Gå till innehåll

Slangløsa dekk på volvo valp?


Rekommendera Poster

Hallo.

Er det noen som har brukt slangeløse dekk på originale volvo valp felger? Funker det greit eller? Skal ha på noen litt større og bredere dekk, og originale slanger blir for små. Kan man bruke de uten slanger, bare montere ventiler i felgen i stedet for?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp större slangar om du inte tror att orginalslangarna duger. Dom bir större när du pumpar upp dom. Som en ballong.

Har du köpt större och bredare däck för att köra offroad? Det funkar inte med slanglösa däck då ifall du har tänkt att köra med lågt lufttryck i terrängen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kjøpt større og bredere fordi at det var ingen som kunne levere dekk i original størrelse lenger. Og de mente det ikke gikk med de slangene som var der. Men de trodde det skulle gå bra uten slanger. Så derfor tenkte jeg å høre om det var noen som hadde testet det. :-)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör 315/75-16 slanglöst på valp originalfälg.

 

Det var tänkt som en tillfällig nödlösning eftersom jag inte hade mer än två slangar hemma. Det funkade så pass bra att det aldrig blev av att stoppa i slangar igen. Jag har dock inte varit under 1,2bar i dem.

 

I de andra två hjulen har jag originalslang och det funkade utmärkt. Vill man ha en större slang borde tex en traktorslang 11-16 funka. Jag kör för övrigt 10-16 ihop med mina 9.00-16 Petlas.

Annars håller jag med Beau. Använd i första hand slang, för fälgarna är inte gjorda för slanglöst montage vilket innebär att däcken lättare kan släppa från fälgen än på fälgar av "nyare" design.

 

 

 

Edit: Snyggade till texten lite.

Redigerad av Ake64
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Haft mängder med punkteringar pga av att slang används vid långturer och nöts sönder, tror jag 7 punkteringar nere i Sinai på en av turerna.  Nötningen beror till stor del på att vissa däck har ribbning på insidan/michelen.

 

Fick rådet att strunta i slang när däck lades om sista gången här hemma och sen aldrig mer någon punktering men ska man åka med ett halvkilos tryck eller liknade då vill det nog till att ha slang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...