Gripen Postad 3 September , 2013 Rapport Share Postad 3 September , 2013 Tänkte att jag skulle dela med mig om mitt pågående motorbyte i min TGB11. Maskinen som är under montering är en Mercedes OM605.960. Rent tekniskt löper det på bra, men tidsmässigt har det spårat ur fullständigt. Här har jag i alla fall lyckats få ändan ur vagnen och åkt och hämta motorn, vilket framsteg! 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 3 September , 2013 Rapport Share Postad 3 September , 2013 Trevligt att se någon stoppa i en 5cyl i en TGB, skall det bli 5-växlat också? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 3 September , 2013 Rapport Share Postad 3 September , 2013 Det är en fin motor. Ungefär samma kräm i den som en OM603 fast den har en cylinder mindre. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 3 September , 2013 Författare Rapport Share Postad 3 September , 2013 Trevligt att se någon stoppa i en 5cyl i en TGB, skall det bli 5-växlat också? Jo, det blir 5-petat, lådan ingick i köpet. Jag har trots efterforskninar inte lyckat ta reda på utväxlingen, men det blir säkert bra :-) Kan ju inte bli sämre än den 4-växlade ZF- lådan antar jag... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 3 September , 2013 Rapport Share Postad 3 September , 2013 Låter trevligt, har själv gått i sådana tankar så det skall bli trevligt att följa. Inbillar mig att 5:an passar bra i en 11 med tanke på viktfördelning. En 6:a passar nog bättre i en 13 som kanske är mindre känslig med viktfördelningen med tanke på totala längden på ekipaget. Allra helst vill man ju montera ihop växellådan och fördelningslåda för att minimera totala längden på drivlinan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 4 September , 2013 Författare Rapport Share Postad 4 September , 2013 Jag tror också att det kommer att bli bra. I och med att den är lite kortare än 606 och 603 så går den helt fri från framaxeln utan att behöva kapa ur oljetråget. Dock så bygger växellådan en del, ytterligare plats tar hardyskivan som jag monterar mellan lådorna alá Daniel L. Fytt av fördelningslådan är nödvändigt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 4 September , 2013 Rapport Share Postad 4 September , 2013 Klart det kommer bli bra Troligtvis går en OM606 / 603 + 5 vxl låda monterat Daniel style fri från framaxeln oxå. Den 6 petade lådan Daniel och jag använt bygger en del mer på längden än vad den 5 växlade gör Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 4 September , 2013 Författare Rapport Share Postad 4 September , 2013 Innan jag demonterade B30n´så ville jag fixera fördelningslådan så att den har samma vinkel mot kardanaxlarna även efter motorbytet. Denna fixeringspunkt fungerar även som växellådsupphängning när allt är klart. Original är ju lådan bara upphängd på två punkter i ramen, och då den nya huvudväxellådan inte kommer att bultas ihop med FD-lådan så behövs ytterligare upphängning. Då jag inte har för avsikt att använda kraftuttaget på lådans bakkant så blev det ett bra ställe att montera ett fäste. Ett kraftigare lock med O-ringstätning tillverkades som ersättning för originalets tunna täcklock. Locket testades på en reservlåda jag har liggandes, blev riktigt bra. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 4 September , 2013 Rapport Share Postad 4 September , 2013 Hur kommer det sig att du använder hardysiva, är det inte en smuttare lösning att montera ihop växellåda+fördelningslåda stumt med en adapter. Precis som original? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 4 September , 2013 Författare Rapport Share Postad 4 September , 2013 Tanken på att bulta ihop lådorna och skippa hardyskivan avfärdade jag ganska raskt av flera anledningar. Ska man bulta ihop lådorna stumt så krävs att man lyckas centrera axlarna med varandra med hög precision. Detta kan bara uppnås med någon form av styrkant på lådorna. På FD-lådan är det inga problem, men på mercalådan finns det ingen gavel att plocka bort och svarva till styrkant. Det finns heller inget bultförband eller överflödigt material att fästa en adapterplatta i. Man skulle ju kunna svetsa om växellådans aluminiumhus, men det är ett högriskprojekt då lagerlägena i lådan säkerligen flyttas av värmeutvecklingen vid svetsningen. Dessutom är utgående axeln från mercalådan för kort, den räcker inte fram till FD-lådans ingående drev. Och skulle man mot förmodan lyckas bygga om lådan, så står man med brallorna vid knävecket den dagen lådan rasar i typ Långtbortistan och man behöver en utbyteslåda. Men visst vore det smutt, det håller jag med om... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 4 September , 2013 Rapport Share Postad 4 September , 2013 Bra jobbat Gripen! Så fort jag ser en svarv eller fräs med i ett projekt så fastnar jag totalt.. Ska bli skoj att följa detta. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 4 September , 2013 Författare Rapport Share Postad 4 September , 2013 Ja, visst är det något speciellt med maskiner som bearbetar metall! Tyvärr kan jag inte ta åt mig äran själv, jag får hjälp av en arbetskamrat som är proffs på detta. Lite småskit kan jag köra själv, men jag undviker detta, det blir för kostsamt om jag gör bort mig och kör sönder maskinen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 5 September , 2013 Författare Rapport Share Postad 5 September , 2013 Efter mycket mätande och funderande på hur växellådan ska kopplas ihop med fördelningslådan blev det klarlagt att befintligt utrymme mellan framaxel och FD-lådan inte var tillräckligt. Jag tog även i beaktande att framaxeln flyttar sig något bakåt när bladfjädern pressas ihop. Jag tog ett par stöddiga tvingar och gjorde ett praktiskt test. Man kan ju såklart även räkna ut detta, men 23:52 en tisdagskväll så räcker min hjärna inte till… (och inte någon annan tid på dygnet för den delen heller) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 6 September , 2013 Författare Rapport Share Postad 6 September , 2013 När jag listat ut att FD-lådan behöver flyttas bakåt 50mm var det dags att jacka ur röret som förbinder rambalkarna med varandra. Urkapningen krävs för att man skall kunna demontera handbromstrumman. På första bilden syns även den provisoriska fixeringen av FD-lådan som jag skrivit om tidigare, men i och med att lådan behövde flyttas så kunde jag inte använda den vid återmonteringen. Så innan jag tog bort FD-lådan använde jag en vinkelmätare för att få veta hur den lutar. Jag använde en Inogon, smart pryl med hög noggrannhet som jag har haft nytta av många gånger, helt utan elektronik, batterier och annan skit. Dessutom fattar man hur den funkar! http://foretagsshop.skenejarn.se/Default.aspx#!m=v&l=6618&pg=1&p=11976&r=2946939 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 9 September , 2013 Författare Rapport Share Postad 9 September , 2013 Efter detta var det dags att flytta originalfästena bakåt. Jag skar loss dem till 90%, därefter blixtrade jag ihop en jigg som jag skruvade fast i fästet, sedan kapade jag loss fästet helt och sköt jiggen bakåt. På detta sätt så säkerställde jag att fästena sitter i exakt samma position som original, men 50mm längre bakåt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
broten Postad 9 September , 2013 Rapport Share Postad 9 September , 2013 Ser riktigt tjusigt , Gripen Mvh Bengt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 10 September , 2013 Författare Rapport Share Postad 10 September , 2013 Tack Bengt, jag gör mitt bästa... Nu kunde jag återmontera FD-lådan och rikta in den i rätt vinkel. För att få den rätt på det horisontella planet körde jag classic-style och fäste långa vinkeljärn i medbringarna för bakre kardanaxeln och mätte med måttband att de var parallella. När detta var gjort svetsade jag fast lådans bakre fäste. För att inte få en helt stum montering sitter det en Trelleborg Novibra VP15/3530 gummibussning i fästet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 10 September , 2013 Rapport Share Postad 10 September , 2013 Aah, så elegant! Nästan synd att lägga på karossen igen ju... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 10 September , 2013 Författare Rapport Share Postad 10 September , 2013 Jag får lägga i en liten plexiruta i golvet ovanför 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
broten Postad 10 September , 2013 Rapport Share Postad 10 September , 2013 Ja, glasgolv röstar vi för Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 11 September , 2013 Författare Rapport Share Postad 11 September , 2013 För att vinna så mycket plats som möjligt frästes adapterplattan ned till 22mm. Hålen för skruvarna som bultat ihop adapterplattan med ZF-lådan kunde jag ha svetsat igen, men då det är gjutaluminium och ganska tunt gods så kände jag att det bara kommer bli ett väldigt kladdande med svetsen. Jag tog rostfria insexskruvar och la en gummistålbricka som tätning under skruvskallen, på andra sidan tog jag rostfria kupolmuttrar. Slitsen i nederkant möjliggör demontering av hardyskivans skruvar så att denna kan bytas utan att lossa vare sig låda eller motorpaket. Efter lite glasblästring och byte av axeltätning smetade jag på Loctite 573 och skruvade tillbaka adapterplattan. Första bilden är speciellt utvald åt Svana som har en böjelse för skärande bearbetning. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 11 September , 2013 Rapport Share Postad 11 September , 2013 Ja varför blir jag inte förvånad längre Jo vi har vant oss med att det blir jäkligt bra när du fixar Tycker det är väldigt kul att se hur man kan få till det med rätt kunskap och maskiner.så fortsätt gärna att visa vad du fixar med Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 11 September , 2013 Författare Rapport Share Postad 11 September , 2013 Tack Hansen! Jag kan behöva lite uppskattande ord, det är en lång resa kvar tills man kan trycka på startknappen... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 11 September , 2013 Rapport Share Postad 11 September , 2013 Härligt Gripen, dig kan man lita på!! Jag ler när jag får se en maskin med metallspån haha! Detta kommer att bli en fin tråd, det känns redan i fingerspetsarna. Go Go!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 11 September , 2013 Författare Rapport Share Postad 11 September , 2013 Svana, imorgon får du plocka fram en muggrulle att torka glädjetårarna med (eller annan kroppsvätska) för då kommer det en liten bild på den nytillverkade drivaxeln till FD-lådan... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.