Gå till innehåll

Reggning av militär tgb22 utan papper


ewoldern

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Ny här på forumet, hittade för ett par veckor sedan en tgb22 som jag håller på att fixa igång så man kan provköra är första målet.

 

 

Nu undrar jag vad det finns för möjligheter att få denna på vägen igen, har inga militära papper det enda som finns är de militära reg skyltarna som fortfarande sitter på...

 

Går det inte att få den b-reggad så fundera jag på motorredskap eller tung terrängvagn.

 

Men gissar på att ideer och kunskap om dessa frågor finns här?!

 

MVH

 

/Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Erik!

 

Ring militära fordonsregistret i boden 0921-349796, och beställ registerutdrag. När du har fått det går du in på Transportstyrelsens hemsida, välj Väg - Fordonsimport och ursprungskontroll och följ anvisningarna där. Har du gjort rätt hamnar du på en e-tjänstsida som heter Ansök om ursprungskontroll. Fyll i allting, betala på nätet, skicka in registerutdraget och kopia på köpavtalet, faktura eller kvitto på att det är din bil. 

 

Det brukar sedan ta 8 - 10 dagar innan ursprungsintyget kommer med posten. När du fått det ringer du och beställer tid för registreringsbesiktning, beställ tid för kontrollbesiktning samtidigt. Telefonnummer till besiktningsföretag hittar du på Swedac's hemsida. Glöm inte att insistera på små registreringsplåtar när du besiktigar, det finns ett generellt beslut på det på TS! 

 

Ett par dagar efter besiktningen får du regplåtarna på posten, försäkra bilen, ställ på den via nätet.

 

Klart!

 

Lycka till!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående B-reggningen har jag för mig att tgb22 väger typ 3450kg inkl robotfack och bänkar och förare, så bilprovningen har säkert sina betänkligheter att godkänna en bil med så rejält flak och bara 50 kg i lastvikt. Lösningen om det strular är att skala av så mycket vikt som möjligt inför regbes och väga om bilen (hos bilprovningen) så att du får upp lastvikten lite.

 

MVH Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Erik

 

Ett tips: Be att mottagaren av bilarna kollar om det finns ett avtal mellan försvarsmakten och mottagaren av gåvan.

 

Om det finns ett sådant avtal, så kan det nämligen stå att fordonen inte får säljas vidare eller givas bort till någon mm.

 

Kolla detta på en gång, så du inte får problem och försvaret återtar fordonet och du har lagt ut en massa pengar.

 

Skicka pm om du behöver/vill veta mer.

 

/Christer

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt Christer, detta bör absolut kollas upp. Men jag tror inte att ewoldern behöver oroa sig nämnvärt, försvarsmakten har säkert använt sig av förordning 2000:278, och i den nämns bara att det är kommuner som i sin tur inte får överlåta mottagen materiel.

/Gripen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ursprungs papprena på väg så kan det inte vara något problem.

Då är de ju väl medvetna om att den skall ut på civila marknaden, 

Tror inte du har något att oroa dej för

 

Jag håller med Hasse, registerutdraget är tillsammans med fångeshandlingen det viktiga. Brukar för övrigt säga att man ska inte leta efter problem, de kommer oftast av sig själva. Leta efter positiva saker och var glad istället! Eller lite mindre polerat: Dumt att måla fan på väggen... :)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ändå kolla upp huruvida det finns ett avtal mellan försvarsmakten och ssrs, att du mottagit registreringsutdrag från militära fordonsregistret betyder ingenting. Det är bara tekniska data på fordonet, inte ett dokument på vem som äger bilen. Jag har personligen beställt utdrag på ett par bilar för att kolla lastvikter etc. och de skickar glatt papper utan att fråga om man övertagit bilen.

/Gripen

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...