Gå till innehåll

Demontering spak till fördelningslåda


Rekommendera Poster

Ja behöver demontera min spak till fördelningslådan för kunna svettsa denna riktigt bra,har kollat
lite på skisserna o sånt,men när jag kollar på skrot-valpen ser det extremt bökigt ut.

Nån som har plockat ur den spaken nångång och har nåra smarta tipps? :)
Det är en 3314-69

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där har du något som man skulle tro de byggt bilen runt.

Jag skruvade bort plåtarna som sitter innanför kylaren först.

Sedan skruvarna som håller lådan till växelspaken och handbromsen, så sax sprintarna till stagen, 

Har för mej att jag fick ta bort fläktvingarna för att kunna ta ner hela den lådan en bit och sedan nästan slita ur den,

Men var lite försiktig för det är lätt att skada kylaren, tror till och med att jag plockade ur den för att det skulle gå till slut.

Måste se om jag kan hitta några foton från jag gjorde det, möjligt att det finns text kvar i en väldigt gammal tråd om min valp, jag hade, kan kolla när jag kommit hem från Klubb fikat i kväll.

Det värsta var nog att få mina för stora händer in, och sätta tillbaka sax sprintarna till stagen när jag bytt lådan med spakarna i  :mellow:

Eller om det berodde på att min reumatism hade börjat spöka redan då  :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beklagar din ruematism,inte kul :unsure:

 

Ok jösses det låter komplicerat precis som jag misstänkte,men å andra sidan kan man kankse operera lite med vinkelslipen

innifrån,är ju inte så noga på denna,den ska bara vara funktionell o funka i skogen/plåga riktigt

sen kan man ju kankse lägga en riktigt bonna-svetts utan att ta bort hela stället,på min förra

valp var det svettsat innifrån och det verkade hålla :)

 

omg ja kom nyss på att det är rent vatten i kylsystemet på den :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Vad är det för fel på spaken? Har den gått av så rekomenderar jag att du lagar den på plats. Har den kärvat fast i handbromsen så försök olja upp den på plats. Det finns ett litet hål i rören där du kan få in olja.

 

En anledning till tvivelaktig funktion i fördelningslådan är att hålen kring sprintarna i länkaget är ovala. Min plan är att svetsa brickor på dem för att förstärka och göra dem runda igen.

 

Lycka till och lägg gärna upp bilder :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här blev det och det får duga,ni skrattar säkert ihjäl er :wacko:

jag kankse kom åt att svettsa 60% av spaken uppifrån,har man en mig-svetts

kan man komma åt mer under,det brände ett lite hål men tror inte det påverkar så mycket.

Vattnet är efter blöt-läggning då fordon tar sig väldigt lätt,har man heta-arbeten utbildning

så är man extra försiktig och ser till att både en vattenkanna och släckare finns inom räckhåll :wub:

Inge vackert men det fungerar iaf

 

7j47.jpg

5yan.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där ser ju inte så bra ut....

 

Akta så att du inte bränner fast växelspaksröret bara. Det måste vara någon på volvo som gett sig själv en rejäl ryggdunkning för lösningen med spakarna.

 

Jag funderar på om du skulle kunna förstärka röret med en rör halva i lämplig dimension i brottytan. Då kan du sprida svetsen över större yta och risken blir mindre  att du kopplar handbromsen till växelspaken permanent.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...