Gå till innehåll

Solpanel + batterier + kylskåp (Island 2018).


Johannes

Rekommendera Poster

ang kylskåp. annonstips på vanligt samt toppmatat http://www.varnamotorget.se/annons/1624684/kylskap_gasol.

 

ang kall bil i varmt land: Välj ljus färg på bilen. Rejäl takhöjd.  Dubbeltak: camperdelens tak ligger inte dikt an mot hyttaket utan här sparades en luftspalt för att på detta sätt få en kylande funktion på hyttaket.  Dubbeltakfunktion går så klart få med ett rejält takräcke som skuggar bilens tak från värsta solstrålningen.  Bilar med stående rutor blir svalare än moderna och på min är alla rutorna utbytta och de nya har en lätt toning på filmen i laminatet som också reflekterar bort värme.  Har turen att ha en firma runt hörnet som troligen är sveriges största glas sliperi, en uppsättning nya rutor kostade inte mycket. 

 

Tidigare äventyrsbilar så sattes isolering på de rutor som inte behövdes detta för att hålla bort värmestrålning.

 

Stora takluckan som brukar vara på glänt drar även den ut värme, samt takventiler.

Golvisolering eller dubbelgolv,  jag har dubbelgolv på sidorna detta ger även bra förvaring.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag har inte lyckats hitta nåt bra ställe så mina extra batterier är placerade i en plast låda stående ovanpå höger hjulhus i bagaget. Tanken är nog såsmåningom att bygga ett par långa lådor liknande FredrikL men inte fulldjupa så man kan ha batterierna längst in i bagaget bakom soffan. Då blir de osynliga oxå samt att man får ett jämnt fint golv ovanpå lådorna/batterierna.

 

Har du skaffat agm/gel eller måste de ventileras?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du skaffat agm/gel eller måste de ventileras?

Jag har inte köpt dem ännu men tänkte mig AGM,(men kan iofs ändras om ngt fantastiskt erbjudande uppenbarar sig :) ) tänkte kika på nån bra plats och ev anpassa batteri storlek / polplacering efter var de placeras :)

 

Bra tips annars :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...