Gå till innehåll

Adapter från TGB 30 24V till cigarett tändar hylsa


bsvensso

Rekommendera Poster

Jag söker någon lämplig adapter att stoppa i TGB 30:ans 24V uttag på instrument panelen som mynnar ut i en vanlig cigarett tändar hon kontakt.

Egentligen räcker det väl med själva kontakten till 24V så kan jag sno ihop resten själv...

 

Tyvärr vet jag inte vad den egentliga beteckningen är på 24V uttaget på instrument panelen.

Några tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt ett vanlig dubbel uttag med sladd till en vanlig cigarett tändare,  sedan bytte jag ut kontakten till en som både passar i bilens 24 v uttag och i det mer vanliga cigarett tändar utaget.

 EL-27511.jpg

STICKPROPP 12 – 24V
Med skruvanslutning av kabeln. Passar både till cigarettändar- och eluttag. Med 8A säkring.
Art.nr Pris   EL-27511 37,00 st
 

Eller så köper du en färdig på tex Swedol

EL-27607.jpg

ADAPTER CIGARETTÄNDARUTTAG
16A. Adapter från 12 mm diam. eluttag till cigarettändaruttag. 0.25 m 2 x 2.5 mm² koppartråd. Icke korroderande metalldelar. Kabeldragavlastare i båda kontakterna.
Art.nr Pris   EL-27607 120,00 st
 

Alternativ sätta i en sådan 

EL-27611.jpg

ELLUTAG 12/24V
Tillverkat i vacumformad soft-touch plast. Två uttag. Max. 2 x 20A 12/24V.
Mått 109 x 61 mm.
Art.nr Pris   EL-27611 299,00 st
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bosch uttag heter dom, jag köpte förlängnings cigg sladd på Btema med spiral o bytte till lös Bosch kontakt från Swedol för TGB, sen vart det ett latköp med färdigbyggd från Swedol till Husbilen (den ovan).

 

Båda funkar bra, men observera max Amper'en på olika uttag....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, precis vad jag var ute efter. Det är förstås lockande att helt enkelt köpa cigarett uttag och montera direkt in en panel, men då måste jag ju leta rätt på lämplig ström källa, Huva  :blink:

Fast man borde väl kunna ta ifrån samma som 24V uttaget själv använder?

 

Är det lätt att lyfta panelen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...