Gå till innehåll

Driva luftverktyg direkt från luft tanken?


Rekommendera Poster

Det slog mig just, eftersom 30:an har en stor lufttank prydligt sittande på ena sida, betyder det att man kan ansluta luft verktyg direkt till tanken?

 

Eller är det fel sorts tryck eller kanske för liten kapacitet på luftpumpen?

Eller finns det inte något praktiskt sätt att ansluta?

 

Uppenbarligen kan ju luften användas till att pumpa däcken, slangen ingår ju i bilen, men det vore ju trevligt om man kanske kunde använda ett modernare verktyg med manometer istället. Eller varför inte en mutterdragare?

Eller ett vanligt luftmunstycke för rengöring?

Eller vad som helst annat som är luft drivet?

:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort så här.

 

Utag bak : http://www.strands.se/public/img/user/1-4528050040.jpg

 

 

Denna passar där : http://www.strands.se/duomatic-med-spak-slapdel-utan-backventil/14127-0

 

Och i den har jag satt en vanlig cejn hona. Färdigt.

 

Pumpar däck och blåser osv. Inte testat mutterdragaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att den på den första bilden passar direkt på en av anslutningarna på tanken, eller att du monterat den på chassit och dragit nya luft ledningar till den?

Har du några bilder, det vore mycket intressant ;)

 

Så trycket är alltså tillräckligt?

Lämnar du motorn igång om du fyller däck?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, så man borde kunna dela slangen i två, och sätta en adapter till standard tryckluftsenheter på ena halvans ända, och på den andra också så man kan återskapa original funktionen om det skulle behövas, typ:

 

MIL ----------------------- STD Hane    STD Hona ----------------- MIL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, så man borde kunna dela slangen i två, och sätta en adapter till standard tryckluftsenheter på ena halvans ända, och på den andra också så man kan återskapa original funktionen om det skulle behövas, typ:

 

MIL ----------------------- STD Hane    STD Hona ----------------- MIL

Jo precis!

Sätt skarven nära ena änden så blir det ännu mer användbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort så här.

Utag bak : http://www.strands.se/public/img/user/1-4528050040.jpg

Denna passar där : http://www.strands.se/duomatic-med-spak-slapdel-utan-backventil/14127-0

Och i den har jag satt en vanlig cejn hona. Färdigt.

Pumpar däck och blåser osv. Inte testat mutterdragaren.

Satan va dyra Strands var på delarna.... :0 :0 :0

Swedol tar ju bara 75% av dom priserna...

 

Och går säkert att hitta dom billigare än så..

 

Är man inte rädd för att modifiera orginalslangen så är det billigare lösning...

/R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att tanken är stor kan ju också indikera liten kompressor??

 

dvs tanken går åt för att hålla bromssystem'et med luft. tar ju ett tag att få upp trycket igen efter nattömning/dränering ex vis,

 

kanske inte nåt för att blästra bilen ifrån, men lite småjobb-ja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att den på den första bilden passar direkt på en av anslutningarna på tanken, eller att du monterat den på chassit och dragit nya luft ledningar till den?

Har du några bilder, det vore mycket intressant ;)

Så trycket är alltså tillräckligt?

Lämnar du motorn igång om du fyller däck?

Den på första bilden sitter ju bak på bilen så jag har köpt passande del som passar i luftbroms uttaget å så är det klart. Inte hålla på å pilla på grejerna vid tanken utan kopplar in det i aktern.

 

Å ja bilen är igång så kompressorn pumpar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kompressorn är på 755 liter/minut vid 2000 rpm på motorn enligt datablad ...

Oh, det låter ju rätt bra (för en som inte har en aning om tryckluft men såg en annons för ett litet system som hade 70 l/min) ;)

 

Fast motorn lär väl gå på tomgång snarare än 2000 rpm. En 11 liters sexa som tryckluftskompressor ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räcker bra med tomgång.

Men det är ju regulator på insprutningspumpen så det förbrukar nog inte så mycket extra att öka varvet lite. Kompressorn förbrukar 3 kW enligt data när den pumpar, när trycket är uppe avlastas den och drar nästan ingen effekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Var hittar man en koppling eller slang som man kan ansluta till tryckluftstanken? Det följde inte med någon slang i min bil så jag skulle behöva komplettera men en. Hittar jag bara en anslutning så är ju resten lätt att fixa men mina sökningar på nätet har hittills varit resultatlösa. Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uttagen på tanken är egentligen mätuttag och passande anslutningar finns på alla Scaniaverkstäder.

Jag fick min av en Scaniamek och monterade en tryckluftskoppling hona direkt på.

Har en 10m luftslang med snabbkopplingar för luftpåfyllare och blåspistol.

Jag har också provkört en 3/4" mutterdragare och luften räcker till för att lossa hjulmuttrar.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var hittar man en koppling eller slang som man kan ansluta till tryckluftstanken? Det följde inte med någon slang i min bil så jag skulle behöva komplettera men en. Hittar jag bara en anslutning så är ju resten lätt att fixa men mina sökningar på nätet har hittills varit resultatlösa. Någon som vet?

 

Abkati, Art nr 9790901, 79kr + moms.   :D

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju vara samma anslutningar på alla lastbilar. Konstigt att de inte finns lättare tillgängligt :(

Jag får väl åka förbi Möller Bil och se om de kan sälja någon till mig :mellow:

 

Hålet i anslutningen ser dock ut att vara i minsta laget för att driva luftverktyg genom B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...