Gå till innehåll

Köpt TGB30 !


Rekommendera Poster

Hej!

 
Då var man ägare till en TGB30 !  Kul då jag har kollat runt en del men inte kommit till skott…
 
Det blev dryga 40 mils köring i lugnt tempo ( max 70km/h). Det gick bra men tyvärr gav flera däck upp till slut.
De är ju gamla så det var med i â€kalkylen†- men redan första dagen... :huh:  Svängd förbi en däckfirma och
han sa att original däcken är alldeles för gamla !  Iaf, massor med gummibitar flög all världens väg från slitbanan
under den lugna resan hem med TGBn :) Härlig känsla med dessa fordon - minns lumpen så väl !!!
 
Den har bra nya batterier, extra styrkort, flera service & REP från MILO-verkstad dokumenterat i pärmen,
4 kedjor, brännare/ vinter blåslampan, verktyg, slangar, mörker belysning, transport hytten och tom spade & yxan kvar!
Känns som en komplett bil.
 
Behöver dock i framtiden måla bil  & flaklemmar & hytten såsom många behöver... En 76:a ju...
 
Så, en fråga. Hur gick det för era MAN Kat1 + däck?  Fick alla ihop det bra? Var / är ventilen
ett problem? Behövdes kompletterings v-lister, sprayer mm?  Finns en summering ?
Finns det nån hjulsats att köpa av någon forum medlem?
 
Hoppas få lite guidning av er erfarna ! :)
 
Tack och vi ses.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej HenkeS!

 

Välkommen och grattis till din 30! Kul att den är såpass komplett.

 

Bra däck är bristvara. Bilar som stått länge i mobförråd har ofta fått friska däck utbytta mot utslitna eller uttorkade och så småningom sålts med uttjänta däck. Det finns hyfsade däck på marknaden men då får du köpa hela hjul, dock inte dyrare än enbart däck, fälgar tycks finnas i överflöd. Jag har faktiskt fyra helt nya originaldäck som kommer från ett gummiförråd, luktar färskt gummi, är mjuka och fina och har gjuttrådarna kvar. De får bli min pensionsförsäkring, eller någon av bilarnas...

 

Mina tyska hjul har nu rullat några hundra mil på min 40 kranbil. Ventilerna är limmade i fälgarna och sitter där de ska med 3,5 bar i däcken. Det har blivit en helt annan bil och den har ökat toppfarten c:a 10 kmh. Och ja, jag fick ordna egna tätningsringar. Dock ingen tätningsvätska eller liknande. Kan bara rekommendera dessa hjulen. Björn, läser du det här? Dags för ett nytt gruppköp? Jag tar 5 hjul till på studs!

 

Jag har köpt, registrerat och sålt ett antal TGB 30 och 40. Ska jag ge dig några råd blir det att kolla konditionen på bränsletanken och dess bottenfilter, rost i tankarna är vanligt och täpper snart till tankfiltret och filtret i glaskoppen på bränslepumpen. Se också över kablage och kontaktdonen till magnetventilerna på växellådan, liksom mikrobrytaren till gasreglaget, spruta WD40 eller 556 i kabelns ingång i brytaren och en droppe motorolja på rullen. Det finns för övrigt en hel del skrivet om detta på Terrängbil.

 

Lycka till och var inte rädd för att ställa frågor! Sannolikheten för begåvade svar ökar givetvis om du lägger upp bilder på underverket...  :D

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att du skaffat 30:a. Det är härliga "bilar". Jag har också original däck men som tur är håller de ihop fint. De blir förståss rätt så "guppiga" när den stått ett tag, men det går över på några mil.

 

Det brukar dyka upp hjul på blocket med jämna mellanrum så håll ögonen öppna. Det finns också några företag som skrotat en massa bilar som har däck.

Fast jag skulle nog också gärna byta upp mig till de tyska hjulen, 10 km/h extra fart är inte helt fel ;)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej HenkeS!

 

Välkommen och grattis till din 30! Kul att den är såpass komplett.

 

Bra däck är bristvara. Bilar som stått länge i mobförråd har ofta fått friska däck utbytta mot utslitna eller uttorkade och så småningom sålts med uttjänta däck. Det finns hyfsade däck på marknaden men då får du köpa hela hjul, dock inte dyrare än enbart däck, fälgar tycks finnas i överflöd. Jag har faktiskt fyra helt nya originaldäck som kommer från ett gummiförråd, luktar färskt gummi, är mjuka och fina och har gjuttrådarna kvar. De får bli min pensionsförsäkring, eller någon av bilarnas...

 

Mina tyska hjul har nu rullat några hundra mil på min 40 kranbil. Ventilerna är limmade i fälgarna och sitter där de ska med 3,5 bar i däcken. Det har blivit en helt annan bil och den har ökat toppfarten c:a 10 kmh. Och ja, jag fick ordna egna tätningsringar. Dock ingen tätningsvätska eller liknande. Kan bara rekommendera dessa hjulen. Björn, läser du det här? Dags för ett nytt gruppköp? Jag tar 5 hjul till på studs!

 

Jag har köpt, registrerat och sålt ett antal TGB 30 och 40. Ska jag ge dig några råd blir det att kolla konditionen på bränsletanken och dess bottenfilter, rost i tankarna är vanligt och täpper snart till tankfiltret och filtret i glaskoppen på bränslepumpen. Se också över kablage och kontaktdonen till magnetventilerna på växellådan, liksom mikrobrytaren till gasreglaget, spruta WD40 eller 556 i kabelns ingång i brytaren och en droppe motorolja på rullen. Det finns för övrigt en hel del skrivet om detta på Terrängbil.

 

Lycka till och var inte rädd för att ställa frågor! Sannolikheten för begåvade svar ökar givetvis om du lägger upp bilder på underverket...  :D

 

Grattis till en fin investering och välkommen in i gänget!

 

Får vi ihop ett 24-tal hjul+ till underlag för en beställning så kan vi nog köra en ny runda... :)

Bilen blir som ny med de tyska härligheterna!

 

Kan du köra studenter under de två första veckorna i juni?

 

Med vänlig hälsning, Björn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla !

Haft en underbar helg med TGB:n och inte haft tid att :) kollat på webben alls!  Tack för svar & uppmuntran!

Jag är helt klart med och beställer 5 hjul eller köper av någon forum medlem som inte behöver dem !

Student flak mm kan jag troligtvis vara med på !  Transporthytten måste isf av och två flaklämmar & lite staket snickras.

Men, det är säkert lätt ordnat!  Hur är det med "studsandet & öl stinna" firande på flaket? Kan nått "hoppas sönder"?

Imorse i "morgon kylan" gungade hjulen friskt !  Som att köra en gammal Lundbergare eller ute på havet - haha !

Har stor förhoppning att nya hjul & fälgar gör stor skillnad - såsom beskrivits på forumet!

Mvh, Henrik 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Japp, fick ett par reserver som jag kört på lite i helgen -  slitna "slut" originalare...  Ena däcket har nu efter helgen flera "håligheter/ gropar" ner till "korden".

Ingen offroad utan endast fin körning till "återbruket" och lite långsamma fina njutningsturer..  Skall inte köra mer på dessa utom till verkstad/ gummigubbe.

Således; skriande behov av hållbar däcklösning !

 

På återbruket fick jag komma in och fick hjälp med deras hjullastare att kassera 2st original "lik"...   Max ca 5-10min = klart ! Härligt & bussigt!

Personalen njöt och mindes TGBn från lumpentiden!  :)  Välkommen tillbaks !  (( På en återvinningsstation där lastbilar är förbjudna  ^_^ )). Gött !

 

Härligt !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har några "ritningar" (nåja, Vinkon skulle väl ta sig för pannan  :P ) om du vill bygga flak stängsel för studentkörningar. Det är en enkel lösning som du slänger ihop på en eftermiddag för runt lusentappen i delar.

 

Flaket klarar sig bra. Kanske rent av blir bättre med öl-impregnering   :P

Det ända som kan gå sönder på flaket är studenter, och ölburkar...

Men jämrans vad det studsar när 45 ungar hoppar i takt   :wub:

 

 

Hej alla !

Haft en underbar helg med TGB:n och inte haft tid att :) kollat på webben alls!  Tack för svar & uppmuntran!

Jag är helt klart med och beställer 5 hjul eller köper av någon forum medlem som inte behöver dem !

Student flak mm kan jag troligtvis vara med på !  Transporthytten måste isf av och två flaklämmar & lite staket snickras.

Men, det är säkert lätt ordnat!  Hur är det med "studsandet & öl stinna" firande på flaket? Kan nått "hoppas sönder"?

Imorse i "morgon kylan" gungade hjulen friskt !  Som att köra en gammal Lundbergare eller ute på havet - haha !

Har stor förhoppning att nya hjul & fälgar gör stor skillnad - såsom beskrivits på forumet!

Mvh, Henrik 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Kollade i bränsletanken och den var full med små-små rostflagor som simmade runt omkring på botten...  Bör man skaffa ny tank?  Om man rensar hur länge

håller det sig "clean".  Vad tror ni om att göra nån enkel redundant "bränsleledning & filterlösning" så man inte "plötsligt blir stående" på vägen i mörker.

Är är operationen rensning av glaskroppen vid en vägren "enkelt"...  Inte provat ännu.

Mvh, Henke 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att svara på, det beror egentligen på hur plåten ser ut på tankens insida. Men du kan köpa lite tid genom att tömma tanken och skölja ur flagorna.

 

Lossa luckan med filtret som sitter med 4 bultar med 1/2" skalle, mitt på tankens nedre yttre långsida och töm tanken i lämpligt kärl. Medan skiten sjunker till botten lossar du rören på tanken ovansida, sladden till mätaren och banden som håller tanken i konsolerna. Arrangera så du kan vicka runt på tanken, sätt på filterlocket provisoriskt, häll på 15-20 liter, ta bort filterlocket och vicka runt på tanken medan dieseln rinner ur. Upprepa till det bara kommer ren diesel.

 

Tanken har invändiga skvalpskott (väggar) som gör det svårt att komma åt hela tanken från påfyllningshålet, så det går inte att göra mycket mer än sätta ihop grejerna igen och köra vidare.

 

Du kan dock fördröja mer rost rätt länge genom att behandla invändigt med "rostätare". Den kan du tillverka själv med fosfatsyra blandat med vatten till c:a 35% koncentration. Jag har inte använt det i tankar men väl på en massa annat som har rostat. 2 timmar i syrabadet tar bort all rost och lämnar en grå yta som inte rostar och är utmärkt att lägga lack på. Glömde säga att syran ska sköljas bort med rikligt med vatten.

 

Om du fortsätter att köra kommer så småningom filtret i glaskoppen på motorn att sätta igen sig. Är du inte rädd för att skita ner dig kommer du åt den utan att tippa hytten, om du vrider ratten fullt till höger. Får du inte igång motorn kan du köra startmotorn 15-20 sekunder medan du vrider på ratten, det funkar, fråga gärna hur jag vet det... Ha en polygrip liggande i bilen, den behöver du för att lossa muttern som håller koppen. När du har rensat filtret behöver du pumpa upp bränsle till insprutningspumpen, det gör du för hand med pumphandtaget vid filtret. Du känner i pumpmotståndet när bränslet är uppe igen och det går fortare om du lossar en av luftningsskruvarna uppe på finfilterhållarna.

 

Tankfiltret tar längre tid att sätta igen sig men är också bökigare att göra rent, lossar du locket rinner ju bränslet i tanken ut...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att komma åt med tryckluft, skvalpskotten är i vägen. Häller man i 20 l bränsle och ruskar om tanken så skvalpar det lika mycket i varje fack och det fungerar.

 

Om du menar finfilter så är det dubbla. Flaskhalsen är dock silen i glaskoppen, väldigt liten filteryta och sätter snabbt igen sig. För övrigt svårt att få helt rent, bara diesel räcker inte och man kan inte skrapa rent med verktyg. Har provat bensin, aceton, thinner, etc och det är bättre. Allra bäst funkar dock MEK (Metyl Etyl Keton, googla det) som löser alla avlagringar i plastsilen på några minuter. Vi har det på jobbet, annars nog lite svårt att få tag på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...