svenzzon Postad 23 Juni , 2015 Rapport Share Postad 23 Juni , 2015 Min b20 som jag köpt frpn försvaret vägrar nu att starta. Har gnista, ställt tändningen så den tänder precis när vipporna på ettans cylinder har spel. Förgasaren får bensin och bensin kommer in i motorn. Har kopplat ihop två sprillans nya 45AH biltema batterier men jag börjar ändå tro att detta är för lite gör att orka driva runt motorn samt köra 24v tändspolen. Har dock mätt strömmen till spolen och ddn ligger på 22v när startmotorn går. Helt slut på ideer har jag. Vad är det för batterier i en valp som kör 24v? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 23 Juni , 2015 Rapport Share Postad 23 Juni , 2015 "ställt tändningen så den tänder precis när vipporna på ettans cylinder har spel" kan nog bli lite trögstartat med så mycket förtändning. Lossa 1 stift och kör ettan i topp backa den sen ytterst lite. Har du locket av på fördelaren och tändningen på ska du hör gnistan slå mellan brytarna vid detta läge och inte när komptakten börjar. Har du klena batterier eller spänningsfall i systemet så dra en kabel direkt till t-spolen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
svenzzon Postad 23 Juni , 2015 Författare Rapport Share Postad 23 Juni , 2015 Okej jag kör alltså ner en skruvmejsel och känner nör toppen är i högsta läget, sen ställer jag så den får gnista efter att jag backat ner kolven igen typ en mm? Dragit kabel direkt från tändspolen till batteriet o det blev ingen skillnad. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 23 Juni , 2015 Rapport Share Postad 23 Juni , 2015 Hur har du ställt tändningen egentligen? Med instrument (strob, summer, testlampa eller mätinstrument) och märkningen på vevaxeln eller indikatorklocka mot kolven? Spel vid ventilerna går inte (är svårt) att ställa exakt mot! Passa på att du inte lyckats få inställningen ett vevaxelvarv fel! Kolla att du har kolven i topp, spel på båda ventilerna (samt att de sedan inte rör sig kommande halva vevaxelvarv), att märkningen på vevaxeln är straxt innan märkningen på motorn, att rotorn pekar på rätt tändkabel (1:ans cylinder) samt mät att brytarna precis börjar öppna i detta läge (med summer eller dylikt). Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
svenzzon Postad 23 Juni , 2015 Författare Rapport Share Postad 23 Juni , 2015 Så brytaren ska alltså precis börja öppna i detta läge? Hmm ok då har jag fått några idéer. Ska prova mer imorgon och återkommer med resultatet. Det jag tidigare gjort är att nolla motorn sen dra fram den till 10 grader o sedan satt en 12v testlampa på sladden från fördelaren till rotorn. Ställt in fördelarhuset när lampan precis tänts. Men ska prova era ideer. Återkommer med resultatet Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 23 Juni , 2015 Rapport Share Postad 23 Juni , 2015 Då verkar du vara rätt ute! Och märkningen på vevaxeln strax innan 0, precis som du säger. Om jag minns rätt ska B20 motorn ha upp mot 20graders förtändning vilket motsvarar ett par centimeter på remskivan och 2,5mm innan kolven når övre dödläge. Lampa på brytarsladden ska duga fint. Motorn borde tända med denna inställning! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
svenzzon Postad 23 Juni , 2015 Författare Rapport Share Postad 23 Juni , 2015 Ja fast ja har haft märkningen på remskivan precis på 0 och även på 10. Aldrig innan... Eller jo det blir ju innan den kommer till 0... Ursäkta att ja e lote snurrig. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
svenzzon Postad 23 Juni , 2015 Författare Rapport Share Postad 23 Juni , 2015 Och när jag haft den på dessa siffror så har jag då ställt fördelaren så testlampan precis börjat lysa. Alltså aldrig precis så att brytaren börjar öppna i dessa lägen. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Postad 23 Juni , 2015 Rapport Share Postad 23 Juni , 2015 På kanten under fördelar locket, på fördelaren finns ett litet jack som rotorn ska peka på när veven står på 0. Förutsatt att dreven står rätt och kolv ett står i topp och vipporna är lösa på cylinder 1. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 24 Juni , 2015 Rapport Share Postad 24 Juni , 2015 @svenzzon"Och när jag haft den på dessa siffror så har jag då ställt fördelaren så testlampan precis börjat lysa. Alltså aldrig precis så att brytaren börjar öppna i dessa lägen." Gnistan slår precis då brytarspetsarna ÖPPNAR,inte då dom sluts för att ladda spolen och kondensatorn inför nästa gnista..... Vill inte leka besservisser,bara övertyga mig om att du inte missförstått hur ett gammalt konventionellt brytarstyrt tändsystem jobbar. Mvh/Dexx 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 24 Juni , 2015 Rapport Share Postad 24 Juni , 2015 Ja, något skumt är det! En B20 ska bara fungera att den inte tänder alls händer bara inte Så ge inte upp det finns något ordentligt fel där det gäller bar att hitta det Ge inte upp bara Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 24 Juni , 2015 Rapport Share Postad 24 Juni , 2015 Kort fråga swenzzon, har du haft ur fördelaren och fördelardrevet ur motorn? I så fall är det läge att kolla att den verkligen tänder cyl 1 när cyl är i kompression, se det som skrivits ovan om "lösa vippor". Om inte, har du haft tändkablarna lossade från fördelarlocket? Rätt tändföljd? 1-3-4-2 om jag kommer ihåg rätt. Motorn startar och går hjälpligt oavsett om gnistan kommer 30 grader före eller 10 grader efter övre dödläget, så om du har gnistan något sånär rätt så misstänker man t ex blöta stift eller om stiften är helt torra, bränsleproblem... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
smen Postad 24 Juni , 2015 Rapport Share Postad 24 Juni , 2015 Om JAG minns rätt tänder B18/20 1342 B30 135642 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 24 Juni , 2015 Rapport Share Postad 24 Juni , 2015 Om JAG minns rätt tänder B18/20 1342 B30 135642 DU minns helt rätt! Korrigerat ovan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
smen Postad 24 Juni , 2015 Rapport Share Postad 24 Juni , 2015 Där var han snabb att ändra sitt inlägg Då kan du ta bort mina oxå Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 24 Juni , 2015 Rapport Share Postad 24 Juni , 2015 Och rotorn roterar motsols/moturs! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 24 Juni , 2015 Rapport Share Postad 24 Juni , 2015 Om JAG minns rätt tänder B18/20 1342 B30 135642 Inte för att vara sån, men b30 borde ha 1-5-3-6-2-4.... Går ju komma ihåg såhär: 15 är för ungt, 36 för gammal, 24 är lagom...ðŸ‘😜 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
smen Postad 24 Juni , 2015 Rapport Share Postad 24 Juni , 2015 Du har helt rätt ang. B30 Fel av mej Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
svenzzon Postad 24 Juni , 2015 Författare Rapport Share Postad 24 Juni , 2015 Jag är vid båten nu och jag ska ställa tändnigen som ni föreslagit. Dock yror jag mig ha ställt den ganska rätt även innan... Stiften är inte torra o inte blöta. De är som de ska va helt enkelt... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 24 Juni , 2015 Rapport Share Postad 24 Juni , 2015 Det jag tidigare gjort är att nolla motorn sen dra fram den till 10 grader o sedan satt en 12v testlampa på sladden från fördelaren till rotorn. Ställt in fördelarhuset när lampan precis tänts. Testlampan bör väl slockna precis när brytarna öppnar Inte tändas! I och för sig är det precis vid förändringen gnistan kommer. Kolla bara extra att grejorna rör sig åt rätt håll Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 24 Juni , 2015 Rapport Share Postad 24 Juni , 2015 "Inte torra och inte blöta"? Hmm Om du har problem med tändningen och bränslesystemet är ok, borde stiften vara rejält blöta efter några startförsök med full choke. Luktar stiften bensin? Med stiften ute och om du kör startmotorn så känner du en tydlig bensindoft i luften som blåser ur cylindrarna genom tändstiftshålen om motorn är sur. Och sur blir den som sagt ganska snabbt om du försöker starta med fel på tändsystemet... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 24 Juni , 2015 Rapport Share Postad 24 Juni , 2015 strunt nu i testlampor mm. Första test är alltid att ha ström på och glappa brytaren då slår gnista mellan brytarna och du vet att konding och spole är ok. Nästa är att sätta läget och det ska inte vara 30 grader vid start som någon angav 30-35 är max förtändning och det är med vikterna fult utslagna. Du ska istället var rätt nära top och det är 7-11 grader eller dra runt motorn med finger i ettan och när ettan fiser är du när top ur med fingert i med mejsel sen när den vänder och då ska din remskiva om märkningen är på bröstkåpan hamna på nollan (är det en motor från c202 är uppmärkningen på 3.an s burk och då sitter det en märkning under motorn) När mejslen är i topp ska rotorn precis passerat lilla märket på fördelaren och vid lilla märket ska 1kabel sättas i. vill du testa att du gjort rätt så innan då sätter på f-locket så backa motorn så brytarna är stängda ha tändningen på dra motorn framlänges och lyssna när brytaren knäpper till dvs när gnistan hoppar detta ska var just innan du når top och då ska alla märkningar stämma. locket på och gnista på t-kabeln vid gods ska vara minst 1 cm gärna 2cm och blå även på stiftet blå är den gulaktig så är det dålig kräm i t-spolen Sitter motorn i en båt är du på rätt forum? Tänk på brandrisken med att starta nedsurad motor i båt där det är risk att bensinågor ligger i skrovet eller motorrummet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
svenzzon Postad 24 Juni , 2015 Författare Rapport Share Postad 24 Juni , 2015 Händer seriöst inte ett jota. Satte på en 12v startmotor för o dra runt snabbare men den tänder inte ändå. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
svenzzon Postad 24 Juni , 2015 Författare Rapport Share Postad 24 Juni , 2015 Om jag håller för luftfilteringpngen på förgasaren småtänder den lite. Motorn är ju som sagt från en haubits 24v,därför ja postar här på detta forum. Igen som vet något om 24v systemet på båtforumen. Kan jag testa strombergaren på något sätt då? För det luktar INTE speciellt mycket bensin. Dock får strombergaren fram bensin och in i flottörhuset. Ventilen från flottörhuset är också okej. Allt är ju sprillans nytt och även isärplockat och inspekterat... Något tips om förgasaren? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 24 Juni , 2015 Rapport Share Postad 24 Juni , 2015 Gammal bensin? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.