Gå till innehåll

Snöblad till bv206


Rekommendera Poster

Någon här som använder sin bandvagn till att flytta på snö och inte bara köra på snön?

Tänkte anpassa mitt snöblad från traktorn. Har en modell som sitter bak i draget med en lång balk under traktorn. Kan det vara något, eller skall man bygga ett fäste fram i nosen på vagnen?

Skynda er att svara för snart är snön här! ;-)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min högst personliga åsikt utan bv206-ägarskap:

 

Jag röstar för nos-bygge. :)

Hägglunds-vagnen är ju baserad runt en stor profilbalk i för- och bakvagn, så om plogbladet förmedlar kraften via axelväxelns hus så borde det väl vara mer än nog, tror jag.

För det är väl därför man har en balk under traktorn? Alltså att man saknar rätt fäste i fronten och tre-punkten/draget får ta upp den kraften istället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På traktorn får du väl även ett moment lågt under bakaxel som trycker ner fronten. Ploga med skopa / plog i frontlastarn är inte populära och har väl nån anledning?

 

Hur lämplig är Bv som plog? risk att plogen i fronten ger ett snett uppåtriktat moment?

Att ha plogen bakom lär inte vara bra, då banden pressar ner o komprimerar snön.

Sen behövs nog kedjor på banden för att få grepp?

 

Altenativ metod är att pressaihop snön med banden (straffar sig när det tinar, men vafan..)

 

Bara blågissningar, men ska bli intressant att följa projektet inklusive vinterns tester!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte att det har så stor betydelse om infästningen är fram eller bak bara infästningen är stark nog, utan det viktiga är att tryckpunkten ligger lågt. Jag laborerade en del när jag byggde blad på min valp för många år sedan och fann ut att fästerna kan vara höga bara trycket ligger lågt, och ett + är att bladet kan vika sig vid ett hinder och fjädra tillbaka, viktigt är att trycket ska vara horisontalt och inte trycka nedåt. JDW har ju rätt i att trycket ska hamna under axlarna för att inte lyfta för mycket, hur 206 är byggd vet  jag inte men tror nog att Vinkon har koll på det. Sätter in en bild på hur jag gjorde på min gamla valp och fungerade bra. Tryckpunkten ligger under centrum på bladet och en led ger bladet en chans att vika sig när det tar stopp. har inga tassar på bladet utan ett rör som är svetsat på underkant av bladet och det fungerade bra, tyngden av bladet "rensade" av snön mer än väl.

 

 

post-4991-0-47560100-1439581069_thumb.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att man har en balk under traktorn TROR jag beror på 2 saker. Man vill ha en stabil infästning och även en flack vinkel från bladet till infästningen för att inte traktorn skall lyftas uppåt vid plogning utan plogen tryckas framåt av rörelseenergin. En annan fördel med flack vinkel är när man ställer bladet på diagonalen. Då lyfts hela bladet från marken, vid en stor vinkelförändring på upphissat och nedsänkt blad blir det främst det främre hörnet på plogbladet som rör sig mest.

Styrningen sker ju via midjan på en bandvagn så även om nosen lyfter så har ju de bakre bärhjulen på framvagnen kontakt med marken och man kan styra.

Själva bladets konstruktion är jag nöjd med. Det har en låg infästning och fjädrar vid kontakt med fasta hinder. Nu skall jag bara fästa det i bandvagnen också ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om en del av banden på den främre vagnen har kontakt men underlaget så "rider" bandvagnen på bladet och den bakre vagnen och du får svårt att svänga, och som jag sa så ska infästningen vara stabil och med en låg tryckpunkt, var du placerar själva fästet spelar nog inte så stor roll bara det är stabilt nog och trycket ligger lågt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Titta på Pistmaskiner (kässbohrer) för inspiration. När jag körde så var iaf dom jag tyckte var bäst på att flytta snö :) Såklart så är det många faktorer som spelar in (skärvinkel, bladets konstruktion, vinkel mellan blad och maskin osv.) Men för snöröjning så tror jag det är svårt att hitta bättre målbild ;)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom min vagn är en 2062 så finns det lite extra hydraulik som inte en vanlig vagn har. Tänkte använda den hydraulcylinder som hör till vapensystemet för att ställa vinkeln på bladet och via en väljarventil montera en extra hydraulcylinder till lyft och sänk.

Synd bara att det dagliga arbetet förstör all fritid... ;-)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...