Gå till innehåll

Oscar II Fort, TGB 11


O.II.F

Rekommendera Poster

Om det inte är bromsvätska skulle jag börja med att kolla om det läcker i skarven där portalhuset kan delas. Har själv behövt dela portalerna och lägga i ny packning på tub. Steget därefter är att undersöka om det är packboxen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog mitt förslag oxå, grundlig rengöring tejpa lite papperstejppå misstänkta ställen, sedan ut å köra för att framkalla läckage och sedan kolla varifrån läckaget kommer. På framaxeln har min en förmåga att bultarna som håller fast portalen skruvar upp sig själv och det börjar droppa ur axelolja. De behöver lite gänglåsningsvätsksa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm. Senast jag körde fick jag efter ett par mil "skrik" vid inbromsning. När jag stannade rök de från vänster bak. Efter bilen stått kanske 10 min, va oljudet borta och bromsar funkade normalt. Efter detta har den varit inlåst ca:3v, och idag upptäcktes detta. Bilen har med andra ord inte rullat sedan dess oljudet uppstod OCH försvann. Vet inte om de kan ha med saken att göra. Någon som har en specifik länk dyl till vart man fyller på olja (vilken olja?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla nivån i burkarna till bromsvätskan under askkoppen i hytten, rök tyder på att det droppat på en varm trumma eller att bromsarna kanske ligger an.... Då låter det ju som bromsvätska ändå gissar jag, läcker en kolv droppar det direkt ner på trumman och är den varm ryker det, det kan mycket väl fortsätta droppa på en parkerad bil och efter 3 veckor orsaka en liten pöl...

 

 

Oljan i axlarna fyller genom en plugg på själva diffklumpen och tömmes genom en likadan plugg i underkant, den oljan behöver man inte byta om den inte är förorenad, den håller visst nästan för evigt.

 

Jag vet inte om man kan kontrollera nivån i axeln på något sätt, ingen aning om oljan skall nå upp till påfyllningspluggen... Det finns säkert någon som vet.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När de här bilarna var nya använde man en hypoidolja (en filmförstärkt olja) i bakaxlar. Det har nog skett en utveckling på oljesidan och kan mycket väl finnas alternativ annars ska ni leta på en hypoidolja.

Om den övre pluggen sitter cirkus en tredjedels väg upp på klumpen från undersidan är det samtidigt nivåplugg!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, får försöka kolla upp de med oljan. Vad är kontentan av pluggens placering, oavsett vart de nu månne vara? Om "rätt" olja hittas, skall man fylla på tills det rinner över, oavsett pluggplacering eller fattar jag fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Är mycket att färdigställa på O.II.F inför 6/6 och annat, men jag försöker samtidigt att färdigställa bilen till dess första begivenhet i Skillingaryd 2-3/5. Bortsett från lite målning inne och under så har jag försökt hitta schabloner till dom utvändiga texterna, maxlast, spolar/kylvätska osv. Någon som gjort sina egna på något bra sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huurm! Ja jo...... Blev lite "lack" på firman jag pratade med om saken från början då dom drog ut på tiden där när jag spånade färgval och tankar. Sen tog min ev om målningstid av tgbn slut så då "la jag det hela på hyllan" samt att jag fick fullt upp med att hinna med allt som familj, 2 barn, "hästgård", egen firma och ordinarie jobb kunde tänkas ta i tid.

 

Jag har bilder på text och mått på dom om någon vill ha men jag har inte någon "färdig produkt" att erbjuda vilket vore toppen om det vore så men tyvärr har jag prioriterat annat.     

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tänkt ta måtten och gå till närmsta tryckeri och få dekaler upptryckta till min bil, sådana där man bara kan trycka dit de bakvända på plats och sedan plocka bort den papp de sitter på och enbart klistermärkena blir kvar.

Inget permanent men en billig och snygg lösning där man kan bättra på genom att byta ut de slitna märkena, 

Pensla lite klar lack på just "plast märkena" så sitter de bättre ;) .

 

Har full förståelse för att du inte hinner med Audi Quattro, Det var ingen som begärde att du skulle bli hov leverantör av schabloner  :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Så.. Nu är förenklad grundservice genomförd. Så nu är den så förberedd den kan vara inför första resan i O.II.F namn. Tyvärr har jag inte hunnit fixa till dekalerna dock, men har en lösning på den utmaningen då en bekant kan tillverka schablonerna som behövs. Så inga klistermärken utan hederlig militär målarfärg är planen. Om jag får som jag vill, är dom ditmålade innan 6/6.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Radiofästet i bilen tyder på ommod till ra145/146, plan är att mont 145/146 samt lufor på sikt. Men absolut, antenn upp oavsett att vi än så länge saknar radio. För er som har tid/lust/behov, besök oss gärna i Skillingaryd i helgen.. Mycket att uppleva för stora som små..

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Grunkan" är en lodbasmätare dvs en avstånds mätare. Just detta är orginal O.II.F från 1915. Bygger på att man vet höjden över havet, trigometri Mao vinkeln mellan dig, mål och avstånd över havet ger avstånd till mål. Beror på att våra 24cm och 15,2 ligger på långa skjutavstånd, mellan 13-18000m.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...