Dirty Hog Postad 20 Juli , 2015 Rapport Share Postad 20 Juli , 2015 Jag har fått frågor på min 935a, jag tänkte svara här om det är fler som är intresserade. Mina hjul: Det är Cooper Discover 37*12,5-17, dom har nästan exakt samma diameter som original 11,00-16 men mycket bekvämare att åka på, anmärkningsvärt är att enl Gummiverkstaden är dom inte godkända som vinterdäck!!!!!??!!! det måste vara någon form av EUdirektiv (jag skiter i vilket!) Fälgar trodde jag skulle vara en baggis men hej vad jag bedrog mig! Aluminium anser jag vara uteslutet, Tunga släpfälgar (sitter på bla trailers) är för breda samt har fel offset. Att beställa skräddarsydda från Sävsjö går inte längre (förr var dom väldigt tillmötesgående men tiderna förändras) Tillslut jagade Euromaster fram jordbruksfälgar från Frankrike, Gummigubben var lite frågande men dom är minst lika starka och runda som andra fälgar, (hur ofta ser man en Bonne med en dramatiskt överlastad spannmålsvagn? = Alltid!! ) Jag fick svarva om centrum samt borra nya bulthål samt vända på dom, därför svetsade jag igen nippelhål och borrade nytt på andra sidan, därmed blev offset perfekt. Bilprovningen har inte haft något elakt att säga, Tvärt om! jag har besiktat tre ggr och varje gång har jag fått uppskattande omdöme om mina fina hjul 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 21 Juli , 2015 Rapport Share Postad 21 Juli , 2015 Ang om däcken är godkända som vinterdäck eller inte så spelar det ingen roll på ett så gammalt fordon 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 21 Juli , 2015 Rapport Share Postad 21 Juli , 2015 Ang om däcken är godkända som vinterdäck eller inte så spelar det ingen roll på ett så gammalt fordon Intressant Fredrik! Vilka regler baseras detta på? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dirty Hog Postad 21 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 21 Juli , 2015 Va' bra!! Det är fördelar med gamla o allhjulsdrivna fordon👠1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 21 Juli , 2015 Rapport Share Postad 21 Juli , 2015 Intressant Fredrik! Vilka regler baseras detta på? "Ett fordon får också köras trots kravet på vinterdäck om fordonet enligt vägtrafikregistret är av en årsmodell som är trettio år eller äldre." http://www.transportstyrelsen.se/vinterdack 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 21 Juli , 2015 Rapport Share Postad 21 Juli , 2015 Intressant Fredrik! Vilka regler baseras detta på? Är som Dirty Hog säger en del fördelar med veteranbilar 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 21 Juli , 2015 Rapport Share Postad 21 Juli , 2015 haha du var snäppet snabbare Frippe Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Myrsloken Postad 21 Juli , 2015 Rapport Share Postad 21 Juli , 2015 Har du några mått , benämningar eller artikelnummer på fälgarna? Bultcirkelmått ?Fälgcentrum? MVH Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dirty Hog Postad 21 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 21 Juli , 2015 Jag ska se vad jag kan få fram. Jag ska höra med "Gummigubben som tog hem dom åt mig. Menar du bultcirkel på dom före bearbetningen? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Myrsloken Postad 21 Juli , 2015 Rapport Share Postad 21 Juli , 2015 Helst bultcirkelmått och fälgcentrumhål efter bearbetning ,alltså sugga/912 original. MVH Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dirty Hog Postad 22 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 22 Juli , 2015 Okej! Ska få tag i "gummigubben också,,om han inte har semester. Återkommer i ärendet!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dirty Hog Postad 23 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 23 Juli , 2015 Okej!,,,,nu så: "navmåtten: centrhål=152mm bultdelningsmått=205mm 5bultar bulthål=26mm Jag gjorde en mall för borrning av bultcirkeln, för att slippa sätta varje fälg i delningsmaskinen, då svarvar man först centrumhål, lägger mall å borrar. Fälg: jag köpte av Euromaster, dom tog från Starco i Varberg, fälgarna är egentligen till nån Dansk vagn, Fälgen heter 0510 728 ET 64 006 11,00*17 H2 Starco har tel: 0370 657880 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dirty Hog Postad 23 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 23 Juli , 2015 ,,,,,,glömde säga,,,det går bra att få låna mallen mot transportkostnad. Jag balanserar inte såna här hjul med vikter utan använder enbart balanseringspulver, det är bättre på flera sätt. Ingen risk att man tappar vikter, och alltid rätt balans även med lite skit el snö i fälgar. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dirty Hog Postad 4 Augusti , 2015 Författare Rapport Share Postad 4 Augusti , 2015 Däcktryck?! Jag är ju maniskt intresserad av däckens-lufttryckets betydelse för dragkraft-framkomlighet, så nu har jag micklat lite,,, Jag skaffade däcktrycksventiler och gjorde så här för att kalibrera dom,,,,,,med lite nedslående resultat fjädrarna verkar dåligt anpassade för dessa låga tryck 0,9-1,5bar men jag har bytt fjädrar så det blev bättre. Är det någon annan som har erfarenhet av dessa? Sen fixade jag ett sätt att bekvämt få exakt samma tryck i alla däck samtidigt, funkar riktigt bra faktiskt. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dirty Hog Postad 4 Augusti , 2015 Författare Rapport Share Postad 4 Augusti , 2015 Missade första bild på nåt vis 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dirty Hog Postad 19 September , 2015 Författare Rapport Share Postad 19 September , 2015 Jag har fått en ide' om att försöka optimera A6 motorn i 935an tanken är att med bibehållet "originalstuk" förbättra bränsleekonomi och effekt utan att inverka för mycket på hållbarhet och karaktär på motorn. Har diskuterat ämnet med lite kunnigt folk, som säger att 95oktanet innehåller en hel del etanol, som har sämre bränslevärde =högre förbrukning,samt lite andra inte önskvärda effekter, så jag satsar på att i möjligaste mån köra på 98oktan. Jag har börjat med att byta fördelaren till en 123ignition modell tune typ M den passar perfekt i A6an, har testkört och det verkar funka bra. Nästa steg blir att plana toppen, för att höja kompet till ca8,5 till 1, det borde sänka bränsleförbrukning och öka orken lite i motorn. Jag hoppas få tillbaka toppen fr motorsliparen i veckan,,,,,det ska bli intressant! Har någon synpunkter, ide'er eller kommentarer på ämnet? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Seglarn Postad 19 September , 2015 Rapport Share Postad 19 September , 2015 Spännande!! Funderar på att byta,fördelare på min B30. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dirty Hog Postad 19 September , 2015 Författare Rapport Share Postad 19 September , 2015 Jaa,, jag resonerar så här: mindre glapp och inga brytarspetsar som krånglar så det borde bil bättre! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.