Gå till innehåll

Bromsslangar tgb13: antal? gängtyp? längd?


Svana

Rekommendera Poster

Tja alla glada.

 Jag arbetar ju i en verkstad på en hydraulfirma och vi är återförsäljare för Hydroscands sortiment..

Jag ska tydligen bli sponsrad med stålslangar till min tgb:n från min arbetsgivare..

 

..men tgbn är för närvarande ute på landet.

 

 Någon som kan hjälpa mig mäta eller finna info om mina orginalslangar, så dom kan göras likadana?

 (Just det..mina framslangar mellan ram och axel måste göras längre också..)

 

Tror mig minnas att alla gängorna är 3/8" -24 UNF.. men helt säker är jag inte.

 

Antal? 4st på framaxeln och 2st mellan framaxel och ram, och 1st mellan varje bakaxel och ramen???

 

  Nån som har slangar lösa att mäta på? ;)

 

 //tackar på förhand :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack..gängan verkar rätt..men jag ser inga slanglängder :( endast rörlängder.

 

 Har jag förstått det rätt.. 2+2 slangar vid framhjulen.. 2st längre mellan framaxeln och ramen, 1st mellan mittaxel och ram och 1st mellan sista axeln och ram?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack..gängan verkar rätt..men jag ser inga slanglängder :( endast rörlängder.

 

 Har jag förstått det rätt.. 2+2 slangar vid framhjulen.. 2st längre mellan framaxeln och ramen, 1st mellan mittaxel och ram och 1st mellan sista axeln och ram?

 

Hmm Du har rätt. Jag satt på jobbet och hade egentligen inte tid men kom ihåg att jag sett tabellen, letade reda på den och scannade...

 

I reservdelskatalogen finns både F-nummer och Volvos nummer, det kanske går att leta reda på längderna från dessa?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej! tycker att du ska strunta i stålspunna ledningar! ser bara snyggt ut på avstånd, en gummislang är hur böjlig som helst, går lätt att nypa till o stoppa tillförsel o återfår sin form efter sträckning och annan

"brutal" påverkan!! orginalslangarna är i mitt tycke överlägsna stålspunna ptfe slangar!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej! tycker att du ska strunta i stålspunna ledningar! ser bara snyggt ut på avstånd, en gummislang är hur böjlig som helst, går lätt att nypa till o stoppa tillförsel o återfår sin form efter sträckning och annan

"brutal" påverkan!! orginalslangarna är i mitt tycke överlägsna stålspunna ptfe slangar!!

 När stålslangarna blir gratis, finns det inte ens på kartan att välja nåt annat.. :lol:

 Dem är så mycket ballare också. :) kör såna på alla mina fordon.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall ut i bryggeriet nu -

Där mäter jag reserv slangarna jag har och återkommer med längd, efter dagens aktiviteter som beräknas sluta runt 18:00.

 

Har by the way precis lagt fram pack boxen till axlar och lådorna, samt en bult och något annat jag skall mäta, men jag och det skjutmått jag tog in är inte 100% överens, så jag skall plocka in det digitala så det blir rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När vi ändå snackar bromsar, är det någon som har tipps om vart man kan köpa 3/16" rör som inte är på rulle, utan raka längder?

 

Ett knep som fungerar ganska bra är att ta ut spolen ur kartongen och rulla ut röret på golvet ungefär som man rullar ut en matta, medan man successivt låser fast röret mot golvet genom att gå på det. Lite svårt att förklara med ord, men man använder alltså det platta golvet att göra röret rakt.

 

Spiralen ska tryckas mot golvet och man går med små steg på röret alldeles bakom spolen medan man rullar ut den. Röret fjädrar tillbaks lite och får en svag antydan till böj men den är enkel att rikta efter man har kapat röret. Sätt det i skruvstycket, ta en trasa i handen och dra längs röret medan du lägger lite kraft åt det hållet det ska riktas.

 

Med lite övning blir röret helt rakt!

 

En rörriktare kostar 5-600kr, det får man mycket pilsner/bensin/diesel för! (Stryk det som ej önskas)  :excl:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mått på broms slangar 13 bil

Referens bil 1314 reg nr AGG 619

 

Slangarna från framaxeln och ut till hjulen 4 st. Längd 32 cm 

Slangarna från ram till framaxeln 2 st. Längd 52 cm

Slangarna från ram till bakre axlarna 1 st till varje axel totalt 2 st på en 13-20 bil. 50 cm

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya frågetecken..

Micke säger att det är olika typer av konor i ändarna, typ hane-hane och hane-hona på vissa slangar mellan axel och ram och vissa inte.. suck!!

 

 Vilka är lika i båda änderna och vilka är olika?

 

Kan det vara så att slangände som går in i ett block har han-kona, och slangände som möter ett rör har hon-kona??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel. Gängorna är hanar ja.

 

..men om slangarna är lösa ser man han eller hon-konorna i ändarna..

Syns inte på monterade slangar på bilen.

 

Sjukt irriterande att man inte kan se det utanpå nipplarna, med en märkning eller nåt. :(

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...