Gå till innehåll

Fälgar TGB Bredda eller ej Däck 37/14,5/16


Stefan.Nystedt

Rekommendera Poster

Är såna däck jag köpt. Funderar på att köra beadlock utan slang och obreddat. Vad tror ni om den kombon? 😀

Jag tror IAF inte du kan ha lösa muttrar på beadlocken för de kommer bli svåra att hålla emot :) innre kanten på ringarna blir nära centrum pressningen.

Möjl nått gängat i innerringen men det vet jag inte hur bra det funkar...

post-7376-0-94303400-1438896975_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera att bredda minst 50 mm, så du får nytta av dom 14,5 tummen i bredd.... Beadlocksen breddar ytterligare nästan en tum. Har kört med 38.5/14.5/16 med 50 mm breddning och beadlocks och det funkar bra... Hade jag gjort om svetsjobbet idag hade jag breddat 75 mm för att få ännu bättre grepp med sidebiters på creepyna. Nackdel, mer spårkänsligt på väg. Men då kan man klossa ned bakre bladfjäderfästena ca 40 mm för större försprångsvinkel. Även om jag byggt med fokus på bästa terrängegenskaperna har det funkat att hjula 10-12 mil väg till/från varje träff.

 

Beadlocks. Finns två sätt att svetsa dom i fälgen: 1. Fälla in innanför kragen. 2. Lägga utanpå kragen. Beror på vilka mått beadlocksen har, hur det är tänkt att svetsa alltså. Dom jag tillverkat ligger utanpå, lättare att svetsa, ingen fogberedning och lätt att få bra genombränning i fogen och då finns det plats för lös mutter på insidan. Med infällda får du trångt för muttern axiellt, samt att man bör fogbereda genom att slipa v-fog att fylla med tillsatsmaterial. Pressmutter eller gängad innerring är att föredra, men det frestar mycket hårdare på bultarna. Råkar man köra av bult eller dra gängpaj på pressmuttrarna är man rökt. Med lös mutter kan man kapa bulten med vinkelslip (alt huggmejsel om man är i fält) och sätta dit ny bult/mutter. Med pressmutter eller gängad innerring är man rökt... Lite partisk i frågan, men jag valde att få plats med lös mutter. Sen ska man vara lite försiktig med att dra beadlocken för hårt. Dra bara så det blir tätt, inte mer. Och alla bultar ska vara jämt dragna...

 

// Klas

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej (Dansk IGEN)   :wacko:

 

Jeg skal ikke forsøge mig med at skrive Svensk. Det vil ikke hjælpe på forståelsen. Men spørg igen og igen alt. kan jeg skrive lidt på Engelsk hvilket jeg gør bedre end Svensk.

 

Nå:

Jeg (man - tror jeg) har det med at kigge på opgaven udefra og finde løsninger der.

Det er sammetider lykkedes mig at tænke om og komme frem til noget bedre.

 

Her er en købe løsning som kan flyttes fra hjul til hjul.

 

Men her er så min hjemme løsning i skrift:

1.) Dreje 2 narv-ringe i passende tykkelse demintion som boltes sammen så de kun kan sidde sammen på en måde evt. med reses for O-ring. De skal selvfølgelig være fuldt forbejdet og i balance. Gerne mange små bolte i forhold til få store. Tænk på at de må ikke kunne løbe løse, brug evt bolte med sikringstråd.

2.) Stadig samlet med fuldt antal bolte, spændt. Svejses de ene af ringene i fælgen. Grunden til at de skal være boltet sammen er for at øge stivheden under svejsningen, for at modvirke varme skevhed.

3.) Drej den gamle fælg kant af. Chek om at løber lige og afbalancer evt for senere at kompencere for mindre skævheder.

4.) Drej den gamle fælgkant af for evt. genbrug eller brug en anden fælg til at lave den yderste del af. (Behøver jo ikke være samme slaks fælg bare den har samme diameter.

5.) Fabriker at gammel fælgkant eller anden fælg den total brede på den samlede fælg som ønskes og svejs den dyerst narv-ring i.

 

Alt skal være pinligt nøjagtigt for at komme frem til et rigtig godt resultat. Man kan vælge at lave en meget praftigt modhold til narv-ringen som kun bruges under svejsningen for at sikre at intet bliver skævt.

 

NU til selve bedlocken: Et eksempel med købe stumper.

Før montereing af dækket placeres en plast ring (Afløbsrør eller andet.) der er nøje tilpasset så den ligger and mod fælgen og forspænder / låser dækket fast til fælgen. Trykket til denne forspænding / låsning kommer fra boltene på narv-ringenne. Det skal skændes helt sammen for at sikre at O-ringen holder tæt og at der ikke bliver ubalance.

 

Fordelen ved dette system er at det kan laves med rette værktøjer til hvad man vil OG at man selv kan skifte hjul i felten.

 

Dette kan også kombineres med dynamisk afbalancering hvilket er rigtig fedt til de store / tunge hjul. Men det er en anden historei.

 

Knudsen

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jeg behøver vel dårlig at skrive at jeg ikke bryder mig om de omtalte løsninger.

Af to årsager:

Boltene spændes ikke helt til. = resiko for at de løber løs. Og hvem har ALTID låsemåtriker ved hånden ?

De er ofte ganske svære at afbalancere og ændre balance hver gang man har hjulet af fælgen. 

 

Sagt med andre ord KUN en løsning for terraning kørsel. (I mine øjne)

 

SIKKERHED for andre og ens eget materiel og omkostninger ved at vedligeholde en bil med dårligt balanceret hjul.

Komforten ved hastigheder over selv meget lave hastigheder.

 

DETTE ER MIN PERSONLIGE HOLDNING. Ikke en nedgørelse af andres valg.

 

Knudsen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej (Dansk IGEN)   :wacko:

 

Jeg skal ikke forsøge mig med at skrive Svensk. Det vil ikke hjælpe på forståelsen. Men spørg igen og igen alt. kan jeg skrive lidt på Engelsk hvilket jeg gør bedre end Svensk.

 

 

Skriv du på Danska. Vi Har då inte haft några problem att följa och läsa våra andra Danska vänners poster tidigare.

Så är det ju så att man lär sej en del nya ord och betydelser ju mer dansk vi läser, och där av själva blir bättre och bättre på att förstå.

Tycket det är helt ok att Norskar skriver på Norsk så då skall ni naturligtvis även få skriva på Dansk, 

Det är enbart våra läsare från andra länder som kan få problem med översättning, men med dagens översättnings program, så går det ju att få språket identifierat, Så problemet löst även där  :)

 

LITE OT men en åsikt från en Admin, och inget vi har klubbat igenom  ;)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • 6 months later...

Flytta över fälgcentrum till en fälg på 17x7 eller 17x8. Antar att man måste svetsa in en ring mellan fälg och fälgcentrum pga den större fälgdiametern. Eller två kanske två ringar bultade tillsammans så man kan byta innerslang i fält genom att separera fälghalvorna. Då kan man lika gärna lägga in en distans i däcken så däckkanterna spänner mot fälgkanterna. Typ Hutchinson-fälgar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har ju ett fälgdike och är det djupt är centrumet litet i diameter men är det grunt är diametern större så därför om du har tur kan 16 tums centrum passa bra i 17 tums bana.  Annars lägg distanser när svetsningen görs eller ta kontakt med företaget:

 Spacer.se är Sveriges största tillverkare av spacers.

Har vi inte dina spacers i lager tillverkas dom inom 1-2arbetsdagar.

Frakt endast 99:-

Kan även hämtas i Gnosjö enligt ök även kväll och helg!   

 

En helt annan lösning om allt annat passar är att bara borra om trumman.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...