Gå till innehåll

Bränsletank och -filter


Rekommendera Poster

Till slut ledsnade jag på att rengöra filtren på kranbilen. När rosten väl har fått fäste i tanken är det nära nog omöjligt att stoppa det. Rostflagorna skvimpar runt på tankbotten och blir ett fint pulver som ideligen sätter igen filtren.

 

Bilen går bra några mil, sedan tappar den orken och blir slöare och slöare och till slut stannar motorn. In till vägkanten och fullt höger rattutslag innan motorn stannat helt, skruva bort glaskoppen, ner med filtret i en burk med diesel, skaka om, blåsa rent med bromsluft och tillbaks med filtret. Sedan går det några mil igen. Emellanåt räcker det inte att göra rent grovfiltret vid matarpumpen, då måste tankfiltret också rensas, och det är besvärligare, tanken måste tömmas...

 

I somras tömde jag tanken, gjorde rent filtren och sköljde tanken med hetvattentvätten. Egentligen kommer man bara åt främre delen på tanken, sedan är skvalpskotten i vägen. Har väl kört c:a 20 mil sedan dess och för ett tag sedan var det dags igen!

 

Har kollat lite på olika lösningar. En variant är att hälla 30% fosforsyra i tanken. Då omvandlas rosten kemiskt till järnfosfat som kan sköljas bort. Kvarvarande ytan är porös och lämpar sig väldigt bra till att målas med t ex epoxifärg som tål diesel. Så fick det bli. Jag har redan en stor balja med fosforsyra som jag använder till avrostning på lösa detaljer. Det är drygt 30 liter i baljan så det borde räcka om man kan rulla runt lite med tanken så det täcker in rosten. Men epoxifärg? 30 liter? DET BLIR DYRT! Och sedan bara hälla ut resten när tanken är klar? Nä, ingen bra idé om jag inte kan få jäkligt billig färg någonstans.

 

I onsdags behövde jag kranbilen igen. Motorstopp halvvägs... Då skrotade jag alla tankrenoveringsplanerna och ringde Joachim Halling i Veberöd. Han hade flera tankar på lager och igår körde jag dit och valde ut en som såg ut som helt ny på insidan. Fick ett acceptabelt pris och körde hem mad tanken. I morse gick jag upp tidigt, körde snösvängen och satte sedan igång med tankbytet. Allting är bolt-on och det borde inte ta mer än någon timme att tömma den gamla, montera av den, snygga till konsoler och gummibanden och hänga upp nya tanken. Trodde jag! Men den nya tanken var 10mm högre och 5mm bredare än den gamla så spännbanden var för korta. Kapade bort de gamla insvetsade M10 fästbultarna och svetsade i längre gängstång i ändarna på spännbanden. Monterar tillbaks spännbanden och sträcker, då går ena bandet av i sista nitraden. Skit oxo! Mera plåt- och svetsjobb...

 

Till slut satt tanken där och jag blåste rent bränsleledningarna och skruvade på dem på tanken. Filtrerade den gamla dieseln och hällde i. Luftade och startade. Körde ett par mil och kollade glaset, det var helt rent!

 

Sensmoralen är väl att även om man kanske kan själv, är det ibland bättre att köpa färdigt!

 

Eller?  :huh:

 

Bifogad bild är tankfiltret från gamla tanken efter 30 mil, och bredvid filtret från nya tanken.

 

 

Tankfilter.jpeg

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är bilder på respektive tanks insida. Tankmätarearmaturen till höger. Taget med mobilen så det blev väl inte jätteskarpt.

 

Fick byta packningen till tankfiltret. Skar ut en ny i Biltemas 2mm gummikorkmaterial (art nr 60209) som faktiskt är riktigt bra! Gjorde en mall i Corel, skrev ut den och sparylimmade på korken. Slog bulthålen med huggpipa och skar ut resten för hand. :huh:

 

Sorry, hade bråttom i går kväll så jag glömde ta bilder, men jag laddade upp en pdf på packningsmallen under Dokument / Verkstadshandböcker och manualer / TGB 30/40 och SBAT111/SBA111. Bara att printa i 100%.

 

Någon skarpögd som ser vad som är tokigt i ena bilden? Förutom rosten alltså...

 

 

 

IMG_2293.JPG

IMG_2292.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt Stefan! :wub:  Blev lite förvånad när mätaren visade 3/4 tank när jag hällt i två jeepdunkar... Men så satt mätaren som följde med tanken.

 

Och nej, det är "bara" gravrost, hela tankbotten och ungefär 10 cm upp på väggarna. Har aldrig sett en så rostig tank!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr ser min tank ut ungefär som din gamla. Efter ren-sköljning med diesel och noggrann rengöring av filtret (tack Robert) i November så har bilen gått som en klocka i alla fall men om det börjar krångla så ofta som din så blir det väl tank byte för mig också  :unsure:

 

Vi tänkte i alla fall att det lager med rost vi sköljde bort från botten av tanken måste väl ha skapats under flera år, så man borde väl få en viss frist innan det är dags igen. Inte så vetenskapligt...  :blush:  ;)

 

Stefan (spp) gjorde ny packning på fri-hand med en mora-kniv den kvällen kommer jag ihåg, fast den har också funkat bra  -_-  B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte om de sitter skvalpskydd i dessa man jag brukar slänga i några nävar tvättad makadam (sten) binder sen fast tanken i cementblandaren startar den går in tar en kopp kaffe å en påtår medans grannarna undrar vad det är som rasslar där ute det slår loss det mesta rosten..

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...