Einhead Postad 19 Maj , 2015 Rapport Share Postad 19 Maj , 2015 Hejsan. Funderar på att låna ut min TGB11 till en polare som vill dra ett tungt släp, knappt 5 ton, detta eftersom jag har 60-kula monterat. Vad jag förstått får man dra en ganska skaplig obromsad släpa efter som så kallat "efterfordon". Undrar, klarar en TGB11 att dra en 5 ton tung båtsläpa 20 mil i 30kmh? -Brinner axlarna upp? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jesper r Postad 19 Maj , 2015 Rapport Share Postad 19 Maj , 2015 ruller slæpet bra ? eller går det tungt med dårlige dæk/bromser sæt på de mindste dæk du har , og husk akslerne og veksellåda er gjort for varv og inte for moment så går det fint. lig ind lite paus for at kyle olien om du kan bromse er en helt annan diskution jeg kører med 3.5 ton regelmæssig og det går fint på min 13ér på rak vej klart kommer bilen inte at blive imponeret men det er vel et bruksfordon eller ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Einhead Postad 19 Maj , 2015 Författare Rapport Share Postad 19 Maj , 2015 Bra släpa, med båt, 5 ton obromsad. Stanna för kylning av olja lär varken göra till eller från eftersom det inte går att veta hur snabbt oljan blir varm eller vad oljetempen maxar.. Diffarna är jag inte orolig över.. mest axlarnas slutväxlar.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 19 Maj , 2015 Rapport Share Postad 19 Maj , 2015 Jag har begränsad erfarenhet av Volvo TGB:er men har kört en del med ganska tunga släp (läs alldeles för tunga ). De kritiska momenten är enligt min erfarenhet start och stopp, det är då det går tungt. Koppling och bromsar är det som får mest stryk. När man väl är på rull är belastningen inte särskilt stor på drivlinan, däremot rycker det och drar i koppling samt dragbalk. Är släpet tungt i förhållande till bilen och viktfördelningen inte den bästa kan man bli åksjuk av ryckandet Har man för lågt kultryck eller lyft i kulan kan hela ekipaget börja kasta fram och tillbaka, något som är mycket obehagligt och svårt att få stopp på. Är det något speciellt med 11:an som gör axelutväxlingarna känsliga för något av ovanstående? Dragbelastningen blir nog inte så stor trots allt, det är väl lagrade hjul på kärran får man hoppas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 19 Maj , 2015 Rapport Share Postad 19 Maj , 2015 Ni kan va lugna. De klarar vad som helst 8 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 19 Maj , 2015 Rapport Share Postad 19 Maj , 2015 I korthet vad som gäller för efterfordon: http://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/vag/fordon/fordon_och_regler/pvj1103_web.pdf VVFS 2003:20, mer djupgående, bla formel för ev. bromsar: http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr020.pdf Blir inte 5 ton lite väl mycket då? (lagligt) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
becker Postad 19 Maj , 2015 Rapport Share Postad 19 Maj , 2015 5 ton blir inte lagligt. Man får bara dra ett obromsat efterfordon som väger lika mycket som dragbilen. Ni måste alltså hitta något som väger fem ton för att få dra båten. Med Defendern får jag dra en släpvagn på 3,5 ton. Men inte om det är ett efterfordon utan broms. Då får jag bara dra vad bilen väger. Det är ju lite korkat att om jag packar bilen full, (bilens totalvikt), så får jag dra ett tyngre efterfordon. Ett bromsat efterfordon blir lite annat... Men då tror jag att du bara får dra vad bilen får dra. Och är inte den vikten satt till två ton på en TGB11? Så vill ni vara lagliga får ni hitta något tyngre Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Klas_B Postad 19 Maj , 2015 Rapport Share Postad 19 Maj , 2015 Becker är på rätt spår..... TGB-11 och TGB-13 har väl alla en max släpvagnsvikt på 2000 kg, iaf mina har det. Så nått tyngre än det lär väl aldrig bli aktuellt oavsett om släpet är reggat, oreggat eller efterfordon eller vadsomhelst. Dessutom brukar inte bilprovningen godkänna mer än 1500 kg på armedragen, typ krok... Men är den reggad med 60-kula så är det ju fortfarande den släpvikt som den är reggad i papperen som gäller, rent hållfasthetsmässigt alltså, så står det 5 ton i papperen så bör det väl vara OK förutsatt att man har behörighet på körkortet att dra det hela. Jag är inte alls bekymrad att grejjerna håller, kör man med omdöme, framförhållning, 30 km/h så är nog 20 mil inga problem. Hjulväxlarna brinner inte upp.... se bara till att du har ett rimligt kultryck, ca några hundra kg, ej mer. Och ej heller negativt... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
putte Postad 19 Maj , 2015 Rapport Share Postad 19 Maj , 2015 Dubbla fordonsvikten obromsat efterfordon i 30km/h är lagligt. Sen avgör ju fordonet i sej om det är godkänt för den tänkta vikten. Men är det en vagn på 5t skulle jag inte tveka på å köra. Förutsättning att man känner till färd vägen. Brant nedförsbacke känns ju sådär 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
gunnish Postad 20 Maj , 2015 Rapport Share Postad 20 Maj , 2015 Dubbla fordonsvikten obromsat efterfordon i 30km/h är lagligt. Sen avgör ju fordonet i sej om det är godkänt för den tänkta vikten. Men är det en vagn på 5t skulle jag inte tveka på å köra. Förutsättning att man känner till färd vägen. Brant nedförsbacke känns ju sådär https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Slap/Efterfordon/ Ett efterfordon är ett redskap eller annat som inte är en släpvagn eller ett terrängsläp men som är kopplat till en bil, en traktor, ett motorredskap eller terrängmotorfordon. Vissa fordon som saknar fjädring är klassificerade som efterfordon trots att de är avsedda för transport av visst gods. Det gäller båttransportvagnar husvagnar tankvagnar. Om efterfordonet saknar bromsar, får bruttovikten inte överstiga dragfordonets bruttovikt. (Bruttovikt på ett efterfordon är vad fordonet väger inklusive last.) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
becker Postad 20 Maj , 2015 Rapport Share Postad 20 Maj , 2015 Nä putte det är INTE lagligt Jag tycker det nästa är tragiskt om alla "rykten" som finns kring just efterfordon... Läser man på andra ställen på nätet så tror ju folk att man kan ta och kasta på en LGF-skylt så blir allting ett efterfordon 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 21 Maj , 2015 Rapport Share Postad 21 Maj , 2015 Det viktiga är att man inte orsakar någon olycka när man är ute och kör. Sedan spelar det inte så stor roll vad men drar efter bilen men det är viktigt att lära sig sin bils begränsningar och då är det nog inte så bra att börja med en extremvikt! Det är tveksamt om ens polisen vet vad som gäller och det är inte förrän de blir inblandade vid en eventuell olycka som saker börjar att redas ut. Kör man med omdömme är risken minimal som jag ser det 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 21 Maj , 2015 Rapport Share Postad 21 Maj , 2015 Bra släpa, med båt, 5 ton obromsad. Stanna för kylning av olja lär varken göra till eller från eftersom det inte går att veta hur snabbt oljan blir varm eller vad oljetempen maxar.. Diffarna är jag inte orolig över.. mest axlarnas slutväxlar.. Jag skulle inte oroa mig speciellt om slutväxlarna heller, Volvo körde ju gasen i botten 100 mil genom öknen Paris-Dakar 1983 :-) ... För övrigt är jag inne på Beckers linje, och händer det något otrevligt längs vägen så sitter man rejält i skiten med ett sådant överlass. Körkortet ryker antagligen direkt, och har du högre behörigheter är det nog tveksamt om du anses lämplig att någonsin få dem åter. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
putte Postad 21 Maj , 2015 Rapport Share Postad 21 Maj , 2015 Där ser man Gäller att läsa på reglerna ännu oftare än ja gör. Tur att det finns personer som har mera kunskap;) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.