Gå till innehåll

Driva luftverktyg direkt från luft tanken?


Rekommendera Poster

Nu vet jag inte hur det ser ut, men går det inte skruva ut mätuttaget, dra dit ett t-kors (för att behålla mätuttaget) och dra en slang därifrån? Nu är det iofs Volvo, men där har dem 22mm anslutningar på tankarna så man kan ha grov slang, men man kan ju byta tank eller lägga till en till ;) å har man då backventil på orginaltank så tömmer man ju inte den utan kan åka iväg även om extra tanken är tom ;)

 

Scania är inte min bästa sida, så jag kan ju va helt bakomflötet på cykeln i detta... Men tryck å pys kan jag i alla fall... ;)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd inte för klena dimisioner, minst 1/2 tum i HELA sträckan från tank så blir det bra . En mutterknack vill inte bara ha tryck, den vill ha flöde oxå.

Tillbehörslangen funkar att blåsa rent samt pumpa däck...

Ta bort mätuttaget och ersätt med din favoritkoppling. Mätuttaget behövs inte till nåt.
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hur får man uttaget för luft till släpet att funka och börja blåsa luft när man bromsar? :blush:  Jag har ju inte behörighet att köra släp och har konstigt nog aldrig behövt koppla på något dito med luftbromsar :unsure:

Jag köpte släpdelen till kopplingen men får inte fram någon luft :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

duomatic'en styrer to lufttrykk. Rød slange - kontinuerleg lufttrykk, gul slange - styretrykk. Akkuratt som et elektrisk rele/kontaktor, styrestrøm på 85-86 og hovedstrøm på 30-87.

Så når du trykker på bremsepedalen så sender du styreluft i den gule slangen, slik at bremseventilen i tilhengaren opnar for hovedtrykk(rød slange) til bremseklokkene.

 

Berre ver OBS på trykket når de brukar luftverktøy direkte på bilen, luftverktøy er beregna på max 6 bar (men det går med høgare trykk også, blir sterkare - Men det kan vere farlig med for høgt trykk, de skjønnar sjøl B) )

Lastebilen pumpar ofte til 10-14 bar. Scania p113, p93 avlastar ved ca 10bar.

Så kan vere lurt å ha eigen tank og ha trykkreduksjonsventil før tanken, passe trykk og god luftreserve :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då förstår jag lite mer hur bromssystemet ska fungera men jag verkar inte få ut någon luft alls ur släpkopplingen.

Jag tycker inte kopplinarna stämmer. Jag köpte följande koppling på SWEDOL:

post-9023-0-05877200-1426179926_thumb.jpg

Men jag tycker inte den borde vara helt platt utan ha någon sorts hankontakt som går in i bilens anslutning och lättar på kultätningen i denna?

Bilens koppling ser ju ut såhär:

post-9023-0-45671600-1426180139_thumb.jpg

Det är ju också någon sorts hona och det ser ut att sitta någon sorts kula en bit in som ska stoppa luften nä den inte är ansluten.

När jag sätter ihop dem såhär:

post-9023-0-22517400-1426180440_thumb.jpg

så händer inget.ller?

Om det låg konstant luttryck på den ena ledningen borde det ju komma luft direkt. Och om jag trampar på bromsen borde det ju komma luft i andra ledningen också, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde som du sa Vinkon, tvångsöppnade kopplingen men det kom ingen luft. Då följde jag ledningarna för att hitta någon typ av kran. Det fanns ingen kran bara ett ormbo av ledningar och mystiska ventilanordningar. Hmmm, vänta nu om det inte finns manuella avstängningar kan det då styras av trycket i systemet? Kanske man ska köra upp fullt tryck i tankarna :blush:

Ok,Ok,Ok jag ska försöka tänka efter före nästa gång :D  var lite för fokuserad på att det var fel koppling :rolleyes:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får du i släpkopplingen i bilkopplingen så att käftarna stänger så ska ventilerna vara öppna. De tvingas öppna av släpkopplingen och stängs med fjädrar. Har varit med om att de inte stänger helt men inte hört att de inte öppnar. Ringde min kompis åkeriägaren som jag brukar låna maskintransporten av och frågade om tips, inte heller han hade varit med om att kopplingen inte öppnar.

 

Har du provat att sätta i kopplingen och dra i handtaget till släpvagnsbromsen vid ratten? Då ska du ha manöverluft i den porten som är märkt "4". Port "1" är systemtryck till släpets tank.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag kört upp tryck i systemet så får jag luftflöde i den högra ledningen, jag förmodar att det är matningen. Eftersom det är en lös koppling utan slangar och jag är själv så kan jag inte riktigt prova fullt ut men det verkar kunna fungera nu efter lite tankevurpor.

Bilkopplingen är tydligen mer avancerad än vad jag trodde och jag fastnade på att jag trodde att släpkopplingen var fel.

Jag hade för dåligt tryck i tankarna när jag började prova och släpmatningen verkar vara det första som tappar sitt tryck när systemtrycket sjunker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Släp och p-broms krets förlorar luft först, eller för att vara mer korrekt, de får lufttryck sist i ordningen. Nu har du ju fått ordning på det, men det är rätt duomatic du har till ditt uttag på bilen. Det finns duomatic (som på översta bilden) med ventiler i, men en sån kan du inte ha, de spärrar så luft inte kan

åka ur från dollyn när man kopplar isär dolly-trailer.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...