Gå till innehåll

Lämpligt flak till TGB 13 (t.ex. Floby aluminium)


Fladric

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har köpt mig en TGB 1314 och tänker skaffa mig ett flak till den, tänkte kolla om nån har ett passande liggande?

Bor i Umeå så om det finns i närheten är det en bonus! :)

Vet inte riktigt vad önskvärd längd och bredd är, men gissar drygt 3 meter långt och ca 2 meter brett med tanke på det som sägs i denna tråd:

 

http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/1493-flak-till-tg-13/

 

Hör av er via PM om ni har nått!

 

Och en bild på bilen, en tråd är roligare med bilder  :wub:

 

post-9302-0-78119600-1430739596_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tyvärr inget tips på grejer, men vill påpeka att jag sett flera byggen som sett väldigt bra ut men där byggaren inte tagit ordentlig höjd för bakhjulens rörelseväg. Man kan ju strunta i det om man vill, för de gånger bakhjulen hasar uppe i hjulhuset kanske inte gör så mycket om man mest håller sig på skaplig väg och 120cm flakhöjd är ju lite tråkigt om man lastar ofta. Men vill man ha full rörlighet är det bra att mäta på 13-skåpet eller 20-flaket. Där finns marginal för drivkedjor också.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja väljer du bort att kunna flexa ut helt tills stopp vajern är helt ute samt lägg på några cm för kedjor, så kommer du nog ångra dej i långa loppet.

Jag har ca 110 cm i lasthöjd "lastat med runt 2 ton " och då är det inte mycket att spela på när kedjor och fullt flex är på och uppe, men det fungerar.

Tänk på att det skiljer en del på hur höjden blir med last och utan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja väljer du bort att kunna flexa ut helt tills stopp vajern är helt ute samt lägg på några cm för kedjor, så kommer du nog ångra dej i långa loppet.

Jag har ca 110 cm i lasthöjd "lastat med runt 2 ton " och då är det inte mycket att spela på när kedjor och fullt flex är på och uppe, men det fungerar.

Tänk på att det skiljer en del på hur höjden blir med last och utan.

Precis vad jag tänkt mig! 

Även om det kanske upplevs som högt så kan man i alla fall använda fjädringsvägen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...