Gå till innehåll

TGB och vinter...


PSK

Rekommendera Poster

Hejsan på er alla. 

Som hyfsat nybliven TGB-ägare så är detta min första vinter med pärlan. 
Till vardags rullar jag med annat fordon, men då och då tar jag ut TGB:n på "vädring". 

Men jag tycker den är seg att starta och eftersom jag bara kör kortare sträckor töms batterierna. 

 

Jag har en 24-voltare men bara 12-voltsladdare. Så jag har laddat batterierna separat men det är ju lite onödigt bökigt. 

Har kollat på en Ctek-laddare för 24-volt.

Samtidigt så sitter det ju en två-polig kontakt ovanför batterilådan. Är det vettigt att använda den kontakten för laddning eller är syftet med den kontakten enbart starthjälp eller liknande?

Finns det färdig kontakt att köpa för detta ändamål?

Vad är en vettig lösning för att ladda batterier på enklast sätt?

 

Vidare så har jag funderingar på grinigheten att starta. Som regel kommer den igång efter kanske 20-30 sekunder men ibland är den mer grinig.
Väl igång så går den som en dröm. 

Men jag funderar på att göra livet enklare med  startgas. 

Frågan är då var man på enklast sätt kan använda startgasen. Vill ju slippa att öppna motorkåpan. 

 

Svaret kanske är givet för mekare, men jag är ingen sådan (än).

Så tips på att få igång en väldigt kall TGB utan att riskera att tömma batterierna mottages tacksamt. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att kolla över din laddning,du ska ha 26-28 volt tror ja.

Är batterierna gamla?

Har man ingen 24 volts laddare kan man ju ladda ett i taget,eller låna

en laddare till av en kamrat.

Du ska inte behöva startgas,kankse vid extrema låga tempraturer

men då kan jag rekomendera bräkleen ist då denna

är mildare på motorn.

 

Ett par nya batterier brukar göra susen,ja känner igen ditt problem.

Mina gamla batterier va kassa(nordström,köp ej dessa)

Fick aldrig start vid minusgrader pga dessa tömdes fort

 

Ja köpte 2 st volvo orginal 55amp,dessa har aldrig tvekat.

Va -19 en morgon förra vintern och ja hade inga problem att starta.

Full chock,halva vägen på handgasen,korta matningar på

starten 2-3 sekunder så hoppar den igång

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att köra korta matningar är vettigt och logiskt. Är det kallt som fan ute droppar batteriets kapacitet redan som det är och det spänningsfall startmotorn drar med sej då den jobbar blir etter värre, spänningen till tändspolen blir medioker och gnistan likaså.. nedsurning runt hörnet således.

 

Men.. precis när du backar startnycken, startmotorn släpper taget om batteriet och motorn har en gnutta rotation kvar -hoppar volten upp.. och med lite tur lyckas tändspolen leverera ett par feta gnistor innan motorn gör halt... och så brakar det igång..

 

Korta matningar, rätt choke och handgas? satt.. och låt bli gaspedalen så länge som möjligt.. annars blir det gråt.. ;-).

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas E - så är min också, men de två senaste gångerna har det tagit längre tid och då har jag avbrutit för att inte tömma batterierna i onödan. 

Men jag har pumpat lite med gasen (fast man inte ska göra det) för att pumpa fram bränsle, men kanske har jag bara gjort den sur. 

Jag ska finputsa själva startmetoden och kombinationen av choke, handgas och tändningsnyckeln. 

 

Och jag konstaterar att ingen tycks gilla idén med startgas?

Men OM man skulle använda det (eller bräkleen), hur gör man enklast? Finns det någon "genväg"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Janne skrev - kolla att inte soppan rinner tillbaka till tanken. Öppna främre motorluckan och titta i glaset till tryckregulatorn när du startar om bensinpumpen måste fylla upp den först innan du får tryck fram till förgasarna.

 

Min var svårstartad både sommar och vinter. Efter mycket felsökning hittade jag att röret från flottörhuset till choken krupit ur sin inpressning. Röret tätade effektivt mot flottörhuslocket vilket gjorde att chocken inte fick någon bensin. Tog ett tag innan jag begrep att röret krupit ner...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min var svårstartad och ville till och med dö om jag inte vred upp handgasen litegrann. Plötsligt blev problemet värre ordentligt värre mitt i skogen. Handgasen tvungen att vara på minst 50% för att motorn inte skulle stanna.

 

Orsaken var att det ena gummimembranet i ena förgasaren hade spruckit, antagligen av ålder. Effekten blev att motorn egentligen bara gick på en förgasare och att den andra inte öppnades helt då vakum-membranet inte var helt tätt. Även en liten skada i membranet gör motorn klen och svårstartad. Men det är enkelt att kolla och membranet kostar 70 kr på mekonomen. Byt båda om du öppnar förgasarna, och glöm inte förgasarolja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1.)      Varför pumgasa när det inte sitter accpump som i webrarna???? Helt meningslöst. En eller två eller tre Strombergare i normalt skick skall ha full choke och ingen gas alls, helst.

         Det märker ni tydligt om ni har högt ställd tomgång, ställer man ner tomgången kallstartar hon snabbare. Varför?

Jo, tändstiftet vill ha fet blandning att antända vid kyla och kall luft. Detta fixar choken, genom att stänga ett chockespjäll för att minimera luftsuget och få fetare bränsle/luftblandning..

 

MEN! Våra maskiner är orginalrustade med choke på BARA bakre förgasaren. (å vem faan kom på denna idioti???)

 

Ger ni då gas, eller har hög tomgång = då suger andra förgasaren som INTE har choke, in mer luft, och choken på bakre förgasarn räcker inte till lika bra då, iaf inte om det är riktigt kallt..

 

SÅ, ingen handgas eller fotgas, bara full choke. Sedan när den tänder eller precis gått igång, DÅ kan man ev ge gas om man tycker att den behöver, och in lite med choken för att inte kväva maskin och sura ner den i onödan.

 

Dock har jag aldrig varvat en motor mer än jag måste vid kallstarter!! Bara hålla den i liv med ren jämn gång, det där lär man sig höra.

 

 

 

2.) Anledningarna att vi nästan alla har långt startsnöre, runt 10 sekunder eller mer - beror dels på att choken bara sitter på ena förgasaren, och att bränslet rinner tillbaks till tanken, och det tar tid för mekaniska pumpen att få fram det, fylla två stora flöttörhus och sen in i insuget..

 

 Orginal bränslefilter från Tatanka (tror jag), eller iaf MISAB (förgasarrenoverings firma) har en backventil som gör "susen i musen och soppa i röven..NEJ I RÖREN mena ja´ ..." :P

 

 

EDIT glömde ju viktigaste tipset juh..

 

3.) Om man vill ha en "specialare", för ev. framtida startsprays dusch..

 Då sätter man in väldigt smal vacuum/tryckluftslang som är så litet, att det lilla sprötet på startgasflaskan exakt går in i. Slangen trycks in i litet borrat hål och tätas fast, tex i luftburken. Sedan drar man slangen närmaste vägen dit man vill komma åt den, tex bakom förarstolen?

 Stoppa in sprayflaskans spröt i slangen, spraya några sekunder och blås sedan med munnen i slangen -så vätskan trycks in i luftburken.. sedan är det bara att starta :P

(ett bra knep jag hade på baklastaren och väghyveln på folkraceklubben förut)

 

Sorry, mycket text.. ;)

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Montera en 12v startmotor så får du snurr på motorn.

Den håller...

Instämmer, glömde det tipset. Polarn har på sin 11-bil..

 Dock rekommenderar jag inte Biltemas nya, utan hellre en beggad på skroten, från tex volvo 240/740/940..

Biltemas dog omgående, vet dock inte om det var pga vattenbad / otur / eller rutten kvalité.

 

 Kan tänka mig att det kanske är en fördel om starten redan är lite sliten o begagnad, borde tåla att härjas med då.

Nya lindningar kanske brinner snabbare, ähh vad vet jag.. :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vad det gäller choken så kan det nog vara lite olika på våra bilar, jag har en 20-bil och den har choke på båda förgasarna och handgas.

 

Mvh Håkan

De va som attans!!!

 Då är det första bilen jag hör om det iaf. De vill jag oxå ha, var så säker..

 Min är knappt körbar med bara en choke, som Brasse hade sagt: totalt väääääärdeeelöööst asså! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Svana skrev så berorden långa starttiden på att bränslet i ledningen rinner tillbaka till tanken. Dessutom så avdunstar de lättantändliga delen av bränslet ganska snabbt i flotörhusen så den startar inte på den sörjan som blir kvar. Efter ett tips på detta forumet så monterade jag en handpump, en sådan man har för att pumpa fram bränslet till en utombordsmotor på en båt, strax innan förgasarna. Så nu när bilen stått ett tag och den ska startas så öppnar jag bara främre motorluckan, pumpar fram bränsle och den startar direkt. Det löste alla startproblem.

 

Anders

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vad det gäller choken så kan det nog vara lite olika på våra bilar, jag har en 20-bil och den har choke på båda förgasarna och handgas.

Mvh Håkan

Jag vet inte men har fått för mig att byte till en choke gjordes vid byte till aluzink kaross. Samtidigt som handgasen togs bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt ämne detta med start av TGB!

 

Jag har redan fått en del idéer som jag måste förverkliga när vädret är lite snällare. 

Känns som att bränslefilter med backventil är högprioriterat.

Men även "startgasledning" till luftburken låter kul. 

 

Så det blir nog något eller flera av:
 

1. Inköp bränslefilter med backventil

2. Kontroll av förgasarmembran

3. Installation av handpump, typ utombordare

4. Genomgång tändningssystem

5. Installation "startgasledning", typ Svana

6. Montera 12-volts startmotor

 

 

Men varför skulle en 12-volts startmotor få bättre fart på motorn?

/Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...