bsvensso Postad 12 November , 2013 Rapport Share Postad 12 November , 2013 Det slog mig just, eftersom 30:an har en stor lufttank prydligt sittande på ena sida, betyder det att man kan ansluta luft verktyg direkt till tanken? Eller är det fel sorts tryck eller kanske för liten kapacitet på luftpumpen? Eller finns det inte något praktiskt sätt att ansluta? Uppenbarligen kan ju luften användas till att pumpa däcken, slangen ingår ju i bilen, men det vore ju trevligt om man kanske kunde använda ett modernare verktyg med manometer istället. Eller varför inte en mutterdragare? Eller ett vanligt luftmunstycke för rengöring? Eller vad som helst annat som är luft drivet? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bullorg Postad 12 November , 2013 Rapport Share Postad 12 November , 2013 Jag har gjort så här. Utag bak : http://www.strands.se/public/img/user/1-4528050040.jpg Denna passar där : http://www.strands.se/duomatic-med-spak-slapdel-utan-backventil/14127-0 Och i den har jag satt en vanlig cejn hona. Färdigt. Pumpar däck och blåser osv. Inte testat mutterdragaren. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 12 November , 2013 Författare Rapport Share Postad 12 November , 2013 Menar du att den på den första bilden passar direkt på en av anslutningarna på tanken, eller att du monterat den på chassit och dragit nya luft ledningar till den? Har du några bilder, det vore mycket intressant Så trycket är alltså tillräckligt? Lämnar du motorn igång om du fyller däck? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 13 November , 2013 Rapport Share Postad 13 November , 2013 Jag tar luft från mätuttag 3 framifrån räknat på tanken. Det ska ingå en slang med rätt koppling i bilens verktygssats. Kapa den slangen och sätt på en standard snabbkoppling. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 14 November , 2013 Författare Rapport Share Postad 14 November , 2013 Tack, det är en riktigt bra idé. Vad är det annars tänkt att slangen ska ansluta till? Är den för att lossa bromsarna på något annat fordon? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 14 November , 2013 Rapport Share Postad 14 November , 2013 Ja eller tvärt om lossa på bromsarna på ditt fordon, Bromsarna låser sej ju utan tryck, och om man skall bogsera den eller flytta när motorn inte startar, så fyller man upp systemet från en annan bil den vägen, så bromsarna kan släppas. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 14 November , 2013 Författare Rapport Share Postad 14 November , 2013 Hmm, så man borde kunna dela slangen i två, och sätta en adapter till standard tryckluftsenheter på ena halvans ända, och på den andra också så man kan återskapa original funktionen om det skulle behövas, typ: MIL ----------------------- STD Hane STD Hona ----------------- MIL Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 14 November , 2013 Rapport Share Postad 14 November , 2013 Hmm, så man borde kunna dela slangen i två, och sätta en adapter till standard tryckluftsenheter på ena halvans ända, och på den andra också så man kan återskapa original funktionen om det skulle behövas, typ: MIL ----------------------- STD Hane STD Hona ----------------- MIL Jo precis! Sätt skarven nära ena änden så blir det ännu mer användbart. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wild_Devil Postad 14 November , 2013 Rapport Share Postad 14 November , 2013 Jag har gjort så här. Utag bak : http://www.strands.se/public/img/user/1-4528050040.jpg Denna passar där : http://www.strands.se/duomatic-med-spak-slapdel-utan-backventil/14127-0 Och i den har jag satt en vanlig cejn hona. Färdigt. Pumpar däck och blåser osv. Inte testat mutterdragaren. Satan va dyra Strands var på delarna.... :0 :0 :0Swedol tar ju bara 75% av dom priserna... Och går säkert att hitta dom billigare än så.. Är man inte rädd för att modifiera orginalslangen så är det billigare lösning... /R Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 15 November , 2013 Rapport Share Postad 15 November , 2013 Att tanken är stor kan ju också indikera liten kompressor?? dvs tanken går åt för att hålla bromssystem'et med luft. tar ju ett tag att få upp trycket igen efter nattömning/dränering ex vis, kanske inte nåt för att blästra bilen ifrån, men lite småjobb-ja Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 15 November , 2013 Rapport Share Postad 15 November , 2013 Kompressorn är på 755 liter/minut vid 2000 rpm på motorn enligt datablad ... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bullorg Postad 15 November , 2013 Rapport Share Postad 15 November , 2013 Menar du att den på den första bilden passar direkt på en av anslutningarna på tanken, eller att du monterat den på chassit och dragit nya luft ledningar till den? Har du några bilder, det vore mycket intressant Så trycket är alltså tillräckligt? Lämnar du motorn igång om du fyller däck? Den på första bilden sitter ju bak på bilen så jag har köpt passande del som passar i luftbroms uttaget å så är det klart. Inte hålla på å pilla på grejerna vid tanken utan kopplar in det i aktern. Å ja bilen är igång så kompressorn pumpar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 15 November , 2013 Författare Rapport Share Postad 15 November , 2013 Kompressorn är på 755 liter/minut vid 2000 rpm på motorn enligt datablad ... Oh, det låter ju rätt bra (för en som inte har en aning om tryckluft men såg en annons för ett litet system som hade 70 l/min) Fast motorn lär väl gå på tomgång snarare än 2000 rpm. En 11 liters sexa som tryckluftskompressor Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 16 November , 2013 Rapport Share Postad 16 November , 2013 Det räcker bra med tomgång. Men det är ju regulator på insprutningspumpen så det förbrukar nog inte så mycket extra att öka varvet lite. Kompressorn förbrukar 3 kW enligt data när den pumpar, när trycket är uppe avlastas den och drar nästan ingen effekt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 27 Februari , 2015 Rapport Share Postad 27 Februari , 2015 Var hittar man en koppling eller slang som man kan ansluta till tryckluftstanken? Det följde inte med någon slang i min bil så jag skulle behöva komplettera men en. Hittar jag bara en anslutning så är ju resten lätt att fixa men mina sökningar på nätet har hittills varit resultatlösa. Någon som vet? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
scania pickup Postad 27 Februari , 2015 Rapport Share Postad 27 Februari , 2015 Uttagen på tanken är egentligen mätuttag och passande anslutningar finns på alla Scaniaverkstäder. Jag fick min av en Scaniamek och monterade en tryckluftskoppling hona direkt på. Har en 10m luftslang med snabbkopplingar för luftpåfyllare och blåspistol. Jag har också provkört en 3/4" mutterdragare och luften räcker till för att lossa hjulmuttrar. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 27 Februari , 2015 Rapport Share Postad 27 Februari , 2015 Var hittar man en koppling eller slang som man kan ansluta till tryckluftstanken? Det följde inte med någon slang i min bil så jag skulle behöva komplettera men en. Hittar jag bara en anslutning så är ju resten lätt att fixa men mina sökningar på nätet har hittills varit resultatlösa. Någon som vet? Abkati, Art nr 9790901, 79kr + moms. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 27 Februari , 2015 Rapport Share Postad 27 Februari , 2015 Det verkar ju vara samma anslutningar på alla lastbilar. Konstigt att de inte finns lättare tillgängligt Jag får väl åka förbi Möller Bil och se om de kan sälja någon till mig Hålet i anslutningen ser dock ut att vara i minsta laget för att driva luftverktyg genom Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 27 Februari , 2015 Rapport Share Postad 27 Februari , 2015 Abkati, Art nr 9790901, 79kr + moms. Precis Där är den ju den lille rackaren, honom ska vi ha Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 27 Februari , 2015 Rapport Share Postad 27 Februari , 2015 Precis Där är den ju den lille rackaren, honom ska vi ha Tjuren Ferdinand?? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
scania pickup Postad 27 Februari , 2015 Rapport Share Postad 27 Februari , 2015 Hålet är bara ca 4mm, men det räcker för att knacka loss en hjulmutter och när den väl är loss så behövs inte så mycket luft för att gänga ut den. Verktyg som kräver mer luft får nog problem. Det går inte heller att borra upp hålet . Då tätar den inte. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 27 Februari , 2015 Rapport Share Postad 27 Februari , 2015 Kopplingen för släpvagnsbromsen som berördes tidigare i denna tråd borde väl ge betydligt mer luft? Det kanske är bättre att använda den Den är ju dessutom vädersäkrad Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 27 Februari , 2015 Rapport Share Postad 27 Februari , 2015 Kopplingen för släpvagnsbromsen som berördes tidigare i denna tråd borde väl ge betydligt mer luft? Det kanske är bättre att använda den Den är ju dessutom vädersäkrad Helt rätt! Duomatic, Abkati art nr 4060.02, drygt hundra spänn. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 27 Februari , 2015 Rapport Share Postad 27 Februari , 2015 Tjuren Ferdinand?? Man har ju kulturell läggning och gillar att briljera med klassiska citat Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 27 Februari , 2015 Rapport Share Postad 27 Februari , 2015 Man har ju kulturell läggning och gillar att briljera med klassiska citat Ja, man har ju det... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.