goethe Postad 16 November , 2013 Rapport Share Postad 16 November , 2013 Besiktningen sköt ner på mitt framhjulslager på min 3314 och jag bytte det. Har justerat så att det är utan spel. Däremot så känner jag ett "glapp" när jag rör skakar hjulet uppåt och neddåt så att säga, alltså jag tar tag i däcket klockan 6 och tolv och pressar innåt och uttåt. Tittar jag samtidigt på spindelnkulan eller vad den heter på baksidan så ser jag hur "ytterhöljet" på kulan rör sig över den blanka kulan, det är alltså mellan "ytterhöljet" och kulan glappet sitter. Är det spindelledslagren som är problemet? De som sitter med fyra skruvar på över- och undersidan? Hade problem med att de glappade förrut och jag beställde nya, när jag monterade dom så behövde jag köra helt utan shims och ändå skulle jag velat ha dom lite "hårdare". Köpte dom från ebay och de hade inbyggd smörjnippel. Kan det vara så att de är de som är problemet? Eller ska det kunna glappa i leden? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Puppe Postad 18 November , 2013 Rapport Share Postad 18 November , 2013 Mig veterligen har inte spindelledslagren någon inbyggd smörjnippel och det ska inte heller vara glapp. Lägg gärna upp en bild av det du köpt och monterat. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
goethe Postad 18 November , 2013 Författare Rapport Share Postad 18 November , 2013 Detta är själva lagerhållaren: http://www.kaiserwillys.com/category/s?keyword=910901 och sedan dessa: http://www.ebay.com/itm/11590-11520-Set-61-Tapered-Roller-Bearing-Set-/160380245140?ssPageName=ADME:L:OC:US:1123 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Sören Postad 18 November , 2013 Rapport Share Postad 18 November , 2013 Vad har du för fel på dina gamla lagerhållare? Brukar sällan vara något fel på dessa, kan vara så att dom nya inte har samma mått som orginalet. Lagerna är standard SKF lager och finns där de sälgs lager, kommer inte ihåg numret nu men kolla i reservdelskatalogen som finns att ladda ner på den här sidan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beau Postad 19 November , 2013 Rapport Share Postad 19 November , 2013 Du har glapp i hjulet när du håller kl 6 och 12 och skakar. Då skulle jag i första hand ta bort shimsen som ligger mot distanshylsan och dra åt igen och se om inte glappet försvinner. Hjälper inte det, tag då helt enkelt bort distanshylsan (636669), dra åt så det blir tight och slacka sedan en aning så att hjulet snurrar runt någorlunda lätt. Nu skulle jag tro att glappet är borta. Så har jag och många andra gjort med gott resultat. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
goethe Postad 20 November , 2013 Författare Rapport Share Postad 20 November , 2013 Även om jag drar åt lagren max så kan jag fortfarande röra hjulet upp och ned gentemot spindeln tyvärr. Anledningen till att jag bytte lagerhållare var att de var slitna och att valpens ratt skakade väldigt mycket ibland, t.ex. när jag körde på ett gupp på landsväg. Efter bytet minskade det. Kanske jag helt enkelt ska köpa nya lagerhållare och lager till spindeln från altyco? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beau Postad 20 November , 2013 Rapport Share Postad 20 November , 2013 Det hjälper inte alltid att dra åt lagren max så länge du har stödhylsan kvar. Den hindrar i vissa fall lagrena att gå ihop och då blir det glapp. Jag säger inte att det i ditt fall är med 100% säkerhet stödhylsans fel. Men det är absolut värt att testa tycker jag. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
goethe Postad 21 November , 2013 Författare Rapport Share Postad 21 November , 2013 Stödhylsan mellan lagren har jag tagit bort, glömde säga det. Eller snarare den var inte där så jag antar att tidigare ägare gjort det. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jeepbyggare2 Postad 26 November , 2013 Rapport Share Postad 26 November , 2013 Du kanske har någon polare som har en svarv ståendes i källar`n då kann man skrubba av lite material på dom där tapparna med 4 bulthål, om ni svarvar på rätt ställe så kan du behöva sätta dit schimsen igen om du tar bort för mycke matrial. I änden upp mot "hatten" med 4 hål, svarvas längs med den stora dianetern och sedan vidare upp i den sk. hatten. När den sedan är svarvad går den längre ned mot innre lagerbanan och du får ett mindre lagerspel i styrspindeln. Mvh. och lycka till från Arvid. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
goethe Postad 28 November , 2013 Författare Rapport Share Postad 28 November , 2013 Jag kanske helt enkelt bara tar och beställer nya tappar från altyco? Måste väl vara det lättaste då det känns som om det är dom som strular. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
goethe Postad 6 December , 2013 Författare Rapport Share Postad 6 December , 2013 Bytte ut tapparna men problemet kvarstår. Det är endast glapp uppåt och nedåt om man tänker sig att navet ska fortsätta rakt ut från axeln, nu kan jag alltså vicka det uppåt och neddåt. Försöker titta och tänka var det glappar och jag undrar om det inte är det nedre spindellagret, eller tänker jag fel att om inte hjullagret glappar så är det bara spindelledslagren som håller själva hjulspsindeln på plats? Kanske borde gräva mig in till lagren och kolla dom en gång till. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Puppe Postad 7 December , 2013 Rapport Share Postad 7 December , 2013 Förstår inte de där med uppåt och nedåt. Om det glappar uppåt och nedåt så borde det vara upp mot karossen och ned mot marken, inte i axelns förlängning. Har du kollat de två halvcirkelformade plåtbitarna som håller tätringen och filtpackningen på plats? Dom bitarna får inte sitta löst, dra åt ordentligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
valplinus Postad 7 December , 2013 Rapport Share Postad 7 December , 2013 Dom plåtarna har ingen annan funktion än att just hålla tätringen å filtpackningen på plats så om dom sitter löst elr inte har ingen betydelse i det här fallet Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
goethe Postad 9 December , 2013 Författare Rapport Share Postad 9 December , 2013 Öppnade och ena spindelledslagret var lite slitet, tänkte att det kanske var lika bra att byta. Här är bilden på härligheten: 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Puppe Postad 9 December , 2013 Rapport Share Postad 9 December , 2013 Fy tusan, det var begagnat. Skönt att du hittat felet, berätta gärna fortsättningen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 9 December , 2013 Rapport Share Postad 9 December , 2013 Ojojoj...ja..det där var inget hjullager inte. Det viktiga är, när man känner ett glapp, att känna och stirra så man ser exakt var det rör sig. På min tgb som jag skruvade med i helgen, var det både hjullager OCH spindeln som glappade mycket! Fixat nu och bilen blev som en lastbil att köra, fruktansvärt stadig och fin på väg. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
goethe Postad 10 December , 2013 Författare Rapport Share Postad 10 December , 2013 Det irriterande är att efter att jag satt i nya lager och ska justera dom så måste jag köra helt utan shims för att spindeln ska gå hyffsat trögt att röra för hand. Tror det blev ganska så lagom förspänning på lagren men jag gillar inte att inte ha möjligheten att spänna de ännu mer om det skulle behövas. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.