Gå till innehåll

Vilka däck ska jag köpa?


Rekommendera Poster

Hej, jag är nybliven valpägare och ny medlem här! Skulle behöva nya däck till bilen och tänkte då köpa så nära originaldimension som möjligt så det går att lägga på snökedjorna. Har tittat på Fedima Sirocco, de finns i dimensionen 35x10,5-16 alt. 9,00-16. Vilka passar bäst? Andra alternativ? (Främst terrängkörning)

 

Däcken Viskafors (280/85-16) som sitter på är när jag mäter dom 25cm breda och 85cm höga medans reservhjulet Firestone (8,9-16) är 22cm brett och 87cm högt. De är ju dock inte nya. 

 

Jag är även intresserad av bättre beg. däck och fälg om det är någon som har liggande :) 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De i din länk skall inte ta i fjädrarna. och bra pris också, var på väg att köpa sådana till min valp men gång i tiden, men kom över Trelleborgare i stället och körde på dem i flera år. vet att dem som körde på petlas var väldigt nöjd med dem, de körde då lätt ifrån en valp med gamla hårda pildäck på, och man fick gasa som en tok där de smög fram.

 

Det är utformningen på de yttre klackarna som gör fedima sirooco däckena "fetare" än vad man tror, det går ut en bit utanför däcksidan, som jag upplever det i alla fall,

De passar bra på TGB C30X i dimensionen 35/10,5-16, om man kör mycket i skogen 

Har sett dem på valp men skriver Johan att de tar i så har jag ingen anledning att misstro han, möjligt de som jag har sett har speisers eller kör ändå

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fedima sirooco 9.00-16 på crom spok ( eller var det heter ) som är köpta till en suzuki, jag köpe dom begagnade.

Jag provade utan speisers och det funkar om man inte ska svänga så mycket, men i skogen bromsar det om det tar i bladen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller Fedima däcken, vilken utav ovan nämnda dimensioner är det som tar i fjädrarna? Är detta rätt sort? http://www.karlstorp.com/?p=productMore&iProduct=1 Det gör ju inget att de är lite billigare isf :) Men 8-lagers? Är det inte risk att de blir för hårda för terrängkörning då?

 

Jag köpte mina NT3 från Karlstorp, är riktigt nöjd med dem och jag upplever dem inte för hårda. Kanon i terrängen och tystare än förväntat på landsväg. Däremot vill de gärna bli ovala när bilen har stått ett tag så det blir några km i början som är ännu skakigare än normalt. Bilen blir också något vingligare i kurvor eftersom de är rätt mycket smalare än originaldäcken och därför kränger mer. Jag frågade för övrigt först efter dem på Euromaster men de kunde bara få fram de 14-lagersdäcken som Hasse länkade till och de ville jag inte ge mig på. (Det här var 2009 vill jag minnas) Eftersom de är så smala är jag tveksam till om mina kedjor skulle passa rakt av men troligtvis skulle det funka om man kortar upp dem något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller Fedima däcken, vilken utav ovan nämnda dimensioner är det som tar i fjädrarna? Är detta rätt sort? http://www.karlstorp.com/?p=productMore&iProduct=1 Det gör ju inget att de är lite billigare isf :) Men 8-lagers? Är det inte risk att de blir för hårda för terrängkörning då?

 Nja för hårda blir de inte, trelleborgarna har sidor som är ca 30 mm tjocka, på valpen körde jag med 0.4-0,5 bar bak och 0,7-0,8 bar fram med sådana 

Som Åke observerade var det ju två olika däck i länkarna och jag är övertygad om att de med 8 lagerna blir bra till valpen de andra kanske blir lite hårda. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med dessa däck och jag är riktigt imponerad av både priset och egenskaper i såväl terräng som på väg.

http://www.camskill.co.uk/m64b0s1682p59592/Insa_Turbo_Tyres_SUV_4x4_Insa_Turbo_Special_Track_-_285_75_R16_LT_122N_TL_

 

Klackarna tar visserligen i något vid fullt rattutslag men inte så pass att det stör egentligen.

Mönstret ger ett fantastiskt grepp i terrängen och det går även att montera kedjorna utan att modifiera dessa.

Trots den mjuka gummiblandningen som ger skapligt grepp på vinterväg så har slitaget inte varit särskilt stort

trots en hel del vägkörning.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jätte tacksam för svaren! Nu blir det dock ännu svårare att välja ;) Det är ju som sagt inte dumt att kunna få på snökedjorna, tänkte annars att skaffa en uppsättning fälgar till så kan man köra med kedjor på originalhjulen så slipper man att ta hänsyn till det vid däckvalet. Någon som mätt hur smala Petlasdäcken är?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med dessa däck och jag är riktigt imponerad av både priset och egenskaper i såväl terräng som på väg.

http://www.camskill.co.uk/m64b0s1682p59592/Insa_Turbo_Tyres_SUV_4x4_Insa_Turbo_Special_Track_-_285_75_R16_LT_122N_TL_

 

Klackarna tar visserligen i något vid fullt rattutslag men inte så pass att det stör egentligen.

Mönstret ger ett fantastiskt grepp i terrängen och det går även att montera kedjorna utan att modifiera dessa.

Trots den mjuka gummiblandningen som ger skapligt grepp på vinterväg så har slitaget inte varit särskilt stort

trots en hel del vägkörning.

Hur stora är däcken i verkliga mått? De bör ju vara något lägre än originaldimension? Om du har möjlighet att mäta är jag jättetacksam!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jätte tacksam för svaren! Nu blir det dock ännu svårare att välja ;) Det är ju som sagt inte dumt att kunna få på snökedjorna, tänkte annars att skaffa en uppsättning fälgar till så kan man köra med kedjor på originalhjulen så slipper man att ta hänsyn till det vid däckvalet. Någon som mätt hur smala Petlasdäcken är?

 

Nej jag har inte mätt men de är i storleksordningen 2-3 cm smalare än original. Jag gjorde ett försök att lägga in en bild med lite olika däck bredvid varandra men lyckades inte komma överens med programvaran. Jag ska göra ett försök igen när det finns lite mera tid. Förhoppningsvis ikväll.

 

Det finns lite mer info i den här gamla tråden. http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/1259-dekk Tyvärr saknas bilderna i den (bla den jag försökte lägga in igår här) men lite kan den nog tillföra. Det står bla i den att du får ta bort en länk på kedjorna så passa de på NT3.

Redigerad av Ake64
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu så! :D

 

Från vänster: Cooper Discoverer S/T 315/75-16, Maxxis Creepy Crawler 35*12,5-15 (på Suzukifälg, passar utmärkt men är tyvärr iinte mitt), Petlas NT3 9.00-16 och "originalet" Good Year Studded sure grip 280/85-16.

 

Edit: Ändrade däcksdim. 315/75-16 ska det förstås vara på Cooperdäcket.

 

P1010690.JPG

Redigerad av Ake64
  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
  • 3 weeks later...

Green Diamond Icelander M/T är ett mycket trevligt däck som dessutom gör att man har godkända vinterdäck på bilen. Kruxet är att det bara står att finna i 265/75 16, vilket gör att du hamnar utanför de stipulerade 5 % (7%)i avvikelse när det gäller rullningsomkretsen. Jag har testat däcket på Island, det fungerade mycket bra även på snö och is, de "invulkade" dubbarna gör att det blir lite som att köra på ett sandpapper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...