Gå till innehåll

Någon som är kunnig på Mazda B 2600 sin förgasare ?


Rekommendera Poster

Hej har vi någon Mazda skruvare här,

Jag har bekymmer med att min drar ca 2 liter milen och går som en kratta, svara inte alls på gasen vid ett visst register, ger lite i början sen är det full gas som gäller för att den skall orka öka hastigheten.

1 liter milen hade förra ägaren mätt upp vid blandad landsvägskörning.

 

Tror inte jag var på något med soppan eller vakuum slangar när jag bytte lamell, men man vet ju aldrig 

Och nu har jag bara kollat lite snabbt men det är många slangar och annat som går till förgasar uslingen,

Ett tips är att den svart ryker och det luktar som den tagit med hälften av motoroljan, nu har jag inte märkt någon större förbrukning av den, då jag bara kört ca 40 mil med den sedan den blev besiktigad förra veckan. men jag har tankat över 80 liter på den sträckan  :(

Den går skapligt de första 2-4 minuterna när den är kall sen börjar den bete sej lustigt, därför tror jag att automat choken spökar.

 

Synd då bilen annars är i bra skick, men nu känns det som jag får ställa den till enbart skogsbus bil och plåga sönder fanskapet, eller sälja till någon annan som har mer ork, jag måste bara få en bil så jag kan ta mej de 20 milen som blir fler gånger i veckan för att hämta och lämna min dotter nu. och det äter stora hål i ekonomin om den drar två liter milen  :huh:

 

Bytes annars mot något som inte drar så mycket  :P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm kolla över tändkablarna och fördelaren,en tändkabel spökade på den ja hade,gick riktigt illa.

Sen kankse du för pilla isär förgasaren en vända,kan ju hängt sig nått där inne.

 

Jag tror det är värt ett besök på detta forum för felsökning

www.mazdaklubben.com

 

En b2600a skulle passa mig bra igen,jag kör ju bara kortköring till jobbet,korvburen och pekås iaf :wacko:

så bränsleförbrukning för mig är lika oavsett om jag kör tunga bmw med v8or,grönbilar eller eller en vanlig volvo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får nog kolla www.mazdaklubben.com innan beslut tas om vad jag skall göra med den,

Men stena får ta ett rostigt exemplar i stället, denna är för fin i ram och hytt .

Får jag bara ordning på soppa förbrukningen är det nog ett lämpligt objekt för någon jägare eller annan som behöver en frisk 4x4 bil men inte är allt för dyr  ;) 

Med ny lamell kan de slira sej fram på kopplingen som de flesta som inte är van med terrängkörning gör ett bra tag innan den ger upp i drivlinan i alla fall  :D 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...