Gå till innehåll

Dra tungt, "efterfordon" TGB 11


Einhead

Rekommendera Poster

Hejsan.

 

Funderar på att låna ut min TGB11 till en polare som vill dra ett tungt släp, knappt 5 ton, detta eftersom jag har 60-kula monterat.

Vad jag förstått får man dra en ganska skaplig obromsad släpa efter som så kallat "efterfordon".

 

Undrar, klarar en TGB11 att dra en 5 ton tung båtsläpa 20 mil i 30kmh?

 

-Brinner axlarna upp?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ruller slæpet bra ? eller går det tungt med dårlige dæk/bromser

 

sæt på de mindste dæk du har , og husk akslerne og veksellåda er gjort for varv og inte for moment så går det fint. 

 

lig ind lite paus for at kyle olien

 

om du kan bromse er en helt annan diskution

 

jeg kører med 3.5 ton regelmæssig og det går fint på min 13ér på rak vej

 

klart kommer bilen inte at blive imponeret men det er vel et bruksfordon eller ? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra släpa, med båt, 5 ton obromsad.

 

Stanna för kylning av olja lär varken göra till eller från eftersom det inte går att veta hur snabbt oljan blir varm eller vad oljetempen maxar.. Diffarna är jag inte orolig över.. mest axlarnas slutväxlar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har begränsad erfarenhet av Volvo TGB:er men har kört en del med ganska tunga släp (läs alldeles för tunga :D ). De kritiska momenten är enligt min erfarenhet start och stopp, det är då det går tungt. Koppling och bromsar är det som får mest stryk. När man väl är på rull är belastningen inte särskilt stor på drivlinan, däremot rycker det och drar i koppling samt dragbalk. Är släpet tungt i förhållande till bilen och viktfördelningen inte den bästa kan man bli åksjuk av ryckandet :blink:  Har man för lågt kultryck eller lyft i kulan kan hela ekipaget börja kasta fram och tillbaka, något som är mycket obehagligt och svårt att få stopp på.

Är det något speciellt med 11:an som gör axelutväxlingarna känsliga för något av ovanstående? Dragbelastningen blir nog inte så stor trots allt, det är väl lagrade hjul på kärran får man hoppas :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I korthet vad som gäller för efterfordon:

http://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/vag/fordon/fordon_och_regler/pvj1103_web.pdf

 

VVFS 2003:20, mer djupgående, bla formel för ev. bromsar:

http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr020.pdf

 

 

Blir inte 5 ton lite väl mycket då? (lagligt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 ton blir inte lagligt. Man får bara dra ett obromsat efterfordon som väger lika mycket som dragbilen. Ni måste alltså hitta något som väger fem ton för att få dra båten. 

 

Med Defendern får jag dra en släpvagn på 3,5 ton. Men inte om det är ett efterfordon utan broms. Då får jag bara dra vad bilen väger. Det är ju lite korkat att om jag packar bilen full, (bilens totalvikt), så får jag dra ett tyngre efterfordon.

 

Ett bromsat efterfordon blir lite annat... Men då tror jag att du bara får dra vad bilen får dra. Och är inte den vikten satt till två ton på en TGB11?

 

Så vill ni vara lagliga får ni hitta något tyngre ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Becker är på rätt spår..... TGB-11 och TGB-13 har väl alla en max släpvagnsvikt på 2000 kg, iaf mina har det. Så nått tyngre än det lär väl aldrig bli aktuellt oavsett om släpet är reggat, oreggat eller efterfordon eller vadsomhelst. Dessutom brukar inte bilprovningen godkänna mer än 1500 kg på armedragen, typ krok... Men är den reggad med 60-kula så är det ju fortfarande den släpvikt som den är reggad i papperen som gäller, rent hållfasthetsmässigt alltså, så står det 5 ton i papperen så bör det väl vara OK förutsatt att man har behörighet på körkortet att dra det hela.

 

Jag är inte alls bekymrad att grejjerna håller, kör man med omdöme, framförhållning, 30 km/h så är nog 20 mil inga problem. Hjulväxlarna brinner inte upp.... se bara till att du har ett rimligt kultryck, ca några hundra kg, ej mer. Och ej heller negativt...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dubbla fordonsvikten obromsat efterfordon i 30km/h är lagligt. Sen avgör ju fordonet i sej om det är godkänt för den tänkta vikten. Men är det en vagn på 5t skulle jag inte tveka på å köra. Förutsättning att man känner till färd vägen. Brant nedförsbacke känns ju sådär ;)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dubbla fordonsvikten obromsat efterfordon i 30km/h är lagligt. Sen avgör ju fordonet i sej om det är godkänt för den tänkta vikten. Men är det en vagn på 5t skulle jag inte tveka på å köra. Förutsättning att man känner till färd vägen. Brant nedförsbacke känns ju sådär ;)

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Slap/Efterfordon/

 

Ett efterfordon är ett redskap eller annat som inte är en släpvagn eller ett terrängsläp men som är kopplat till en bil, en traktor, ett motorredskap eller terrängmotorfordon.

 

Vissa fordon som saknar fjädring är klassificerade som efterfordon trots att de är avsedda för transport av visst gods. Det gäller

båttransportvagnar

husvagnar

tankvagnar.

 

 

Om efterfordonet saknar bromsar, får bruttovikten inte överstiga dragfordonets bruttovikt. (Bruttovikt på ett efterfordon är vad fordonet väger inklusive last.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä putte det är INTE lagligt  ;)

 

Jag tycker det nästa är tragiskt om alla "rykten" som finns kring just efterfordon... Läser man på andra ställen på nätet så tror ju folk att man kan ta och kasta på en LGF-skylt så blir allting ett efterfordon  :angry:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det viktiga är att man inte orsakar någon olycka när man är ute och kör. Sedan spelar det inte så stor roll vad men drar efter bilen men det är viktigt att lära sig sin bils begränsningar och då är det nog inte så bra att börja med en extremvikt!

Det är tveksamt om ens polisen vet vad som gäller och det är inte förrän de blir inblandade vid en eventuell olycka som saker börjar att redas ut. Kör man med omdömme är risken minimal som jag ser det B)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra släpa, med båt, 5 ton obromsad.

 

Stanna för kylning av olja lär varken göra till eller från eftersom det inte går att veta hur snabbt oljan blir varm eller vad oljetempen maxar.. Diffarna är jag inte orolig över.. mest axlarnas slutväxlar..

Jag skulle inte oroa mig speciellt om slutväxlarna heller, Volvo körde ju gasen i botten 100 mil genom öknen Paris-Dakar 1983 :-) ...

 

För övrigt är jag inne på Beckers linje, och händer det något otrevligt längs vägen så sitter man rejält i skiten med ett sådant överlass.

Körkortet ryker antagligen direkt, och har du högre behörigheter är det nog tveksamt om du anses lämplig att någonsin få dem åter.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...