Gå till innehåll

Montera 215 V8 i gammel valpen


Rekommendera Poster

Antar att du menar Rovers 215 Cu.In V8, samma motor som Olds / Buick men med annat insug mm.

Klart att den motorn går att montera, MEN du får lyfta karossen en bra bit, på längden är det inga problem då den han nästan samma mått som B18

bara brädden som spökar. Och att komma in på SBP tror jag knappast är lönt att försöka, men klart värt att kolla upp, kanske någon här vet om det finns något tak för hk och vrid på valpen och bromasarna går ju att byta till skivor.

Har sett valpar med Cheva 350 Cu.In men då börjar nog resten av drivlinan att protestera...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bli lite trångt med original växellänkaget på vänster sida om motorn med du kan ju bocka ett nytt och köra utan hjulhus.

Höll aldrig på med dessa små 8'or men stött på dem några gånger,  viktmässigt så var väl lilla alu 215  ungefär samma som en b18,  Vridet blir väl lite bättre, med 4 portsinsuget gav den några extra hk.  nackdel är väl att alla gamla 8'or trivs bäst i lägre registret och även om de klarar  5k varv så är 3k varv lagom marchfart och volvomotorn klarar bra av att marcha 4k så valpen blir nog 25% lägre marchfart på.  Besiktningsmässigt fanns flera gamla volvos godkända med 215, mest känd var Bertils vallåkraamazon  

 

Själv föredrog jag bigblock på den här tiden  <_< när soppan nästan var gratis.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kört din bil och tycker att den är slö? Jag ser ingen användning av nåt större än b18, det blir läskigt i trafiken över 70 ändå :)

 

Bra bromsar och vettiga däck så går det att åka valp eller c202 betydligt fortare.  

 

En c202 gör ca 28 km per 1000 varv med standar höjd på däcken enl instruktionsboken, lägg till en överväxel med 20% överdrift och en kraftig diesel som är varvvillig så får du en rätt trevlig bil. Min varvar enl spec 4150 och ger redan vid 2000 varv  235 nm.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Ville ha lite mera bottenvrid då b18 är trött tycker jag"

 

http://www.britishv8.org/articles/gm-215-engine-identification.htm

 

En liten 215 är kanske inte det bästa valet om du vill ha bättre vrid, som du ser ligger vridet rätt högt upp i registret, en liten peugote diesel spöar skiten ur en 215 redan vid 2000 varv och en stackars 215 åker på att max varva för att komma närheten av diesels vridmoment.

 

 

 

klicka in 4:50 in i filmen och njut

 

skillnaden mot min är att jag även har intercooler min är en orginalbygd xd3te dessa var förstärkta versioner av xd3 motorena

 

Fördelen med dessa är att de passar utan för mycket ombyggnad och är godkända hos besiktningen mängder med valpar och c202 har genom åren haft peugote motorer dock inte turbo modellerna men det behöver man ju inte nämna vid regbesiktningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...