Gå till innehåll

Köpa ny hjulväxel eller byta/reparera bromssköld?


PSK

Rekommendera Poster

Hejsan på er alla. Tyvärr har min kära TGB råkat ut för lite problem. Bultar som höll bromsskölden på höger bak gick av eller hade skruvats av.
Oavsett vilket så orsakade bulten en låsning på höger bak. Jag körde tyvärr inte själv då fordonet var utlånat till en svensexa. De hade kört ca 12 mil när det plötsligt small till. Tack och lov var det efter avslutad svensexa, så haveriet förstörde inte den i alla fall. 
Efter vad jag fick berättat körde de i ca 60 km/h då det skedde. Totalstopp på höger bakdäck.
TGB ställdes vid sidan av vägen och hämtades senare med lastbil.
 
När vi kollade vad som hade hänt hittade vi i bromstrumman de trasiga bultarna som håller bromssköden. Kraften i låsningen hade dessutom gjort hålen i bromsskölden ovala. Annars skulle det vara enkelt att bara fixa nya bultar, men med ovala hål känns det som en dålig idé att använda samma bromssköld. 
 
Vi plockade bort hela hjulväxeln och kom fram till att det kanske är enklast att köpa en ny hjulväxel än att ge sig på att försöka byta enbart bromsskölden. Att byta bromssköld verkade väldigt bökigt och dessutom måste man ju hitta en ny bromssköld.
Vad tror ni om det? Är man slö i överkant om man hellre köper en ny hjulväxel?
 
Ett alternativ kanske är att använda samma bromssköld men göra nya hål för bultarna och svetsa igen de förstöra hålen? Det kräver ju dock stor precision när man borrar de nya hålen. 
Och förresten - är det samma hjulväxel på TGB 11 och TGB 13? De har ju lite olika utväxlingar, men skillnaden påverkar kanske inte hjulväxlarna?
Hur skulle ni göra för att komma tillrätta med detta? Till saken hör också att jag inte har något bra ställe att meka på, är inte någon erfaren mek så ju smidigare desto bättre.
Tacksam för all hjälp och feedback!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjulväxlarna är lika på 11-13-20 men det kan ju vara dyra att och svåra att hitta.

att byta bromsskölden är ju lite arbete men med rätt verktyg bör det inte ta mer än nån timme.

 

Att borra om skölden tror jag inte på just pga precisionen. du får svetsa igen först och sedan borra nya hål.

 

Har inte Tatanka sköldar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Jag har garanterat inte rätt verktyg för det jobbet :-).

 

Nej, Tatanka har ingen bromssköld på webbsidan i alla fall.
Jag kanske borde lägga ut en förfrågan  under "Köpes". Bromsköld eller hjulväxel höger bak. Kanske någon på forumet har grejer över. 
Men jag vill fundera ut bästa lösningen först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej har råkat ut för samma sak vid körning vinterväg till älgjakt bakhjul nöp fast och lyckades hålla bilen på vägen,då visste jag ej vad som var felet trodde att det var fördelningslådan kändes så kunde köra sakta hem.Bytte fördelningslådan på våren och hade kört sakta 3oom då small det till och bilen blev utan bromsar det visade sig att bromsskölden släppt och klippte bromsledningen.Plockade isär och fick ut dom bult som gått av det var något hål som blev ovalt men det gick att lösa med kupolbricka som jag svetsade fast och sen nya bultar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I detta fallet hade det suttit fint om du beskrivit var i landet du håller hus..

 

Tatanka har MYCKET delar, både nya och beggade som inte kommit ut på hemsidan än. Ring Claes där och hör efter..han svarar gärna på frågor.

 

Hålen går att fixa som det skrevs ovan..brickor som svetsas på plats eller svetsning och bearbetning. Men då är det en mekanisk verkstad som gäller..

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset med bricka. Låter som en väldigt smart lösning. Jag är mest orolig för att försöka plocka isär hjulväxeln och misslyckas dels på grund av bristande kompetens, verktyg och plats att arbeta på. 

På fredag får jag reda på om de har en hjulväxel i Slutarp. Är lite osäker på vad företaget heter numera...

Ska också kolla/ringa Tatanka.

 

Och jag håller till i Eskilstuna. 

Eller rättare sagt metropolen Torshälla, en bit utanför Eskilstuna. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag hittade vad försvaret anser att man ska använda - Tremco Polyroof eller motsvarande. Får väl titta på specen och hitta motsvarande...

 

Denna borde väl funka http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/lim-fog-och-spackel/fog/tak-grundfog-502042/

 

Hojta gärna till om ni tror att jag är ute och cyklar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä den har jag inte sett,  borde funka bra . Tror inte du cyklar där  :)

Vet att de använde "Form A Gasket" en hel del 

Packning på tub som inte stelnar i fösta taget, men klibbar fast som tusan . och i allt stort sätt allt det kommer i kontakt med. och ger tätt direkt mot de flesta vätskor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...