Gå till innehåll

Hytt-pump reparation


Rekommendera Poster

Det diskuterades nyligen om reparations handbok för 30:an och om huruvida den var upplagd. Ingår det någon genomgång av pumpen för att fälla hytten där?

 

Min pump har inte fungerat på ett tag och jag är lite orolig att man någon gång skulle bli tvungen att faktiskt fälla hytten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pumpen är förmodligen gjord av Nike och ingen hightech mojäng. Några kulor och ett par fjädrar. Har den slutat fungera så är det nog skräp som hindrar någon av kulorna att täta mot sitt säte.  Ett sätt att kolla om den ger tryck är att plugga slangarna och försöka pumpa, då ska det bli stopp eller gå jä..gt tungt.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I reservdelsboken del 2, grupp 18A finns fina sprängskisser på pump(ar) och cylinder.

Det finns 2 olika pumpar avbildade, Nike och Powerpacker.

Börja på sidan 56 för att se cylindern och scrolla neråt så kommer pumparna.

På min bil sitter en Nikepump, men jag kan tyvärr inte läsa något nummer (övermålat?)

Det jag minns om mina lösa pumpar är att volymen är 0.32 liter och att dom ser ut att

vara i samma storlek som på 30:an.  

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, finns det två olika pumpar!?

Hoppas jag har den Wf scannade då ;)

 

Notera att jag inte har tillgång till bilen att kolla på då jag bara kör några ggr om året, på semester :(

Däremellan tar polaren Robert hand om den. Han har redan kollat lite på problemet men vi har inte löst det ännu så när det kom en verkstadshandbok på tal lät det ju extra intressant :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får inte missta mig för någon som vet något om hydraulik, trots en kurs i ämnet på högskolan. Dock 30 år sedan så det är saligt glömt ... ;)

 

Vi gick en av de första data teknik utbildningarna i Luleå och det fanns kvar rester av original kursen i mekanik (?) t.ex hydraulik, 4-leds mekanismer och kugg-hjul

Det var ett kul komplement till data-login men tyvärr inget jag någonsin jobbat med och därför väck :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En grej som underlättar hyttpumpandet är en rejäl pumpspak.

På jobbet har vi ett aluminiumspett som är avsvarvat och passar i pumpen.

Rena drömmen jämfört med originalpinnen. men de e klart, jag pumpar hytt

flera gånger om dagen i bland och då uppskattar man att det går lätt.

I min 30:a har jag en teleskopstång med grov och tung ytterända, ca 1m lång.

Följde med gamla Huddig grävlastare. Funkar bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej.

Snabbsvar.. hyttpumpen verkar inte läcka ut så att det går att se något rinnandes ur den..

Har tagit ur själva lilla pumpdelen och packat om den.

 

Man får upp ett j**vla tryck i den och den väser ilsket om man försöker ta i mycket så jag misstänker att kuler, pumpkolv osv är hela..

 

Därimot vredet för att ändra mellan höjning och sänkning känns konstigt jämnfört med dom andra jag har använt så misstänker den.

 

Nu börjar kvicksilvret leta sig uppåt så detta börjar bli mera och mera aktuellt då..

/R

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...