Gå till innehåll

Byta motor på valpen


Rekommendera Poster

Då var det nog ingen valp han hade gjort det på. Det finns helt enkelt inte plats att ta den uppåt utan att börja kapa i mellanväggen.

 

Ta bort kardanerna, växelförarstagen, handbromsen, all el inklusive jordflätor, kylslangar, kylfläkten, bränsleledningar, kopplingens slavcylinder, hastighetmätarsvajjer, tempmätarens givare med tryckröret. Har jag glömt nåt? 

 

Nu tar du bort dörrarna och sätter du ett spännband upp över taket med ett kedjespel i, en domkraft under växellådsbalken och då är det dags att ta bort alla skruvar ur motorkuddar och växellådsbalken- OBS balken ska ner den också. nu lyfter du lite i framkant så kuddarna släpper- troligtvis är dom av så det löser sej rätt enkelt. Dra hela paketet bakåt nån decimeteroch sänk samtidigt domkraften till allt lutar bakåt. Nu drar du allt tillräckligt långt bak så motorn går fri från framaxeln och sänker ner motor och lådor på golvet. Där välter du över den så den ligger på VÄNSTERSIDAN. Nu kan man koppla in två spännband och dra ut paketet på sidan av bilen.

 

På ett ungefär..........

 

SKREV OBELIX

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utförligt och bra som alltid Obelix.

 

Tänkte bara lägga till att jag brukar lossa grenröret vid motorn och låta det hänga kvar. När sen motorn är nere kan man lyfta vänster fram någon dryg dm så går det att dra ut motorn stående.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Åke, jag visste att det var nåt jag glömde, avgasröret måste ju bort också.

 

Sen en sak till, när motorpaketet väl ligger på golvet kan det underlätta om man har en höglyftande domkraft att sätta den på framaxeln och lyfta upp bilen när man drar ut paketet på sidan av bilen.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...