Gå till innehåll

B20 vägrar starta


Rekommendera Poster

Min b20 som jag köpt frpn försvaret vägrar nu att starta.

 

Har gnista, ställt tändningen så den tänder precis när vipporna på ettans cylinder har spel. Förgasaren får bensin och bensin kommer in i motorn.

 

Har kopplat ihop två sprillans nya 45AH biltema batterier men jag börjar ändå tro att detta är för lite gör att orka driva runt motorn samt köra 24v tändspolen. Har dock mätt strömmen till spolen och ddn ligger på 22v när startmotorn går.

 

Helt slut på ideer har jag.

Vad är det för batterier i en valp som kör 24v?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"ställt tändningen så den tänder precis när vipporna på ettans cylinder har spel"

 

kan nog bli lite trögstartat med så mycket förtändning.

 

Lossa 1 stift och kör ettan i topp backa den sen ytterst lite. Har du locket av på fördelaren och tändningen på ska du hör gnistan slå mellan brytarna vid detta läge och inte när komptakten börjar.

 

 

Har du klena batterier eller spänningsfall i systemet så dra en kabel direkt till t-spolen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej jag kör alltså ner en skruvmejsel och känner nör toppen är i högsta läget, sen ställer jag så den får gnista efter att jag backat ner kolven igen typ en mm?

 

Dragit kabel direkt från tändspolen till batteriet o det blev ingen skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har du ställt tändningen egentligen? Med instrument (strob, summer, testlampa eller mätinstrument) och märkningen på vevaxeln eller indikatorklocka mot kolven? Spel vid ventilerna går inte (är svårt) att ställa exakt mot! Passa på att du inte lyckats få inställningen ett vevaxelvarv fel!

Kolla att du har kolven i topp, spel på båda ventilerna (samt att de sedan inte rör sig kommande halva vevaxelvarv), att märkningen på vevaxeln är straxt innan märkningen på motorn, att rotorn pekar på rätt tändkabel (1:ans cylinder) samt mät att brytarna precis börjar öppna i detta läge (med summer eller dylikt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så brytaren ska alltså precis börja öppna i detta läge? Hmm ok då har jag fått några idéer. Ska prova mer imorgon och återkommer med resultatet.

 

Det jag tidigare gjort är att nolla motorn sen dra fram den till 10 grader o sedan satt en 12v testlampa på sladden från fördelaren till rotorn. Ställt in fördelarhuset när lampan precis tänts.

 

Men ska prova era ideer. Återkommer med resultatet :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då verkar du vara rätt ute! Och märkningen på vevaxeln strax innan 0, precis som du säger. Om jag minns rätt ska B20 motorn ha upp mot 20graders förtändning vilket motsvarar ett par centimeter på remskivan och 2,5mm innan kolven når övre dödläge. Lampa på brytarsladden ska duga fint. Motorn borde tända med denna inställning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@svenzzon
"Och när jag haft den på dessa siffror så har jag då ställt fördelaren så testlampan precis börjat lysa. Alltså aldrig precis så att brytaren börjar öppna i dessa lägen." :blink:  :blink: 

Gnistan slår precis då brytarspetsarna ÖPPNAR,inte då dom sluts för att ladda spolen och kondensatorn inför nästa gnista..... -_- 

Vill inte leka besservisser,bara övertyga mig om att du inte missförstått hur ett gammalt konventionellt brytarstyrt tändsystem jobbar. <_< 

Mvh/Dexx

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kort fråga swenzzon, har du haft ur fördelaren och fördelardrevet ur motorn? I så fall är det läge att kolla att den verkligen tänder cyl 1 när cyl är i kompression, se det som skrivits ovan om "lösa vippor".

 

Om inte, har du haft tändkablarna lossade från fördelarlocket? Rätt tändföljd? 1-3-4-2 om jag kommer ihåg rätt.

 

Motorn startar och går hjälpligt oavsett om gnistan kommer 30 grader före eller 10 grader efter övre dödläget, så om du har gnistan något sånär rätt så misstänker man t ex blöta stift eller om stiften är helt torra, bränsleproblem...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag tidigare gjort är att nolla motorn sen dra fram den till 10 grader o sedan satt en 12v testlampa på sladden från fördelaren till rotorn. Ställt in fördelarhuset när lampan precis tänts.

 

Testlampan bör väl slockna precis när brytarna öppnar :huh: Inte tändas! I och för sig är det precis vid förändringen gnistan kommer. Kolla bara extra att grejorna rör sig åt rätt håll ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Inte torra och inte blöta"? Hmm

 

Om du har problem med tändningen och bränslesystemet är ok, borde stiften vara rejält blöta efter några startförsök med full choke.

 

Luktar stiften bensin?

 

Med stiften ute och om du kör startmotorn så känner du en tydlig bensindoft i luften som blåser ur cylindrarna genom tändstiftshålen om motorn är sur. Och sur blir den som sagt ganska snabbt om du försöker starta med fel på tändsystemet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

strunt nu i testlampor mm.   Första test är alltid att ha ström på och glappa brytaren då slår gnista  mellan brytarna och du vet att konding och spole är ok. Nästa är att sätta läget och det ska inte vara 30 grader vid start som någon angav 30-35 är max förtändning och det är med vikterna fult utslagna.  Du ska istället var rätt nära top och det är 7-11 grader eller dra runt motorn med finger i ettan och när ettan fiser är du när top ur med fingert i med mejsel sen när den vänder och då ska din remskiva om märkningen är på bröstkåpan hamna på nollan (är det en motor från c202 är uppmärkningen på 3.an s burk och då sitter det en märkning under motorn)

När mejslen är i topp ska rotorn precis passerat lilla märket på fördelaren och vid lilla märket ska 1kabel sättas i. vill du testa att du gjort rätt så innan då sätter på f-locket så backa motorn så brytarna är stängda ha tändningen på dra motorn framlänges och lyssna när brytaren knäpper till dvs när gnistan hoppar detta ska var just innan du når top och då ska alla märkningar stämma. 

 

locket på och gnista på t-kabeln vid gods ska vara minst 1 cm gärna 2cm och blå även på stiftet blå är den gulaktig så är det dålig kräm i t-spolen

 

Sitter motorn i en båt är du på rätt forum?  Tänk på brandrisken med att starta nedsurad motor i båt där det är risk att bensinågor ligger i skrovet eller motorrummet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag håller för luftfilteringpngen på förgasaren småtänder den lite. Motorn är ju som sagt från en haubits 24v,därför ja postar här på detta forum. Igen som vet något om 24v systemet på båtforumen. Kan jag testa strombergaren på något sätt då? För det luktar INTE speciellt mycket bensin. Dock får strombergaren fram bensin och in i flottörhuset. Ventilen från flottörhuset är också okej. Allt är ju sprillans nytt och även isärplockat och inspekterat...

 

Något tips om förgasaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...