Gå till innehåll

Sikaflex för tätning av karosskarv - vilken?


PSK

Rekommendera Poster

Jag har läst en del på detta forum om vilket material man bör använda när man tätar kaross. 

Jag har ett läckage och köpte glad i hågen karosstätning från Biltema. Och det är säkert jättebra, men väl på plats så är det ju knappast slip- eller målningsbart. 

 

Så Sikaflex verkar vara bra, men jag tvekar mellan 221 och 521. 
Ser man på specarna så verkar 521 mer anpassad för just karosser, men även 221 tycks göra samma sak. 

Där jag bor är 221 hyllvara men inte 521, så är det ingen väsentlig skillnad köper jag hellre 221. 

Men om jag nu ska byta ut min "Biltematätning" vill jag att det ska bli rätt produkt. 

Vad har ni för erfarenheter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Jag har gjort samma manöver med biltema butyltätning på patron, där står det att fogen tar 2-3 veckor att härda rätt igenom, sedan skall den enligt instruktionen gå att måla över. Det är bara 3 veckor kvar till facit, återkommer om jag hittar tillbaka till detta ärende.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har oxå köpt Biltemas karosstätning men det står att den är yttorr på några timmar och jag har bara testat på en genomföring och då kunde jag ta bort det överflödiga runt infästningen redan dagen efter utan kladd.. Har blästrat och målat alla skarvar så hoppas den funkar där med

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Nu är det min tur. Har lagt två dagar där vi petat och skurit bort tre lager gammal tätning. Antagligen original + två separata försöka att bättra på när det inte längre tätat.

 

Någon som har uppskattning på hur mycket som går åt? Räcker en 300ml-tub till båda stora skarvarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde en tub till min 13-helkaross.

Jag valde Biltemas "karosseritätning" (svart).. den är som äkta sika men lösare och helt 100% perfekt för vårt ändamål..övermålningsbar också.

Slipa.. tejpa och dra en bussig sträng..hellre för mycket än för lite.

Bästa resultatet blir oftast på första försöket..ju mer man kladdar desto sämre ser det ut.

Stoppa fingret i munnen eller i ett glas med vatten.. dra sedan ut fogen med fingret så djup som du vill ha den.

Se till att ha MÅNGA pappersbitar eller tygtrasor i fickorna att torka av fingret på med jämna mellanrum.

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har släppt på alla bultarna som håller ihop karossdelarna för att komma åt att få bort så mycket gammalt som möjligt. Är det onödigt att trycka i tätning innan man drar ihop skarven igen? Alltså att få ner det mellan plåtarna och inte bara lägga det i det ytliga spåret.

 

post-9208-0-46623400-1468240585_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aldrig onödigt.

Tänk på att det limmar galet bra.. och du kan få ett ruskigt elände att få isär delarna igen i framtiden.. men det ska man väl inte ta isär så ofta ändå.

Jag hade nog limmat där också när du redan gjort jobbet med att skruva isär.. annars räcker det utmärkt med bara en yttre fog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde som de i produktion på jobbet, maskering på båda sidor om skarv, lade på Sika med råge och slätade med till klippt gummi spackel efter att sprayat den ( Sika och spackel) med såpblandat vatten i blomspruta.

Jag lade så jag har aaningens råge på taket (tar upp ev flex bättre) och i stortsett slätt på sidorna.

 

Tvätta så gott du kan under så det fäster. På jobbet har de Sika cleener, jag tog aceton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...