Gå till innehåll

Växelras


Janne H

Rekommendera Poster

Var i skogen på jakt och skulle stoppa in lågväxeln, det gnistrade under sa kompisarna sen var växelspaken sladdrig och bara 4 låg i. Lyckades vända bilen på en slinga och skulle bromsa in och stanna då låste hela paketet ihop. Nu står den i skogen går ej att flytta och växelspaken är helt lös, ska ta ner kardaner och bogsera hem den men vad kan ha hänt? Gnistorna kom nog från fördelningslådans kontakt misstänker jag. Någon som har tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lät inge vidare mitt din jakt :mellow:

Kan va nån av lådorna som rasat eller kopplingen,brukar ju finnas begangnat till

rimliga priser :)

Jag skulle nog riva ner och kontrollera lådorna och kopplingen.

Du har ju helkaross vilket underlättar att sänka ner lådan då

du drar en stropp runt taket och genom dörrarna och sen i med wirejacken,även

en pallning i bak-kanten av motor bör användas,sen är ju resten lättskruvat.

Går det att fri-koppla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gick att fixa i skogen, det var länkarmen som hade tappat en mutter och hoppat ur vid lådan. Två  buntband så kom jag hem iaf. Men samtidigt försvann bromsarna och nu när jag tog hem den så var ena burken tom men såg inget ute vid hjulen, får krypa under nån dag och kolla var läckan är, eller om det är en huvudbromscylinder som pajat.Tog längst ner och bilen ställde sig på tvären så en krets är borta.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jop men nu är det bromsproblem, höll ju på att bakluckan på en jaktkompis bil innan jag fick hejd på den. funderar om jag inte tyckte den gav vitrök de sista dagarna, borde indikera på bromsklockorna.

Precis,ja brukar med jämna mellanrum kontrollera nivån i behållarna,även markerat ytnivån med

en tushpenna för att kunna avgöra om det försvinner nått :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade idag  på bilen, jag körde ju en stund på skogsvägarna typ 700m när jag väl fått i fyran. Där blev mitt problem med bromsarna till, växelstången från spaken hade ju släppt bak vid lådan och ramlat ner och skavt av ett rör till läckage och det andra näst intill, så byte av bromsrör från prylen på ramen fram till skarven vid bakaxeln ev skarva en bit på båda. Nog lika enkelt att byta hela längderna. Då  kommer nästa fråga vilken dim är det på rören och vad för gänga på ändarnas muttrar? Mätte med skjutmått och fick typ 5,5 mm. Det verkar inte vara kopparrör utan galvade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det dags att bråka med min med....fick se igår att vänstra behållaren va helt tom :huh:

Kollade nog senast aug.

Men igår iaf jag fyllt på med vätska och kopplade ur slangen till insuget samt pluggade detta.

Kör ett tag utan bromsservo för att reda på om det sugit bromsoljan från klockan till

förbränning eller om det läckt på annat håll

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade idag  på bilen, jag körde ju en stund på skogsvägarna typ 700m när jag väl fått i fyran. Där blev mitt problem med bromsarna till, växelstången från spaken hade ju släppt bak vid lådan och ramlat ner och skavt av ett rör till läckage och det andra näst intill, så byte av bromsrör från prylen på ramen fram till skarven vid bakaxeln ev skarva en bit på båda. Nog lika enkelt att byta hela längderna. Då  kommer nästa fråga vilken dim är det på rören och vad för gänga på ändarnas muttrar? Mätte med skjutmått och fick typ 5,5 mm. Det verkar inte vara kopparrör utan galvade.

Kan kolla på de lösa rör jag vet att det ligger i Olerum på lördag när jag skall dit och hämta lite saker vad det är för gängor och dim.

Vill inte skruva loss mina för att kolla  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...