Gå till innehåll

Glapp framhjul


Rekommendera Poster

Besiktningen sköt ner på mitt framhjulslager på min 3314 och jag bytte det. Har justerat så att det är utan spel.

Däremot så känner jag ett "glapp" när jag rör skakar hjulet uppåt och neddåt så att säga, alltså jag tar tag i däcket klockan 6 och tolv och pressar innåt och uttåt. Tittar jag samtidigt på spindelnkulan eller vad den heter på baksidan så ser jag hur "ytterhöljet" på kulan rör sig över den blanka kulan, det är alltså mellan "ytterhöljet" och kulan glappet sitter.

Är det spindelledslagren som är problemet? De som sitter med fyra skruvar på över- och undersidan? Hade problem med att de glappade förrut och jag beställde nya, när jag monterade dom så behövde jag köra helt utan shims och ändå skulle jag velat ha dom lite "hårdare". Köpte dom från ebay och de hade inbyggd smörjnippel. Kan det vara så att de är de som är problemet? Eller ska det kunna glappa i leden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för fel på dina gamla lagerhållare?

Brukar sällan vara något fel på dessa, kan vara så att dom nya inte har samma mått som orginalet.

Lagerna är standard SKF lager och finns där de sälgs lager, kommer inte ihåg numret nu men

kolla i reservdelskatalogen som finns att ladda ner på den här sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har glapp i hjulet när du håller kl 6 och 12 och skakar. Då skulle jag i första hand ta bort shimsen som ligger mot distanshylsan och dra åt igen och se om inte glappet försvinner. Hjälper inte det, tag då helt enkelt bort distanshylsan (636669), dra åt så det blir tight och slacka sedan en aning så att hjulet snurrar runt någorlunda lätt. Nu skulle jag tro att glappet är borta. Så har jag och många andra gjort med gott resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om jag drar åt lagren max så kan jag fortfarande röra hjulet upp och ned gentemot spindeln tyvärr.

Anledningen till att jag bytte lagerhållare var att de var slitna och att valpens ratt skakade väldigt mycket ibland, t.ex. när jag körde på ett gupp på landsväg. Efter bytet minskade det.

Kanske jag helt enkelt ska köpa nya lagerhållare och lager till spindeln från altyco?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hjälper inte alltid att dra åt lagren max så länge du har stödhylsan kvar. Den hindrar i vissa fall lagrena att gå ihop och då blir det glapp.

Jag säger inte att det i ditt fall är med 100% säkerhet stödhylsans fel. Men det är absolut värt att testa tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske har någon polare som har en svarv ståendes i källar`n då kann man skrubba av lite material på dom där tapparna med 4 bulthål, om ni svarvar på rätt ställe så kan du behöva sätta dit schimsen igen om du tar bort för mycke matrial. I änden upp mot "hatten" med 4 hål, svarvas längs med den stora dianetern och sedan vidare upp i den sk. hatten. När den sedan är svarvad går den längre ned mot innre lagerbanan och du får ett mindre lagerspel i styrspindeln.

 

Mvh. och lycka till från Arvid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bytte ut tapparna men problemet kvarstår. Det är endast glapp uppåt och nedåt om man tänker sig att navet ska fortsätta rakt ut från axeln, nu kan jag alltså vicka det uppåt och neddåt.

Försöker titta och tänka var det glappar och jag undrar om det inte är det nedre spindellagret, eller tänker jag fel att om inte hjullagret glappar så är det bara spindelledslagren som håller själva hjulspsindeln på plats?

Kanske borde gräva mig in till lagren och kolla dom en gång till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte de där med uppåt och nedåt. Om det glappar uppåt och nedåt så borde det vara upp mot karossen och ned mot marken, inte i axelns förlängning. Har du kollat de två halvcirkelformade plåtbitarna som håller tätringen och filtpackningen på plats? Dom bitarna får inte sitta löst, dra åt ordentligt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ojojoj...ja..det där var inget hjullager inte.

 

 Det viktiga är, när man känner ett glapp, att känna och stirra så man ser exakt var det rör sig.

 

 På min tgb som jag skruvade med i helgen, var det både hjullager OCH spindeln som glappade mycket!

Fixat nu och bilen blev som en lastbil att köra, fruktansvärt stadig och fin på väg. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det irriterande är att efter att jag satt i nya lager och ska justera dom så måste jag köra helt utan shims för att spindeln ska gå hyffsat trögt att röra för hand. Tror det blev ganska så lagom förspänning på lagren men jag gillar inte att inte ha möjligheten att spänna de ännu mer om det skulle behövas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...