Gå till innehåll

Solpanel + batterier + kylskåp (Island 2018).


Johannes

Rekommendera Poster

Det finns invertrar med prioritetskoppling. Dvs om det finns nätström så väljer den det istället för att använda batteriet. Den mest avancerade invertrarna innehåller även en batteriladdare man får en mobil UPS. Dessvärre kostar en sådan inverter på tok för mycket för detta ändamål.

 

Kylskåpet är antingen av kompressortyp eller absorbationstyp. Båda typerna klarar 24V och 230V. Ett kompressorkylskåp drar lite elenergi och ett absorbationsskåp går även att köra på gasol men drar istället lite mer el. I första hand tänker jag mig ett kompressorkylskåp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns invertrar med prioritetskoppling. Dvs om det finns nätström så väljer den det istället för att använda batteriet. Den mest avancerade invertrarna innehåller även en batteriladdare man får en mobil UPS. Dessvärre kostar en sådan inverter på tok för mycket för detta ändamål.

 

Kylskåpet är antingen av kompressortyp eller absorbationstyp. Båda typerna klarar 24V och 230V. Ett kompressorkylskåp drar lite elenergi och ett absorbationsskåp går även att köra på gasol men drar istället lite mer el. I första hand tänker jag mig ett kompressorkylskåp.

Hade inte tänkt på att man kan ha prioritetskopplat, a la UPS. Smart grej.

 

Jag har aldrig träffat på ett kompressorskåp som klarar både 230 VAC och 12/24 VDC, kan du länka till något sådant?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-6558-0-55902600-1436207648_thumb.jpgpost-6558-0-78601500-1436207728_thumb.jpgpost-6558-0-83260500-1436207803_thumb.jpg

 

Såhär ser det ut i skrivande stund, hittade ett 40liter isotherm (indel webasto marine) kompressorskåp på blocket. Kompressorn sitter nu ovanför skåpet i några aluprofiler så att man sparar 20 cm på djupet. Tack vare det får det plats ovanpå snö-kedje-gropen bakom hjulhuset. Har tänkt fixa nån hylla så att man kan komma åt grejor under skåpet oxå. Skåpet klarat12-24 volt och är mycket snabbt att kyla ner, tomt skåp är kallt inuti på 30 minuter.

 

Det drar enligt tillverkaren vid 20+Grader i omgivningstemperatur i snitt 0,7A/timme på 12 volt.

När man har tillgång till 230v kan man låta Ctek laddaren ladda batteriet samtidigt som man driver kylskåp och annat. Min Ctek ger Max 25A så det borde inte några problem att lösa det.

 

Enligt tillverkaren av både kylskåp och laddaren så skall det funka. Det enda som inte var tillåtet är att koppla laddaren direkt till kylskåpet utan man måste givetvis ha ett batteri mellan.

 

Så om jag fart det hela rätt så behövs inte något kylskåp som klarar 230 utan det räcker att starta Ctek när 230 finnes.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3000kr är inte så prisvärt. Finns en liknande för 12 volt och den har anslutning för solceller. Skylemarks har ett enkelt skiljerelä. Jag har fått för mig att det blir en strömrusning när man slår ihop ett tomt batteri med startbatteriet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jepp jag körde med skilljerelä innan jag byggde om till 2 separata system och laddningen blir inte bra + man förkortar livslängden på batterierna.

bästa är en dc/dc laddare om man vill koppla ihop 2 24V banker och de finns i många olika kvaliteter/prisklasser

 

Känns dock som att den här delen är en matrialsport och man kan plöjja ner många sköna tusingar för att få ett riktigt fint system eller nöjja sig ett lite billigare som fungerar helt ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ett 24V system som laddas av generatorn och tar had om alla original 24v system + dieselvärmaren, 24/230v inverter och kylskåpet.

ett 12V batteri står för glödning, startmotor + diverse 12V prylar som radio och ladduttag.m.m

 

12V batteriet laddas av en Waeco perfect power 24/12V.

När jag står uppställd en längre tid har jag en 12v laddare och en 24v laddare inkopplade.

 

Har fungerat bra hittils

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm själv brände jag mina batterier i skåpet nu i dagarna, satte på en laddare för underhålls laddning, ej ctek eller smart laddare och glömde av den, så nu var det helt dött i batterierna, och jag var tvungen att vädra ut gaserna som var där inne. 

Tur det inte slog gnistor när jag fipplade med laddaren .

Får nog satsa på ett bättre system för batteri bank där bak. Börja om och gör rätt

Det blir att bygga in en av 24 v laddarna jag har i skåpet, och sätta timer på laddnings tiden. 

Blir nog bra med start booster inbyggt i skåpet, Då det finns som alternativ på anläggningen jag slaktar för att stoppa in där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gjorde du det där H.H? Var batteriet dåligt från början och "kokade" torrt i någon cell? Jag tror aldrig jag lyckats ladda sönder ett batteri :unsure:  Däremot brukar jag nuförtiden ha svårt att få batterier att ta laddning :huh: Plockad en gång isär ett batteri som inte gick att ladda och upptäckte att katodplattorna var nästan helt borteroderade :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä batterierna har varit helt ok. Dock använder min dotter skåpet i bland och håller till i när jag skruvar, det är hennes lekstuga då, så lampor mm brukar glömmas på, där av att det var dåligt med ström i dem, 

Men batterierna är egentligen gjorda för att sitta som back upp system till en data server, Alltså en jäkla massa batterier serie kopplade, 

Så om de skulle ha en speciell laddare vet jag inte, fick två som jag har haft och det har inte varit några problem tidigare att ladda dem.

Men nu stog det på i 5 dygn eller så och det är det kombinerade start aggregatet/ laddaren som jag använde denna gång. tror det vart lite för mycket, för batterierna var stek heta och det luktade "kanllgas" i skåpet.

 

Nåja jag hade tänkt byta till fritids batterier eller båt batterier i skåpet ändå för det är inte start sröm jag skall ha i dem , utan enbart som förbrukare.

 

Har fått fart på en kyl nu, den simplaste som drar mest ström naturligtvis. 

Som vanligt är det kontakterna som är den svaga länken, De sitter oftast så man råkar stöta till dem eller liknade, så blir de glappa, och till slut blir de varm och bränns sönder, Nu har jag lött dit en kabel direkt innanför till anslutningarna och dragit ut kabeln på sidan, så det kommer hålla bra mycket längre, när man flyttar runt på det

Annars har jag en bosch som jag köpte av en forumit som har haft det med sej på island ett år, som har varit kanon, men själva fläkten vill inte längre, jag har felsökt, men inte hittat något fel, så det skall jag nog lämna bort tillsammans med en Elektrolux kompressor kyl, som vill ha lite service.

Elektroluxen är både 12 v 220 v och gasol, så det borde vara bäst att ha permanent i skåpet.

Omvandlaren jag har i skåpet klara att driva det, så då kan det vara värt att lägga några hundra på service av det.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä batterierna har varit helt ok. Dock använder min dotter skåpet i bland och håller till i när jag skruvar, det är hennes lekstuga då, så lampor mm brukar glömmas på, där av att det var dåligt med ström i dem, 

Men batterierna är egentligen gjorda för att sitta som back upp system till en data server, Alltså en jäkla massa batterier serie kopplade, 

Så om de skulle ha en speciell laddare vet jag inte, fick två som jag har haft och det har inte varit några problem tidigare att ladda dem.

Men nu stog det på i 5 dygn eller så och det är det kombinerade start aggregatet/ laddaren som jag använde denna gång. tror det vart lite för mycket, för batterierna var stek heta och det luktade "kanllgas" i skåpet.

 

Nåja jag hade tänkt byta till fritids batterier eller båt batterier i skåpet ändå för det är inte start sröm jag skall ha i dem , utan enbart som förbrukare.

 

Har fått fart på en kyl nu, den simplaste som drar mest ström naturligtvis. 

Som vanligt är det kontakterna som är den svaga länken, De sitter oftast så man råkar stöta till dem eller liknade, så blir de glappa, och till slut blir de varm och bränns sönder, Nu har jag lött dit en kabel direkt innanför till anslutningarna och dragit ut kabeln på sidan, så det kommer hålla bra mycket längre, när man flyttar runt på det

Annars har jag en bosch som jag köpte av en forumit som har haft det med sej på island ett år, som har varit kanon, men själva fläkten vill inte längre, jag har felsökt, men inte hittat något fel, så det skall jag nog lämna bort tillsammans med en Elektrolux kompressor kyl, som vill ha lite service.

Elektroluxen är både 12 v 220 v och gasol, så det borde vara bäst att ha permanent i skåpet.

Omvandlaren jag har i skåpet klara att driva det, så då kan det vara värt att lägga några hundra på service av det.

För djupurladdningsbatterier är AGM bättre än flooded cells. Fritidsbatterier är flooded, de har bara tjockare "paneler" av bly än startbatterier. Vid djupurladdning av våta batterier faller bitar av bly loss och hamnar i botten av batteriet, de kan således inte återföras genom laddning. AGM är torra så tillvida att det är glasfiber runt blyes, så blået kan inte flytta sig mer än säg någon millimeter, vilket gör att sannolikheten för att det skall oåterkallerligt flagna. Sedan finns det ett annat slitagefenomen och det är sulfatering, det uppstår även på AGM, men det undviks lättast genom att inte låta batterier stå urladdade länge.

 

Batterier till UPSer brukar bara gel eller AGM.

 

Jag skulle för övrigt rekommendera att du kopplar in en krets som kopplar bort last vid låg batterispänning, så att du inte sliter på batterierna onödigt mycket.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Har äntligen hunnit testa teorin att låta ctek M300 laddaren ladda 12-batteriet samtidigt som kylskåpet är igång.

 

Jag var lite orolig att ctek skulle bedöma batteriet som defekt om det ligger last på. (Kylskåpet) när man startar laddaren.

 

Den gör nån slags självurladdningstest innan den startar laddningen och om lasten är för hög kommer den felindikera och slå ifrån laddningen. Jag har dock ingen aning om exakt var gränsen för hur mycket last som kan läggas på batteriet innan ctek tror att batteriet är kasst.

 

Men med varmt kylskåp som startas på kallaste läget samtidigt som laddaren startar så funkar det klockrent. Laddaren fyller batteriet och ligger sedan och pulsladdar löpande trots att kylskåpet hela tiden ligger och suger ut lite kräm. Körde i ca två dygn. Kylskåpet drar mindre ån 3 A när kompressorn går. När tid finnes skall jag testa med en högre last för att se var gränsen går innan ctek protesterar. :-)

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag går även jag i kylskåps- och solcellsfunderingar. Har inte sett så mycket hur andra har löst placeringen av kylskåp eller kylbox. Jag hade tänkt att ta bort värmepaketet i bak och sätta kylskåpet där. Sedan får jag lösa det där med värme i bak på något annat sätt. Även ventilen till framhjulsdrivningen måste flyttas.
post-8529-0-88705200-1438599987_thumb.jpg

 

Isoterm 65 liter kylskåp. Höjd 53 cm, bredd 45 cm och djup 46,5 cm. Utrymmet är 59 x 45 x 50 cm.

 http://www.thermoprodukter.se/templates/product.asp?ProductGuid=1653G&GroupGuid=4

Ska kolla upp om man kan flytta bort kompressorn från skåpet för i sådana fall ryms det.

 

Vad tror ni om detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog den enda platsen jag har som kan rymma ett stort kylskåp. På andra sidan under bordet sitter original 24V-batteri, 24->12-omvandlare och 12V-batteri. Under takluckan på översta hyllan finns det plats för ett sprit- eller gasolkök. På så sätt kan jag ställa upp takluckan på hasparna och få en springa på 2 cm för utsug av matos och avgaser. 

 

Jag har en idé om att i det längsta försöka hålla lastutrymmet intakt så bilen inte tappar i bruksvärde. All fast installerad utrustning sitter längst fram eller i hytten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Fra post #12.

``

Derfor er jeg igang med at ændret min bils ledningsnet så generatoren går direkte på startbatteriet, med en sikring imellem og alt strøm til bilens ledningsnet kommer fra Ctek systemet.

Det forrosager så nogle problemer:

1.) Start nøglen skal påvirke TO systemer. Selve start signalet til starteren og strøm til bilens forbrug som nu kommer fra Cteken i stædet fra batteriet.

2.) I min bil er strømmen fra Cteken god nok til drift af bilen MEN mine kontrol lamper tænder og slukker når Ctek systemet kobler om mellen forskellige forsyningsveje. Dette problem skal jeg have drøftet med Ctek udvikling.

3.) Da jeg ikke har gennemført problem 1.) KAN der ske fejl i mit system. Men ikke være end at jeg kan omgå det. Men det er klart utilfredsstillende uden den rigtig kobling af start nøglen.

Det skal lige bemærkes at de ovenstående problemer bliver løst og at de er opstået fordi jeg vil have et endnu mere idiotsikkert system end Ctek har designet for. Jeg er ogsåoverbevist om at Ctek kan og vil ændre i kodningen af mine D250S Dual for at løse problemet med mine kontrollamper, om jeg ikke løser det med et andet trick.

´´

 

Det har taget lang tid at tænke det igennem og finde løsningen ang mine kontrollamper, der tændte og slukkede.

 

Den del er nu løst. Det var ret simpelt. Løsningen kom til mig midt i en sætning om et andet emne.

 

Da jeg lavede om så alt strøm til bilen kommer fra Ctek systemet. Tænkte jeg ikke over at føleledningen til laderegulatoren fulgte med det øvrige ledningsnet til forbrugs batterierne. Dermed påvirkes laderegulatoren af frubrugs strøm kredsen og ikke som den skal start kredsen som er den kreds som generatoren er tilsluttet. En RIGTIG dummert.

Det er var bare at finde ledningen som var lige ved start batterierne (Der hvor om koplingen er foretaget). En færdiglavet sikringsholder med ledning var nok i længden.

Test har vist at mine kontrol lamper nu opføre sig som de skal.

 

Opgave løst.

Så er det bare det sidste under ret stammen der skal laves så start nøglen styre to systemer i stedet for et.

Evt vil jeg tilføje et relæ mellem de to systemer så Ctek ikke kan tage strøm fra start batterierne til den indkode værdi. Det vil give lidt længere standby tid på startsystemet. Det er fin pudsning, men det er det jeg kan lide.

Så har jeg, med mine øjne, gået to skridt længere end Ctek har tænkt og kunnet. Det er temmelig specefike indgreb der er gjort i el systemet.

 

Det var bare en opdate på en gammel tråd.

 

Mvh

Knudsen

 

Ps: Er nogen interesseret i mere om hvad og hvordan så skriv endelig.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmmm... glass till ungarna, dricka, varmkorv, bregott, ost, skinka, mjölk.

 

Du har rätt att man klarar sig helt utan kylskåp genom att köpa konserverad varmkorv och dricka varm cola men elen från solen är ju gratis om man väl skruvat fast grejorna så jag tycker det är ett kul projekt.

 

Har för egen del fixat taktält och tänker ha bilen mestadels till camping, fiske med familjen och kanske lite jaktövernattningar förmodligen väldigt få långresor.

 

Lägstanivån för att få med sig fru och barn är nog en bra sovplats, bra käk, toa och nån slags tvagningsmöjlighet, Min bil blir väldigt primitiv i jämförelse med din 202:a men jag hoppas få dessa grundläggande faciliteter under kontroll till sommaren så man hinner testa allt i god tid innan några längre resor.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle prioritera vad jag anser viktigt efter egna erfarenheter så.

1. bra sovplats

2. bra lås möjligheter så fordonet kan lämnas med värdesaker samt att man slipper objudna nattbesökare.

3. varmvatten för disk och dusch

4. extra värmare

 

Åker man varmare länder blir man förvånad hur lite som behöver kylas, ex: på båtarna lagrades mjölken på däck mycket saker är konserverade för att förvaras varmt.  Kött köpte man när man såg blodet rinna utanför slaktarens garage/butik annars tillagades rätter av konserverad presskött, fisk köps alltid färsk och mycket grönsaker blev det.   

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...