Gå till innehåll

Missöde i SBP tgb 11


Bertil

Rekommendera Poster

:o Besiktigade min 303 i dag. Vände väl ryggen till o pratade med en av grabbarna där. Fick frågan av den andre besiktningsmannen om 4-hjulsdriften var "i". Lite frånvarande svarade jag nej medan jag pratade med den andre. Till min förskräckelse körde han ner i bromstestarn och startade  bromsrullarna och testade bromsarna där!!! Han väl inte riktigt få stopp på honom. Bilen ryckte till o hoppade fram. (eftersom han trampade på bromsen hoppade ju 4-hjulsdriften i) Allt funkade sen, men är orolig om ngt blivit skadat. Nån som varit med om samma sak.?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte hört att någon råkat ut för så klantig personal innan.

Det är helt klart inte bra att stoppa i framhjulsdriften på det viset.

 

På ett sätt vore det bättre om bilen rasat på plats. Som det är nu kan du ha fått en skada som du kanske märker av framigenom.

 

Trist som fan oavsett.

Står klart i instruktionerna att de inte får testa bromsarna i rullen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog ingen större fara om du inte märker något missljud eller annat tecken på fel, bromsrullarna snurrar ju inte speciellt fort när de testar.

Troligen har bilen blivit värre misshandlad i sitt tidigare liv om den varit i kronans tjänst. En och annan beväring har säkert slagit i framhjulsdriften med fullt spinnande bakhjul genom åren.

Man kan ju alltid ta isär mekanismen vid utgående axel på fördelningslådan och kolla klokopplingen om den fått några skador.

Råkade själv provbromsa min på fläckvis halkig väg och det rasslade till ganska rejält när klokopplingen slog in men inga skador uppstod. Hade troligen högre fart än bromsrullarna när det skedde.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menn faaan nu blev ja sådär förbannad

 

 Hade det där hänt mitt fordon, då hade dom fått flytt därifrån och tagit långledigt

:lol:

 

Mindes en händelse från sbp i Mora för många år sedan (om jag inte minns fel) där en mycket "välvuxen" (läs för lång för sin bil och bred som en ladugårdsdörr) herre skulle in och besikta sin mb 300d från en äldre årsmodell. det var en mycket snäll o lugn kar som sällan hetsade upp sig och körde sin bil därefter. 

Nu föll det sig inte bättre än att det var nya reglar det året och alla dieselmotorer skulle varvas på fullvarv för att kolla sotmängden. Besiktningsmannen trampade ner gaspedalen i botten men bilägaren öppnade dörren och "plockade ut honom" illa kvickt med en arm :) Kan nämna att bilen gick igenom i fortsättningen under åren utan problem och inget "gasande"  <_<

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:lol:

 

Mindes en händelse från sbp i Mora för många år sedan (om jag inte minns fel) där en mycket "välvuxen" (läs för lång för sin bil och bred som en ladugårdsdörr) herre skulle in och besikta sin mb 300d från en äldre årsmodell. det var en mycket snäll o lugn kar som sällan hetsade upp sig och körde sin bil därefter. 

Nu föll det sig inte bättre än att det var nya reglar det året och alla dieselmotorer skulle varvas på fullvarv för att kolla sotmängden. Besiktningsmannen trampade ner gaspedalen i botten men bilägaren öppnade dörren och "plockade ut honom" illa kvickt med en arm :) Kan nämna att bilen gick igenom i fortsättningen under åren utan problem och inget "gasande"  <_<

Det går inte att räkna hur många dieselmaskiner som SBP skrotade på det viset..fruktanvärt idiotiskt!! Hört mycket om det där..

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Det händer inte nåt med drivlinan, den tåler det utan problem.

Kan man rycka och slita uppför bergknallar och bland stock å sten så pallar den utan problem att hoppa till lite i bromsprovaren. Den e fan inte gjord av porslin!

 

Det går inte att kolla bromsarna i bromsprovaren då den driver på alla hjulen, därför körs den inte i provaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej usch!

 

 Den dagen man skall mäta bromsfördelningen på våra bilar, allra helst 6-hjulingarna..då kommer samtliga av oss få ligga i timmar och justera bromsbackar.

  Fy fasen, och aldrig blir det bra heller..

 

   Hört många historier om gamla VW med trummor som farsan jobbat med hela sitt liv.. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går visst att kolla bromsarna i bromsprovaren.......lägg F-lådan i neutral så går det ;)     

 

Får hoppas att dom inte skaffar en sådan bromsprovare vi har på jobb, den tar fyrkrafsare på löpande band :P

 

Nä...det kan ju inte stämma, eller?  Fyrhjulsdriftens inkoppling sker ju på växellådans utgående axel till främre kardanen och har inget med Hög/Låg/neutral på fördelningslådan att göra om jag inte är helt ute och cyklar. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...