OLSBODA Postad 14 Februari , 2014 Rapport Share Postad 14 Februari , 2014 Hejsan. Jag är nybörjare på TGB 30 men e hyfsad på tgb 13... ) Körde min nyanskaffade 30-bil för ca två veckor sedan och hämtade ett lass med hö. Den gick då utmärkt. Idag skulle jag starta den för lite vedhämtning imorgon....STENDÖD.... Det händer absolut ingenting när jag trycker in nyckeln i hålet. Inte en lampa lyser, inget ljud, absolut ingenting helt enkelt. Provade med att koppla boostern på batterierna.Ingen skillnad. Mätte spänningen på batterierna och de var bra laddade. Skruvade upp det där locket som tändningslåset och bromsspärren sitter. Mätte runt lite på måfå, hittar bara 14 volt där. Vet ju heller inte mellan vilka poler där som jag skall mäta. Någon som har nåt tips? Ja e ju som sagt knallgrön på denna pjäs. Känns lite som när jag provade snowboard i slutet av 90-talet. Helt kass, så d blev skidor.... ) Nåväl, tack på förhand... Olsboda ) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bullorg Postad 14 Februari , 2014 Rapport Share Postad 14 Februari , 2014 I med nyckeln vrid och sen tryck. Skillnad? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
OLSBODA Postad 14 Februari , 2014 Författare Rapport Share Postad 14 Februari , 2014 I med nyckeln vrid och sen tryck. Skillnad? Nix, ingen skillnad. Stendöd.... ( Tänk på att det säkert kan vara jättesimpelt nybörjarmisstag. Så inga förslag e för dumma just nu. Olsboda Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beau Postad 14 Februari , 2014 Rapport Share Postad 14 Februari , 2014 Finns det batterifrånskiljare som du aktiverat? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 15 Februari , 2014 Rapport Share Postad 15 Februari , 2014 Förstår du dig på elschema? Ladda hem schemat på http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/files/file/53-elschema-sbat111tgb40/ eller hela reparationshandboken med felsökningsanvisningar. Klicka på fliken Dokument och fortsätt till TGB 30/40 och ta hem det du behöver... Tändningslåstet är givetvis misstänkt men har du inte mer än 14 volt någonstans där är det avbrott någonstans på vägen. Du kan kolla batteriernas anslutningar genom att mäta i natouttaget "gristrynet" på vänster sida under luftrenaren. Har du 24 volt eller mer där är det kabel- eller kontaktfel på vägen till eller i låset. Har du inte minst 24 volt ska du leta felet i batterikablarna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
scania pickup Postad 15 Februari , 2014 Rapport Share Postad 15 Februari , 2014 Jag skulle börja med att kolla batterifrånskiljaren Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Poptopshed Postad 15 Februari , 2014 Rapport Share Postad 15 Februari , 2014 I had a similar problem, batterys measured at 24v but one battery was bad inside and dropped lots of volts under load. Battery isolator would not open. Two good batteries and all was well. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
OLSBODA Postad 15 Februari , 2014 Författare Rapport Share Postad 15 Februari , 2014 Nu går den som den ska!!! Jag rullade runt på samtliga säkringar i säkringshållarna. Vips så fick jag tändning när jag klämde i nyckeln. Simpelt fel, billigt att reparera. Tack för hjälpen. Olsboda 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Valle Postad 26 Mars , 2014 Rapport Share Postad 26 Mars , 2014 Lite sent svar kanske, men jag fick panik en gång när jag skulle iväg och det var stendött. Upptäckte till slut att växelväljaren var i läge D. Satte den i N och bilen startade som vanligt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.