Gå till innehåll

Att ta C-kort (råd & tips sökes)


Caffe

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Pga ofrivillig obetald semester tänkte jag nyttja min tid till lite kompetensutveckling på hobbyfronten och möjliggöra en framtida TGB30/40 genom att ta C-kort.

 

Men, som akademiker med begränsade resurser och ingen tidigare närkontakt med tunga fordon förutom en grönklädd romans med CV90 känner jag att jag behöver lite tips och råd för att kanske inte behöva ta allt för många körlektioner...

 

1. Finns det någonstans man kan få tag på instruktionsböcker för moderna vanliga lastbilar, alltså motsvarande de som finns här på TGB.net för diverse fordon? Tänker att det skulle underlätta om man vet exakt vad allt gör innan man tar plats i hytten för första gången. Lite står ju i tungboken men fler källor kan ju inte skada...

 

2. Hur många lektioner behövde ni ta? Teoridelen är lungt, men körningen är jag lite rädd att den blir dyr.

 

3. Alla övriga tips etc mottages tacksamt.

 

/Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog 5 lektioner för att ta mitt C kort.

 

Manualer vet jag inte om du har nån nytta av.

Du behöver lära dig körskolans bil det är det viktiga för att ta kortet.

 

Försök få åka med någon lokal distrubutions bil eller så bara för att få in känslan av att åka stor bil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog mitt kort för lite över ett år sedan och då tog jag 5 lektioner à 90 minuter styck. Jag skötte teorin helt själv och gjorde bara körningen via körskolan.

 

Jag rekommenderar denna hemsidan för funktionsbeskrivningar och liknande:

 

http://lastbilsteori.se/

 

Ta regnummer från närmsta lastbil och slå upp på transportstyrelsen så kan du träna på att räkna ut lastvikter för olika BK-vägar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...