Stefan.Nystedt Postad 6 Augusti , 2015 Rapport Share Postad 6 Augusti , 2015 Har köpt nya däck till TGBen. Och nu undrar ja om jag ska bredda eller ej?. Undrar även om man ska eller bör ha slang i?. Funderar på om man ska ha beadlocks och slanglöst och bereda 55mm . Tips motages gärna i dena fråga då ja inte har en jävla aning hur ja ska göra. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
broten Postad 6 Augusti , 2015 Rapport Share Postad 6 Augusti , 2015 Har creepy i den dimensionen utan breddning funkar hur bra som helst för mig i allafall Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 6 Augusti , 2015 Rapport Share Postad 6 Augusti , 2015 Jag har breddat mina fälgar med ca 8cm och kör slanglöst, det funkar toppen för mig. Kör även jag på samma däck. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stefan.Nystedt Postad 6 Augusti , 2015 Författare Rapport Share Postad 6 Augusti , 2015 Är såna däck jag köpt. Funderar på att köra beadlock utan slang och obreddat. Vad tror ni om den kombon? 😀 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 6 Augusti , 2015 Rapport Share Postad 6 Augusti , 2015 Är såna däck jag köpt. Funderar på att köra beadlock utan slang och obreddat. Vad tror ni om den kombon? 😀Jag tror IAF inte du kan ha lösa muttrar på beadlocken för de kommer bli svåra att hålla emot innre kanten på ringarna blir nära centrum pressningen.Möjl nått gängat i innerringen men det vet jag inte hur bra det funkar... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Klas_B Postad 6 Augusti , 2015 Rapport Share Postad 6 Augusti , 2015 Jag skulle rekommendera att bredda minst 50 mm, så du får nytta av dom 14,5 tummen i bredd.... Beadlocksen breddar ytterligare nästan en tum. Har kört med 38.5/14.5/16 med 50 mm breddning och beadlocks och det funkar bra... Hade jag gjort om svetsjobbet idag hade jag breddat 75 mm för att få ännu bättre grepp med sidebiters på creepyna. Nackdel, mer spårkänsligt på väg. Men då kan man klossa ned bakre bladfjäderfästena ca 40 mm för större försprångsvinkel. Även om jag byggt med fokus på bästa terrängegenskaperna har det funkat att hjula 10-12 mil väg till/från varje träff. Beadlocks. Finns två sätt att svetsa dom i fälgen: 1. Fälla in innanför kragen. 2. Lägga utanpå kragen. Beror på vilka mått beadlocksen har, hur det är tänkt att svetsa alltså. Dom jag tillverkat ligger utanpå, lättare att svetsa, ingen fogberedning och lätt att få bra genombränning i fogen och då finns det plats för lös mutter på insidan. Med infällda får du trångt för muttern axiellt, samt att man bör fogbereda genom att slipa v-fog att fylla med tillsatsmaterial. Pressmutter eller gängad innerring är att föredra, men det frestar mycket hårdare på bultarna. Råkar man köra av bult eller dra gängpaj på pressmuttrarna är man rökt. Med lös mutter kan man kapa bulten med vinkelslip (alt huggmejsel om man är i fält) och sätta dit ny bult/mutter. Med pressmutter eller gängad innerring är man rökt... Lite partisk i frågan, men jag valde att få plats med lös mutter. Sen ska man vara lite försiktig med att dra beadlocken för hårt. Dra bara så det blir tätt, inte mer. Och alla bultar ska vara jämt dragna... // Klas 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 6 Augusti , 2015 Rapport Share Postad 6 Augusti , 2015 Bra skrivet Klas. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Klas_B Postad 7 Augusti , 2015 Rapport Share Postad 7 Augusti , 2015 Bilder och mer att läsa om beadlocks finns på sida 1 i tråden http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/3406-projekt-myrmonstret/ Välkomna med frågor! // Klas 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stefan.Nystedt Postad 7 Augusti , 2015 Författare Rapport Share Postad 7 Augusti , 2015 Tack för tipset blir till och bräda 55mm då iaf eftersom ja har plåt ringar till det hemma. Tips på genomförande av den operation? Lite bilder om nån har gjort det själv 😀 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Knudsen Postad 7 Augusti , 2015 Rapport Share Postad 7 Augusti , 2015 Hej (Dansk IGEN) Jeg skal ikke forsøge mig med at skrive Svensk. Det vil ikke hjælpe på forståelsen. Men spørg igen og igen alt. kan jeg skrive lidt på Engelsk hvilket jeg gør bedre end Svensk. Nå: Jeg (man - tror jeg) har det med at kigge på opgaven udefra og finde løsninger der. Det er sammetider lykkedes mig at tænke om og komme frem til noget bedre. Her er en købe løsning som kan flyttes fra hjul til hjul. Men her er så min hjemme løsning i skrift: 1.) Dreje 2 narv-ringe i passende tykkelse demintion som boltes sammen så de kun kan sidde sammen på en måde evt. med reses for O-ring. De skal selvfølgelig være fuldt forbejdet og i balance. Gerne mange små bolte i forhold til få store. Tænk på at de må ikke kunne løbe løse, brug evt bolte med sikringstråd. 2.) Stadig samlet med fuldt antal bolte, spændt. Svejses de ene af ringene i fælgen. Grunden til at de skal være boltet sammen er for at øge stivheden under svejsningen, for at modvirke varme skevhed. 3.) Drej den gamle fælg kant af. Chek om at løber lige og afbalancer evt for senere at kompencere for mindre skævheder. 4.) Drej den gamle fælgkant af for evt. genbrug eller brug en anden fælg til at lave den yderste del af. (Behøver jo ikke være samme slaks fælg bare den har samme diameter. 5.) Fabriker at gammel fælgkant eller anden fælg den total brede på den samlede fælg som ønskes og svejs den dyerst narv-ring i. Alt skal være pinligt nøjagtigt for at komme frem til et rigtig godt resultat. Man kan vælge at lave en meget praftigt modhold til narv-ringen som kun bruges under svejsningen for at sikre at intet bliver skævt. NU til selve bedlocken: Et eksempel med købe stumper. Før montereing af dækket placeres en plast ring (Afløbsrør eller andet.) der er nøje tilpasset så den ligger and mod fælgen og forspænder / låser dækket fast til fælgen. Trykket til denne forspænding / låsning kommer fra boltene på narv-ringenne. Det skal skændes helt sammen for at sikre at O-ringen holder tæt og at der ikke bliver ubalance. Fordelen ved dette system er at det kan laves med rette værktøjer til hvad man vil OG at man selv kan skifte hjul i felten. Dette kan også kombineres med dynamisk afbalancering hvilket er rigtig fedt til de store / tunge hjul. Men det er en anden historei. Knudsen 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Knudsen Postad 7 Augusti , 2015 Rapport Share Postad 7 Augusti , 2015 Jeg behøver vel dårlig at skrive at jeg ikke bryder mig om de omtalte løsninger. Af to årsager: Boltene spændes ikke helt til. = resiko for at de løber løs. Og hvem har ALTID låsemåtriker ved hånden ? De er ofte ganske svære at afbalancere og ændre balance hver gang man har hjulet af fælgen. Sagt med andre ord KUN en løsning for terraning kørsel. (I mine øjne) SIKKERHED for andre og ens eget materiel og omkostninger ved at vedligeholde en bil med dårligt balanceret hjul. Komforten ved hastigheder over selv meget lave hastigheder. DETTE ER MIN PERSONLIGE HOLDNING. Ikke en nedgørelse af andres valg. Knudsen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
R8N Postad 7 Augusti , 2015 Rapport Share Postad 7 Augusti , 2015 Bara en tanke. Jag har ingen erfarenhet av breddning av fälgar. Kan man inte lägga breddningen mellan fälgkanten och bultringen? Då slipper man dela på fälgen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Klas_B Postad 7 Augusti , 2015 Rapport Share Postad 7 Augusti , 2015 Nix, går inte. Man måste bredda i diket där fälgen är som djupast. Annars går det inte att kränga över däcksidan.... som ju har en mycket bestämd diameter. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 8 Augusti , 2015 Rapport Share Postad 8 Augusti , 2015 Hej (Dansk IGEN) Jeg skal ikke forsøge mig med at skrive Svensk. Det vil ikke hjælpe på forståelsen. Men spørg igen og igen alt. kan jeg skrive lidt på Engelsk hvilket jeg gør bedre end Svensk. Skriv du på Danska. Vi Har då inte haft några problem att följa och läsa våra andra Danska vänners poster tidigare. Så är det ju så att man lär sej en del nya ord och betydelser ju mer dansk vi läser, och där av själva blir bättre och bättre på att förstå. Tycket det är helt ok att Norskar skriver på Norsk så då skall ni naturligtvis även få skriva på Dansk, Det är enbart våra läsare från andra länder som kan få problem med översättning, men med dagens översättnings program, så går det ju att få språket identifierat, Så problemet löst även där LITE OT men en åsikt från en Admin, och inget vi har klubbat igenom 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stefan.Nystedt Postad 8 Augusti , 2015 Författare Rapport Share Postad 8 Augusti , 2015 För det råkar inte finns nån som har färdiga fälgar att sälja till mig? 😀. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 8 Augusti , 2015 Rapport Share Postad 8 Augusti , 2015 Finns en annons på 4x4sweden. http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?f=14&t=56079 EDIT: såg i din köpes att du har för många hjul på din bil Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stefan.Nystedt Postad 10 Augusti , 2015 Författare Rapport Share Postad 10 Augusti , 2015 Jaha nästa fråga vad för jäkla slang ska man pula i däcken? 😀 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stefan.Nystedt Postad 15 Augusti , 2015 Författare Rapport Share Postad 15 Augusti , 2015 Fyra på plats 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 15 Augusti , 2015 Rapport Share Postad 15 Augusti , 2015 Vad Köpte du för slang, eller kör du slanglöst nu? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stefan.Nystedt Postad 15 Augusti , 2015 Författare Rapport Share Postad 15 Augusti , 2015 11,00/16 slang köpte jag och la i Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
R8N Postad 8 September , 2015 Rapport Share Postad 8 September , 2015 Hur svårt är det att öka fälgdiametern till 17" när man ändå håller på? Det finns ju så mycket mer däck att välja på i 17" jämfört med 16". Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 8 September , 2015 Rapport Share Postad 8 September , 2015 Jag skulle tro att det seriösa sättet är att byta centrum på en 17" fälg, man brukar ju kunna sätta en "spacer" med annat bultcentrum mellan nav och fälg, men det kan nog vara svårt att hitta lämplig fälg med ÄNNU mer in pressning djup än 11 så det får plats Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
R8N Postad 20 Mars , 2016 Rapport Share Postad 20 Mars , 2016 Flytta över fälgcentrum till en fälg på 17x7 eller 17x8. Antar att man måste svetsa in en ring mellan fälg och fälgcentrum pga den större fälgdiametern. Eller två kanske två ringar bultade tillsammans så man kan byta innerslang i fält genom att separera fälghalvorna. Då kan man lika gärna lägga in en distans i däcken så däckkanterna spänner mot fälgkanterna. Typ Hutchinson-fälgar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 20 Mars , 2016 Rapport Share Postad 20 Mars , 2016 Om du har ju ett fälgdike och är det djupt är centrumet litet i diameter men är det grunt är diametern större så därför om du har tur kan 16 tums centrum passa bra i 17 tums bana. Annars lägg distanser när svetsningen görs eller ta kontakt med företaget: Spacer.se är Sveriges största tillverkare av spacers. Har vi inte dina spacers i lager tillverkas dom inom 1-2arbetsdagar.Frakt endast 99:- Kan även hämtas i Gnosjö enligt ök även kväll och helg! En helt annan lösning om allt annat passar är att bara borra om trumman. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.