är en civilvalp, den extra slavcylindern ska sitta på winchen och är kopplad till en broms, när kopplingen trampas ned så bromsas wiren och kraftuttaget frikopplas, bra när man winchar i stark lutning.

Jag hade en vattenfallare med den winchen.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De ser ut som valpen är en civilvalp, den extra slavcylindern ska sitta på winchen och är kopplad till en broms, när kopplingen trampas ned så bromsas wiren och kraftuttaget frikopplas, bra när man winchar i stark lutning.

Jag hade en vattenfallare med den winchen.

Aha tack för det!det förklarade en del!ja det är en civil.ja vet inte vilket myndighet som köpte/ beställde bilen men det står varnigar om att fälla antenner vid inkörning i ställverk samt bryta nånting vid sprängning.antar att det var nått elbolag
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade lite snabbt på min valp i dag, den pajade kopplingen på när de körde med den sist.

Det visade sej att armen som för urtrampnings lagret lossnat från kulan.

Bara att riva och se om det går att fixa. Tusan skall veta att jag ångrar att jag skickade i väg min sprängkåpa med en fräsch arm på nyligen då jag tröttnat på att snubbla över den och ingen behövde en,

Trodde väl inte jag skulle bli med valp så hastigt, bara att börja kolla över vad man sparat och börja samla på sej valp delar igen då.

 

Lycka till med renoveringen av cylindern  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade lite snabbt på min valp i dag, den pajade kopplingen på när de körde med den sist.

Det visade sej att armen som för urtrampnings lagret lossnat från kulan.

Bara att riva och se om det går att fixa. Tusan skall veta att jag ångrar att jag skickade i väg min sprängkåpa med en fräsch arm på nyligen då jag tröttnat på att snubbla över den och ingen behövde en,

Trodde väl inte jag skulle bli med valp så hastigt, bara att börja kolla över vad man sparat och börja samla på sej valp delar igen då.

 

Lycka till med renoveringen av cylindern  :)

Jovisst går det att renovera den,ja det där är ju typiskt.grejjer ligger i åratal.sen tröttnar man å gör sig av med skiten....sen ska man ha grejjerna :angry:

frågan är om man ska skrota valpen eller sätta ihop den,den startar och motorn verkade gå fräsch

Det tråkiga är ju att det kommer ligga delar överallt,men samtidigt kul om nån kan köpa den efter kopplingsbyte och svettsa/byta lite plåt.

Den är ju trotts allt inte bortom all räddning,skulle va även fint som skogsbil som man inte behöver va så rädd om

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det Sören,ja bytte koppling på min förra valp våren 2012.....lovade mig själv att aldrig mer skruva
I gammal skräp då...haha :angry:
Ja lyckades sänka lådan på totalt 2 timmar,sigge va den enda som hjälpe mig men han var mest moralisk stöd
då han inte är så praktisk :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ska ni renovera bägge slavcylindranra är det amazon reservdelar,kostar inte mer än 200sek för bägge sattserna hos meca.

Om kolvarna sitter fast och vägrar släppa är sista utvägen att värma dom med gas i ca 10 sec,knacka cylindern

mot nått hårt(neröver) så ramlar kolven ut :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...